2010-10-15, 15:49
Bannlyst
yoo,

Jag blev precis kallad till rättegång gällande Våld mot tjänsteman och Våldsamt motstånd, jag undrar nu vad jag har att se fram emot gällande straff alternativt inget straff?

Jag hamnade i en dispyt med ett par ordningsvakter + snutar i somras och det hela slutade med handgemäng, jag var hyfsat berusad och hade rökt endel gräs under kvällen, bara för lite insikt i mitt tillstånd hehe.

Ja iaf så fick jag såklart däng av vakterna/snutarna backstage efteråt och hade blåklocka, skrapsår i ansiktet och REJÄLA smärtor i min hand som jag bröt förra sommaren.
Dom var så jävla våldsamma när dom höll fast mig på marken (Tryckte handflatan mot underarmen HÅRT, testa själva..) och handbojorna hade ju inte direkt så mkt luft heller..

Dokumenterade dock inte några av mina skador ( ), men det kanske inte hade spelat någon roll då jag inte anmälde någon för övervåld/misshandel.. (vilket jag borde ha gjort direkt va??)

Hur som helst så påstår vakterna, ja särskilt han som anmält mig då, att jag med onda avsikter utdelat knytnävsslag i ansiktet på BO (den ena vakten) som resulterade i smärta, värk och rodnader i ansiktet. (Hur man nu kan dela ut flera knytnävsslag med "rodnad" som resultat, då var ju mina skador många gånger värre. )
Vakten har även en annan vakt som vittne till själva slagen.

Men nu är det ju så att jag inte alls tycker att jag utdelat några knytnävslag, jag har dessutom homies på min sida som kommer/ska vittna åt mig, att jag inte slog någon vakt såklart.

Men hur stor är egentligen min chans att klara mig ur det här clean?
Jag är även med i en pågående utredning gällande narkotikabrott om det spelar någon roll?

Jag har ju på känn att mina polares vittnesmål inte kommer stå sig så bra mot en vakts-vittnesmål, så vad kommer jag dömas till om jag torskar? bara böter? villkorligt/skyddstillsyn? kåken?

Han kräver även ett fast skadestånd + ränta från datumet då det här hände, vad nu ränta betyder??

peace
Senast redigerad av Truce- 2010-10-15 kl. 15:52.
Citera
2010-10-15, 16:48
Medlem
pellepoliss avatar
Jag tycker vi borde ha lagt ner polisen, fängelserna och hela rättsväsendet, för det är aldrig nån som gjort nåt ändå

vad det blir för utfall i ditt ärende är helt omöjligt att sia om, min erfarenhet av det här är att det kan sluta hur som helst. I vissa fall har man dömt den som slog vakten, i andra fall friat helt. Det finns en anledning till varför man kallar det för "Tings-Lotto"

Blir du dömd lär det bli villkorligt (om du inte tidigare varit i klammer med rättvisan) och skadestånd.
Citera
2010-10-15, 17:04
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Jag tycker vi borde ha lagt ner polisen, fängelserna och hela rättsväsendet, för det är aldrig nån som gjort nåt ändå

vad det blir för utfall i ditt ärende är helt omöjligt att sia om, min erfarenhet av det här är att det kan sluta hur som helst. I vissa fall har man dömt den som slog vakten, i andra fall friat helt. Det finns en anledning till varför man kallar det för "Tings-Lotto"

Blir du dömd lär det bli villkorligt (om du inte tidigare varit i klammer med rättvisan) och skadestånd.

Det brukar bli så när man sätter politiskt tillsatta amatörer att tolka lagtexter...
Citera
2010-10-15, 19:47
Medlem
sjpatriks avatar
Enbart strafföreläggande blir det troligtvis inte.

Skyddstillsyn med föreskrift om samhällstjänst
Skyddstillsyn med föreskrift om vård
Samhällstjänst + strafföreläggande (offentlig försvarare, brottsoffermyndigheten, skadestånd till offret(n)

http://www.kriminalvarden.se/sv/Frivard/Samhallstjanst/
http://www.kriminalvarden.se/sv/Frivard/Skyddstillsyn/
Senast redigerad av sjpatrik 2010-10-15 kl. 20:13.
Citera
2010-10-15, 21:55
Bannlyst
Aight..

Ser ju kanske ljust ut, vet inte om jag gillar det där med "tings-lotto" eller inte hehe..

Men vad betyder skyddstillsyn i praktiken, läste din länk men fattade inte riktigt hur det skulle påverka mitt liv?
Får jag typ gå och prata med någonsorts KVV-terapeut?

Och hur är det med möjligheter att söka in till div. utbildningar om jag blir dömd, om jag t.ex skulle vilja plugga till läkare/psykolog..?
Citera
2010-10-15, 22:01
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Aight..

Ser ju kanske ljust ut, vet inte om jag gillar det där med "tings-lotto" eller inte hehe..

Men vad betyder skyddstillsyn i praktiken, läste din länk men fattade inte riktigt hur det skulle påverka mitt liv?
Får jag typ gå och prata med någonsorts KVV-terapeut?

Och hur är det med möjligheter att söka in till div. utbildningar om jag blir dömd, om jag t.ex skulle vilja plugga till läkare/psykolog..?

