2010-10-15, 14:24
Medlem
thongs avatar
Tjena!

Har länge funderat på vad fan jag lider av.. Jag hade ångest över att jag tänkte på massa sjukdomar och saker.. Men kollade upp allt så jag är inte rädd för det, men det med andningen är fortfarande kvar helt sjukt. Och det konstiga är, när jag trycker på vänstersidan av magen så känns det lättare att andas än i vanliga fall. I vanliga fall känns det som om jag andas med ett pyttelitet mellan rum mellan gommen och näsan! Andas normalt är svårt eftersom det känns konstigt, som att jag har något i magen som gör att jag andas sämre. Fast har kollat upp allt och allt va bra, men det som jag snackar om här har jag inte kollat upp eftersom jag inte vet hur jag ska förklara för att läkaren ska ta mig seriös.

VAD KAN DE VARA? känns som de aldrig kommer försvinna asså, de börjar så fort jag vaknar till jag går och lägger mig, så varje dag känns idiotiskt.

svara gärna! MVH!
Citera
2010-10-15, 14:39
Bannlyst
Asså jag tror du är lite hypokondris...

det säger jag inte för o jävlas, jag är precis lika dan. Asså har också många konstiga diffusa symptom som inte leder ngn vart. Och det enda jag kommit fram till är, jag i så fall inte är sjuk.
Lider av ångest då och då.

Så jag Tror det kan vara psykosomatiskt.

Kanske har du samma problem.

Med andra ord du känner något är del, du oroar dig oron förstärker psykosomatiska symptom. osv.

Hoppas det inte är somatiskt.
Senast redigerad av a-1 2010-10-15 kl. 14:42.
Citera
2010-10-15, 14:44
Medlem
thongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-1
Asså jag tror du är lite hypokondris...

det säger jag inte för o jävlas, jag är precis lika dan. Asså har också många konstiga diffusa symptom som inte leder ngn vart. Och det enda jag kommit fram till är, jag i så fall inte är sjuk.
Lider av ångest då och då.

Så jag Tror det kan vara psykosomatiskt.

Kanske har du samma problem.

Med andra ord du känner något är del, du oroar dig oron förstärker psykosomatiska symptom. osv.

Hoppas det inte är somatiskt.

Det är sjukt jobbigt, har haft ångest i 3 år nu, skulle jag kollat upp med blodprover och allt för 3 årsen hade jag levt normalt!!
Citera
2010-10-15, 14:51
Bannlyst
Du är inte ensam vet att det inte hjälper men ska jag vara ärlig så kan jag gå om kring och undvika aktiviteter/saker för att jag tror de kan döda mig.. osv för övrigt märker ingen det är helt normal och ingen ser att jag mår kass jag håller sånt till mig sj.

T.ex. ibland förstår inte min tjej varför jag inte hänger med eller inte vill göra ngt. osv
Citera
2010-10-18, 19:08
Medlem
TheGames avatar
Sånt här hålls vid liv av att man oroar sig över problemen. Lösningen på ditt problem är att skita i dina andningsbesvär och gå vidare med livet.

Friska människor går inte omkring och analyserar sin andning dag ut och in. Eller hur? Jag har haft precis samma problem när jag hade ångest. Det kan ta ett tag innan det försvinner, från det att du accepterar och ignorerar andningen, oavsett hur det känns (kan handla om veckor till månader).
Citera
2010-10-18, 19:13
Medlem
thongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Sånt här hålls vid liv av att man oroar sig över problemen. Lösningen på ditt problem är att skita i dina andningsbesvär och gå vidare med livet.

Friska människor går inte omkring och analyserar sin andning dag ut och in. Eller hur? Jag har haft precis samma problem när jag hade ångest. Det kan ta ett tag innan det försvinner, från det att du accepterar och ignorerar andningen, oavsett hur det känns (kan handla om veckor till månader).

Wow, så det funkar att bli av med det då? Blir sjukt glad! Idag har jag verkligen haft en riktigt jobbig dag, har inte kunnat andas bra och till och med fått en panikattack nästan.. Men vet du nåt tips på hur man slutar tänka på andningen? tack!
Citera
2010-10-18, 19:34
Medlem
TheGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thong
Wow, så det funkar att bli av med det då? Blir sjukt glad! Idag har jag verkligen haft en riktigt jobbig dag, har inte kunnat andas bra och till och med fått en panikattack nästan.. Men vet du nåt tips på hur man slutar tänka på andningen? tack!

Varför vill du ha mer tips, när du nu insett att det inte är något fel på din andning? Hurray, gå vidare med livet.

Vad jag försöker säga är att: INSE att det är du som har hållit symptomet vid liv genom att oroa dig över det och sluta försöka göra någonting alls åt det. Försök inte ens att inte tänka på det, för det kommer du garanterat göra hur du än tänker, då du grubblat över det allt för länge. Det är inget fel på din andning, så nu är det dags att jobba, knulla, festa, äta och sova, samtidigt som du accepterar alla obehag.
Senast redigerad av TheGame 2010-10-18 kl. 19:39.
Citera
2010-10-18, 21:02
Medlem
thongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Varför vill du ha mer tips, när du nu insett att det inte är något fel på din andning? Hurray, gå vidare med livet.

Vad jag försöker säga är att: INSE att det är du som har hållit symptomet vid liv genom att oroa dig över det och sluta försöka göra någonting alls åt det. Försök inte ens att inte tänka på det, för det kommer du garanterat göra hur du än tänker, då du grubblat över det allt för länge. Det är inget fel på din andning, så nu är det dags att jobba, knulla, festa, äta och sova, samtidigt som du accepterar alla obehag.

Tack så mycket, jag behövde verkligen detta! Snällt att du peppar mig för det känns bättre nu, jag ska acceptera allt, för jag har säkert känt såhär innan jag hade ångest men inte tatt lika illa upp. Men bara det, när jag slappnar av och inte tänker på andningen så blir min kropp, hela jag jävligt go.. Typ som att va full eller hög.. Men det är inga konstigheter med det hoppas jag? Stort tack!
Citera
2010-10-20, 12:44
Medlem
thongs avatar
Fan, jag har nu börjat praktisera på ett ställe. Och känner mig sjukt stressad på dagen men sen på kvällen så kan jag slappna av, men varje dag klockan 1 på natten så vaknar jag av att hela kroppen pulserar, så jävla obehagligt. Och innan jag precis somnar så får jag som en äcklig ström i kroppen precis innan som är sjukt otäck! Jag orkar inte leva med detta längre, vill fan ta livet av mig för detta!
Citera
2010-10-20, 13:36
Medlem
TheGames avatar
Citat:
Fan, jag har nu börjat praktisera på ett ställe. Och känner mig sjukt stressad på dagen men sen på kvällen så kan jag slappna av, men varje dag klockan 1 på natten så vaknar jag av att hela kroppen pulserar, så jävla obehagligt. Och innan jag precis somnar så får jag som en äcklig ström i kroppen precis innan som är sjukt otäck! Jag orkar inte leva med detta längre, vill fan ta livet av mig för detta!

Det är bara att fortsätta varje dag med insikten att det inte är något fel på dig. Försök att inte vara rädd och frustrerad över dina symptom, och håll igång sysselsättningen.

Ja, det tar tid som jag sa att bli bättre. Det kanske tar cirka en månad på praktiken innan du känner en viss skillnad? So what? Tålamod.

Angående ex. pulseringarna i kroppen på natten så är det oftast för att du hyperventilerar när du sover, det är ingen fara... Det orsakas av att du är stressad under dagen, tror du att kroppen kan slappna av när du sover då? Sluta bli brydd av alla dessa känningar, det är bara ångest... försvinner med tiden.
Senast redigerad av TheGame 2010-10-20 kl. 13:39.
Citera
2010-10-22, 01:41
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Tjena!

Har länge funderat på vad fan jag lider av.. Jag hade ångest över att jag tänkte på massa sjukdomar och saker.. Men kollade upp allt så jag är inte rädd för det, men det med andningen är fortfarande kvar helt sjukt. Och det konstiga är, när jag trycker på vänstersidan av magen så känns det lättare att andas än i vanliga fall. I vanliga fall känns det som om jag andas med ett pyttelitet mellan rum mellan gommen och näsan! Andas normalt är svårt eftersom det känns konstigt, som att jag har något i magen som gör att jag andas sämre. Fast har kollat upp allt och allt va bra, men det som jag snackar om här har jag inte kollat upp eftersom jag inte vet hur jag ska förklara för att läkaren ska ta mig seriös.

VAD KAN DE VARA? känns som de aldrig kommer försvinna asså, de börjar så fort jag vaknar till jag går och lägger mig, så varje dag känns idiotiskt.

svara gärna! MVH!

Om det är så jobbigt att det blir till ett handikapp, - Det inkräktar på förmågan att hantera vardagen, jobb, plugg, etc - då bör du definitivt söka hjälp. Det bästa tror jag är KBT (Terapi), problemet är väntetider eller kostnader.
Försök först hitta någon som kan hjälpa dig över tröskeln att söka hjälp.
Citera
2010-10-24, 03:05
Medlem
444054s avatar
Jag brukar andas i en sk. "fyrkant" när är jag får tryck över bröstet, och problem med andningen.

1. Andas in med näsan i 4 sek
2. Håll andan i 4 sek
3. Andas ut med munnen i 4 sek
4. Håll andan i 4 sek

Så här håller jag på tills min andning lugnat ner sig, ca 5-10 minuter.

Jag vet att ångest är jävligt jobbigt, man tror man har massa sjukdomar hela tiden. Jag har känt mig febrig och yrslig i 3 veckor, fast jag har normal temp på 37 C. Har tagit blodprover, och allt är bra. Antagligen är det ångest. Det första jag gör när jag vaknar på morgonen är att känna efter om jag är febrig. Går upp och tar tempen, och den är normal. Man blir skraj och undrar vad som är galet eftersom man känner sig sjuk. Sen kommer spänningshuvudvärken, andningsproblem och andra skumma symptom som ett brev på posten. Det blir en ond spiral. Man tror man har cancer eller nått annat allvarligt.

Antidepressiv medicin kan hjälpa dig. Mig har Remeron och Neurontin hjälpt mycket. Jag har också Xanor att ta vid behov, men det är väldigt lätt att bli beroende av bensodiazepiner, så man får ta det försiktigt med dom.

Du kan också testa yoga, och progressiv avslappning. Och fråga om du kan få KBT-terapi.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in