2010-10-15, 04:51
Medlem
Nu jävlar, för tredje natten i rad, samma tidpunkt(så jag missar mycket av min sjukt välförtjänta sömn), startar datorn utan förvarning. Den funkar som den ska mitt på dagen men på natten lever den tydligen sitt eget liv. Jag sitter på en bärbar så dethär med att dra ut sladden funkar inte riktigt för mig.

Vad ska jag göra? JELP!
Citera
2010-10-15, 04:53
Medlem
sunderlings avatar
Ut med sladden och batteriet.
Citera
2010-10-15, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Nu jävlar, för tredje natten i rad, samma tidpunkt(så jag missar mycket av min sjukt välförtjänta sömn), startar datorn utan förvarning. Den funkar som den ska mitt på dagen men på natten lever den tydligen sitt eget liv. Jag sitter på en bärbar så dethär med att dra ut sladden funkar inte riktigt för mig.

Vad ska jag göra? JELP!

Hade ungefär samma problem med en dator för något år sedan. Den startade då och då på natten. Till slut kom jag på att det var vid samma tidpunkt varje gång. Efter ytterligare några gånger att det var på samma datum varje månad. Det var en inställning i BIOS som sa till datorn att starta kl. 02.00 den 3:e varje månad eller nåt sånt.. Så.. Kolla BIOS.
Citera
2010-10-15, 09:50
Medlem
crillecrilles avatar
Stänger du av datorn eller stänger du bara locket så den går i sleep? Det kan hända att du har något som heter "wake from lan" eller nåt sånt i bios, stäng av det i så fall. Finns andra grejer som kan väcka datorn också, men om du stänger av datorn helt när du lägger dig så ska den inte kunna starta utan att man trycker på knappen
Citera
2010-10-15, 12:15
Medlem
Boggas avatar
Går ju ställa in vad som händer när du stänger locket och vad som händer när du trycker på knappen. Det går även att ställa in olika saker beroende om den går på batteriet eller om du har kabeln ikopplad...

Har du ändrat nåt där?

(Sen heter det hjälp )
Citera
2010-10-15, 14:58
Medlem
Jag har inte ändrat något vad som ska hända när man stänger locket o sånt shit, jag stänger av datorn ibland och ibland bara vila. I natt hade jag den avstängd helt och igårnatt hade jag den på vila, den starta båda gångerna.

BIOS hur kommer man in där...? Har sökt i min startmeny men hittar inget.
Citera
2010-10-15, 15:54
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Jag har inte ändrat något vad som ska hända när man stänger locket o sånt shit, jag stänger av datorn ibland och ibland bara vila. I natt hade jag den avstängd helt och igårnatt hade jag den på vila, den starta båda gångerna.

BIOS hur kommer man in där...? Har sökt i min startmeny men hittar inget.

Tryck på delete när du starta upp datorn (från scratch)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in