2010-10-15, 06:20
Medlem
När t ex Apollo 13s besättning landade på jorden efter uppdraget gjordes det ju på ovan nämnda vis. Det jag alltid undrat är dock hur detta är möjligt när kapseln flyger ända från atmosfären en väldig fart, rätt ner i vattnet! Astronauterna borde ju mosas när kapseln möter vattnet, men det gör de tydligen inte. Tvivlar på att de sitter med vanliga säkerhetsbälten bara..

Någon som kan upplysa mig?
Citera
2010-10-15, 06:22
Medlem
UAAs avatar
Om jag inte missminner mig så är kapslarna utrustade med fallskärmar.
Citera
2010-10-15, 06:32
Medlem
cephs avatar
Som UAA säger, fallskärmar. Sen så är de kvar i atmosfären även efter landning.
Citera
2010-10-15, 07:00
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Det jag alltid undrat är dock hur detta är möjligt när kapseln flyger ända från atmosfären en väldig fart, rätt ner i vattnet

http://www.youtube.com/watch?v=DUP5IKyOiio
Citera
2010-10-15, 08:34
Bannlyst
USSR numera Ryssland har altid landat på land, det är tufft! Ja just det dom hade också fallskärmar.
Att man kan vara så väck att tro att det inte användes fallskärmar ser jag som ett bra betyg till skolundervisningen.
Senast redigerad av Stoi! 2010-10-15 kl. 08:36.
Citera
2010-10-15, 21:27
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Förutom fallskärmar, och vattnets dämpade effekt, så hade de amerikanska rymdkapslarna även en dämpande luftkudde som blåstes upp innan landning.
Citera
2010-10-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Som UAA säger, fallskärmar. Sen så är de kvar i atmosfären även efter landning.

Det har du faktiskt rätt i vid närmare eftertanke

Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
USSR numera Ryssland har altid landat på land, det är tufft! Ja just det dom hade också fallskärmar.
Att man kan vara så väck att tro att det inte användes fallskärmar ser jag som ett bra betyg till skolundervisningen.

Var det nödvändigt att börja med personangrepp på någon du inte känner?

Det måste vara en rätt stor och kraftig fallskärm för att en sådan kapsel inte ska slå i havet/marken rätt hårt.. Och när ska man veckla ut den? den brinner ju upp om man utlöser den för tidigt, och den har en enorm hastighet att bromsa in om den utlöses för sent.

Känns som om ryssarna borde fått en del skador om de landade direkt på marken. Nån aning om var i Ryssland de brukade landa?
Senast redigerad av petzor 2010-10-15 kl. 23:45.
Citera
2010-10-16, 02:56
Medlem
Twitters avatar
jag har hört att man kan använda gurkor för att få amfibiellt liv att uppstå på en kort tid i en utsatt miljö.
Citera
2010-10-16, 10:22
Medlem
Citat:
Och när ska man veckla ut den? den brinner ju upp om man utlöser den för tidigt, och den har en enorm hastighet att bromsa in om den utlöses för sent.
Locket till fallskärmen är kopplat till en barometer, den öppnas när lufttrycket blivit tillräckligt högt.

Citat:
Känns som om ryssarna borde fått en del skador om de landade direkt på marken.
De tidiga kosmonauterna landade inte i kapseln, utan fallskärmshoppade från den. Jurij Gagarin landade på en åker.

Man hade bland annat tagit med skidor i rymdkapseln. De kom till nytta när Voschod 2 hamnade fel och landade i ödemarken : http://en.wikipedia.org/wiki/Voskhod_2

Den första landningen på vatten var när Sojuz 23 landade på den frusna Tengizsjön 1976 och sjönk under isen: http://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in