Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-15, 18:16
  #1
Medlem
Kankkarankkas avatar
Hej, ska sälja en skitdator som jag använt som serverdator. Har en köpare som ska komma och kolla på den snart. Vad bör jag tänka på?
  • Rensa hårddisk
  • Installera om windows (pirat)


Jag har tänkt blåsa ur datorn med tryckluft först, sedan ta tag i mina upplistade uppgifter:

Rensa hårddisk så gammal data ej kan återställas
Jag har tänkt använt ett program vid namn HardDriveEraser för detta ändamål, finns det program som ni är bekanta med som ni säkerligen vet att fungerar bra så kan ni gärna tipsa om dem!


Installera om windows (pirat)
På annonsen skrev jag att det var Windows XP Professional, jag skrev inte om det var piratkopierat eller köpt men datorn har tidigare kört på en köpt version av Windows XP Home Edition SP1, och jag kan ju inte installera Home Edition då jag sagt att det är Professional på den. Men jag får väl ladda ner Professional och bränna det, någon som har en bra länk som man slipper "Windows genuie" (stavning?), alltså Programvaruförfalsknings-skiten.
Citera
2010-10-15, 18:22
  #2
Medlem
Heroes88s avatar
Kan du inte bara säga att du misstog dig på operativsystemet och ge han/henne home? Tror knappast det spelar ngn större roll...
Citera
2010-10-15, 18:22
  #3
Medlem
skidstugans avatar
Vilket program som helst som skriver över hårddisken bit-för-bit fungerar bra. Brukar finnas verktyg för detta på Hirens boot CD som jag tidigare har använt.
Citera
2010-10-15, 18:23
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kankkarankka
Hej, ska sälja en skitdator som jag använt som serverdator. Har en köpare som ska komma och kolla på den snart. Vad bör jag tänka på?
  • Rensa hårddisk
  • Installera om windows (pirat)


Jag har tänkt blåsa ur datorn med tryckluft först, sedan ta tag i mina upplistade uppgifter:

Rensa hårddisk så gammal data ej kan återställas
Jag har tänkt använt ett program vid namn HardDriveEraser för detta ändamål, finns det program som ni är bekanta med som ni säkerligen vet att fungerar bra så kan ni gärna tipsa om dem!


Installera om windows (pirat)
På annonsen skrev jag att det var Windows XP Professional, jag skrev inte om det var piratkopierat eller köpt men datorn har tidigare kört på en köpt version av Windows XP Home Edition SP1, och jag kan ju inte installera Home Edition då jag sagt att det är Professional på den. Men jag får väl ladda ner Professional och bränna det, någon som har en bra länk som man slipper "Windows genuie" (stavning?), alltså Programvaruförfalsknings-skiten.


I princip alla datorer sälj förinstallerade med Windows.
Om det sitter en klisterlapp med någon nyckel på datorn, peka bara på den: där är licensen...
Citera
2010-10-15, 18:23
  #5
Medlem
Kankkarankkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroes88
Kan du inte bara säga att du misstog dig på operativsystemet och ge han/henne home? Tror knappast det spelar ngn större roll...

Problemet är att jag inte riktigt vet var skivan är och jag är för lat för att leta.
Citera
2010-10-15, 18:24
  #6
Medlem
Kankkarankkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I princip alla datorer sälj förinstallerade med Windows.
Om det sitter en klisterlapp med någon nyckel på datorn, peka bara på den: där är licensen...

Det sitter en sådan lapp på datorn, fast där står det Professional, jag måste ha kommit ihåg fel.


EDIT: Håller på installerar Nero nu så jag kan bränna XP Professional.
Citera
2010-10-15, 18:33
  #7
Medlem
Kankkarankkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidstugan
Vilket program som helst som skriver över hårddisken bit-för-bit fungerar bra. Brukar finnas verktyg för detta på Hirens boot CD som jag tidigare har använt.

Kan du länka, tack?

Menar du exempelvis denna: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm (hittade den på Hirens sida)
Citera
2010-10-15, 21:50
  #8
Medlem
Kankkarankkas avatar
Alla hårddiskar är PATA-diskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback