2010-10-15, 15:59
Medlem
Hej!

I morse fungerade datorn normalt. När jag nu kom hem för någon timme sedan startade jag upp. Windowslogotypen tillsammans med "Windows startas" som kommer visades väldigt länge (= mkt längre än vanligt). Därefter blev skärmen svart med muspekaren i mitten i någon minut, därefter kom inloggningen upp och jag loggade in. När jag sedan kom tillbaka till datorn var jag inne i systemet men datorn såg ut att inte ha läst in några autostartprogram, när jag förde muspekaren över någon programikon kom den runda ringen som normalt sätt betyder "laddar". Ikonerna gick inte att klicka på eller någonting. Startar om igen och det blir samma skit.. Ibland lyckas jag trycka på någon ikon, men musen hackar och allt går extremt långsamt. Det tar ungefär en minut för utforskaren att öppna sig.

Det slutade med att jag startade i felsäkert läge och körde en virussökning med Avira Antivirus (tog en styv timme och hittade inget).

Därefter satte jag i installationsskivan till Windows och körde startreperation, men det fungerade inte heller. Försökte köra systemåterställning, men det fanns inga återställningspunkter.

Det borde väl vara något med Windows och inte något program som orsakar detta med tanke på att det här med att "Windows startar"-texten och sen blir svart, varar väldigt länge, inga program har ju hunnits läsas in vid det stadiet.

Detta har hänt flera gånger förr och då har jag löst det med att formatera om hårddisken, men är riktigt trött på att behöva sitta med det si sådär var tredje vecka.

Någon som kan hjälpa mig?

Tack!
Senast redigerad av piers 2010-10-15 kl. 16:22.
Citera
2010-10-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piers
Detta har hänt flera gånger förr och då har jag löst det med att formatera om hårddisken, men är riktigt trött på att behöva sitta med det si sådär var tredje vecka.
*Man ska samtidigt ta bort partitionerna och skapa nya.
*Sen kan du snabb formatera när du installerar och istället köra disk tillverkarens verktyg för att kolla disken.
*Byta hårddisk och båda kablarna är också något du kan göra.
*1 hårddisk och 1 DVD när du installerar. Resten kopplar du in när du ser skrivordet och kan stänga av datorn normalt.
*Var noga med vad du lägger in så att du inte får massa skräp och liknade.

Om det inte är virus, dåliga program eller hårddisk så kan något annat vara trasigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in