2010-10-15, 15:58
Medlem
Hej! Har ett ganska frustrerande problem:

Har åkt hem för att spendera helgen hos min mor (då jag pluggar på annan ort), hon har ett trådlöst nätverk för att ansluta till internet. När jag ansluter till nätverket via min macbook så skriver jag in lösenordet och ansluter utan problem. När jag dock senare försöker gå ut på nätet så står det att Airport har den egentilldelade IP-adressen ***.***.***.*** och kommer inte att kunna ansluta till internet.

Har aldrig haft det här problemet hemma, där jag har trådlöst internet.

Alla andra datorer i nätverket har inga problem att ansluta till internet första gången de försöket. Det är dock windows datorer, men jag vet inte om det har något med det att göra?

Om jag kopplar datorn till nätverket via en ethernet-sladd är det inga problem. Att ansluta trådlöst på min iPhone fungerar också smärtfritt.

Är det någon som har en idé vad det kan vara?
Citera
2010-10-15, 16:47
Medlem
smurfehs avatar
Inställt på DHCP i inställningarna för AirPort? If so, prova att köra en renew DHCP. Annars får du prova slå på DHCP om du normalt sett har statisk IP.
Citera
2010-10-15, 17:12
Medlem
verkar inte fungera att förnya tilldelningen... -_-
Citera
2010-10-15, 19:00
Medlem
om det hjälper, så har min mor en Thomson TG784
Citera
2010-10-16, 11:16
Medlem
zodiac08s avatar
Jag hade samma problem när jag skulle ansluta till flickvännens WLAN, fick någon extern adress som inte överenstämde med LAN standarden. Det jag gjorde var att gå in i interfacet på routern och sätta en statisk IP på datorn och reservera en plats åt den i åtkomstlistan, då funkade det för mig

Annars tycker jag Macbooken har ganska svårt att ansluta till WLAN, uppstår ofta problem. Är det någon som har lika erfarenhet och har någon bra lösning?
Citera
2010-10-16, 11:28
Medlem
Bookes avatar
Kör windows7 på den
Citera
2010-10-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Annars tycker jag Macbooken har ganska svårt att ansluta till WLAN, uppstår ofta problem. Är det någon som har lika erfarenhet och har någon bra lösning?
Tvärtom faktiskt. Jag använder en iMac (2009) och en Macbook (2010) och de ansluter till mitt 802.11n-nätverk utan några som helst problem, med hjälp av en ohyggligt lång WPA2-nyckel... Jag använder också en wintel-maskin (2009) som kör 64-bitars Windows 7 Home Premium. Även den ansluter förstås med hjälp av WPA2 (eftersom det är samma nätverk) men kan ibland ha lite svårt att få access. Det är ett tjugotal grannar etc som kör olika WLAN häromkring, och det kan understundom därför vara många WLAN som använder samma kanal. Man kan använda ett gratisprogram i stil med KisMAC eller iStumbler (Windows- och Linuxalternativ finns också) för att kolla vilka kanaler som kringvarande WLAN använder, och via inställningar i sin router sedan lägga sitt WLAN på en kanal som nyttjas av så få andra som möjligt.

Sedan kan förstås signalen från en trådlös router vara väldigt olika stark beroende på var i lägenheten/huset man befinner sig, men det är ju mer eller mindre självklart...
Citera
2011-05-30, 00:16
Medlem
Gammal tråd, men hade exakt samma problem hos en bekant där jag försökte hjälpa till. Väldigt skumt problem. Jag och två till ansluter till samma ssid (en w7+två apple), två av oss fick en extern ip, medans en tredje av oss fick en intern, 192.168.1/24 addresss. För oss som fick extern fungerade de att ansluta till internet. Till saken tillhör att de är en router som de fick till ett bbb abonomang som nu används till ett statsnät, samt att de inte har kvar användarnamn/lösenord till routern. Försöker hitta default lösenord till den routern med mindre lyckat resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in