Citat:
Ursprungligen postat av zodiac08
Annars tycker jag Macbooken har ganska svårt att ansluta till WLAN, uppstår ofta problem. Är det någon som har lika erfarenhet och har någon bra lösning?
Tvärtom faktiskt. Jag använder en iMac (2009) och en Macbook (2010) och de ansluter till mitt 802.11n-nätverk utan några som helst problem, med hjälp av en ohyggligt lång WPA2-nyckel... Jag använder också en wintel-maskin (2009) som kör 64-bitars Windows 7 Home Premium. Även den ansluter förstås med hjälp av WPA2 (eftersom det är samma nätverk) men kan ibland ha lite svårt att få access. Det är ett tjugotal grannar etc som kör olika WLAN häromkring, och det kan understundom därför vara många WLAN som använder samma kanal. Man kan använda ett gratisprogram i stil med
KisMAC eller
iStumbler (Windows- och Linuxalternativ finns också) för att kolla vilka kanaler som kringvarande WLAN använder, och via inställningar i sin router sedan lägga sitt WLAN på en kanal som nyttjas av så få andra som möjligt.
Sedan kan förstås signalen från en trådlös router vara väldigt olika stark beroende på var i lägenheten/huset man befinner sig, men det är ju mer eller mindre självklart...