Från Wikipedia:

"Den som döms till skyddstillsyn ställs under övervakning i ett års tid. Övervakningen kan återupptas under prövotiden som löper i tre år från domsdatum. Övervakningen administreras av frivården. Förutom själva övervakningen påminner påföljden om villkorlig dom. För den som dömts till skyddstillsyn löper en prövotid på tre år. Under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Samtidigt med domen utser tingsrätten en övervakare, som ska hjälpa och stödja den dömde.

Tingsrätten kan i domen ge föreskrifter om till exempel läkarvård, arbete och bostad under prövotiden.
Skyddstillsynen kan också förenas med fängelse eller med skyldighet att underkasta sig vård enligt en i förväg upprättad behandlingsplan (kontraktsvård). Skyddstillsynen kan även förenas med dagsböter och/eller med en skyldighet att utföra oavlönat arbete under viss tid (samhällstjänst).

Kort tid efter det att domen har meddelats kontaktar frivården den som har dömts till skyddstillsyn för ett samtal. Frivården leder övervakningen, som i regel pågår i ett år från dagen för tingsrättens dom.
Om den dömde missköter sig kan han få ändrade eller nya föreskrifter eller en varning. Den dömde kan också i vissa fall omhändertas. Vid allvarlig misskötsamhet kan skyddstillsynen komma att upphävas och ersättas av en annan påföljd, till exempel fängelse.

Om den som fått skyddstillsyn begår nya brott under prövotiden kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan också ersättas av en annan påföljd.(domstol.se)"

Angående utbildningar är det nog ingen fara... Det var ju en sjuksköterskestudent som dömdes för grov misshandel, och de försökte stänga av henne, men det gick inte... Sen kanske det blir svårare att få jobb, men det är en annan sak.
Citera
2010-10-16, 01:22
Medlem
Citat:
yoo,

Jag blev precis kallad till rättegång gällande Våld mot tjänsteman och Våldsamt motstånd, jag undrar nu vad jag har att se fram emot gällande straff alternativt inget straff?

Men hur stor är egentligen min chans att klara mig ur det här clean?
Jag är även med i en pågående utredning gällande narkotikabrott om det spelar någon roll?

Jag har ju på känn att mina polares vittnesmål inte kommer stå sig så bra mot en vakts-vittnesmål, så vad kommer jag dömas till om jag torskar? bara böter? villkorligt/skyddstillsyn? kåken?

Han kräver även ett fast skadestånd + ränta från datumet då det här hände, vad nu ränta betyder??

peace

Straffet beror bl.a. på vad du har i bru. Kan nämnas att v. m. tj.man är artbrott.

Baserat på det presenterade materialet går det inte att bedöma hur stor chans du har att bli frikänd.

Nark.brottet har ingen betydelse i skuldfrågan.

I regel är domstolarna restriktiva med kränkningsersättning till ordningsvakter.
Citera
2010-10-16, 10:52
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawyer11

I regel är domstolarna restriktiva med kränkningsersättning till ordningsvakter.

Även där är det dock stora variationer. Har en kollega som fick pengar enbart för att den gripne kallat honom en hel del fula saker, och sen har jag en kollega som inte fick en krona efter att ha legat på sjukhus över natten och med stora blåmärken över kroppen... Det fick han förvänta sig i tjänsten och skulle därför ha en mental förberedelse för detta, enligt TR/TL... Så vid tinget kan vad som helst hända.
Citera
2010-10-16, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Även där är det dock stora variationer. Har en kollega som fick pengar enbart för att den gripne kallat honom en hel del fula saker, och sen har jag en kollega som inte fick en krona efter att ha legat på sjukhus över natten och med stora blåmärken över kroppen... Det fick han förvänta sig i tjänsten och skulle därför ha en mental förberedelse för detta, enligt TR/TL... Så vid tinget kan vad som helst hända.

hmm, jag kallade vakterna en jävla massa saker, (varav "låtsassnutar" inte var så uppskattat hehe), kommer det isf påverka rättegången?

Men det känns ju iaf bra att dom är restriktiva med ersättning till vakter, för i ärlighetens namn så är det dom beskrivit i sina vittnesmål väldigt överdrivet..
Citera
2010-10-16, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lawyer11
Straffet beror bl.a. på vad du har i bru. Kan nämnas att v. m. tj.man är artbrott.

Baserat på det presenterade materialet går det inte att bedöma hur stor chans du har att bli frikänd.

Nark.brottet har ingen betydelse i skuldfrågan.

Vad menas med att det är ett artbrott?
Är det bra eller dåligt för mig?
Citera
2010-10-16, 17:40
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Vad menas med att det är ett artbrott?
Är det bra eller dåligt för mig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Artbrott
Citera
2010-10-16, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
http://sv.wikipedia.org/wiki/Artbrott
nämen vafan?!

Men det kan ju inte finnas en chans att jag döms till kåken?
Jag lever dessutom ett skötsamt liv och studerar, hade ju knullat upp alla ansträngningar jag lagt ner om jag hamnade på kåken.

förressten glömde jag nämna att jag självklart inte sagt ett ljud i förhör så där har dom inget på mig, även fast jag var skitfull och bäng när dom hade det första förhöret hahah!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in