2010-10-14, 23:14
Medlem
PsykoBobs avatar
De kan inte stava
Läs i forum, läs precis var du vill där dagens ungdomar skriver och du kommer att upptäcka en skrämmande sanning... De kan inte stava!
Varje gång jag ser dessa inlägg eller vad det nu kan vara så går en ilning längs ryggraden upp i nacken... Har dom inlärningssvårigheter? Är dom utvecklingsstörda? det är mina första frågor, och i sanningens namn så vet jag inte vad som hänt med dessa svenska ungdomar och förmågan att stava det svenska språket.

Finns det en orsak?
Jag ställde frågan till en lärare som fullständigt höll med om att det är en stor skillnad nu från förr.
Att det är en tragisk utveckling kan nog de flesta hålla med om, men är orsaken själva skolan och undervisningen? eller är det individen själv som bär skulden? Är det dataålderns fel? inte en blekaste aning.
Särskrivningar är mer regel än undantag och de mest enkla ord verkar vara de mest svåra att stava till.
Nu är det ju självklart inte så att detta gäller alla, men procentuellt sett så är siffran alarmerande mycket större nu än för de som föddes på 70-talet.

En teori
Teorier finns så klart, och det är att dagens ungdomar har tappat respekten för skolan, lärare och samhället i stort. Kan detta vara en orsak? Ja kanske, men som sagt, detta är en teori bland många.
Hur som helst så kan man summera detta med att säga så här:
Dagens skolungdom borde lära sig ordning och uppförande.
Mer respekt för lärare (och vuxna i övrigt)
På ren jävla svenska borde de som i gamla tider lära sig att veta hut.
Sluta chilla så förbannat och lär er ert egna språk, för det är inte svårt.
Citera
2010-10-14, 23:19
Medlem
Divino Codinos avatar
Jag tror (och hoppas) att det beror på att folk inte bryr sig nämnvärt när det kommer till att skriva på nätet.
Citera
2010-10-14, 23:21
Medlem
PsykoBobs avatar
Men det ska väl inte spela någon större roll egentligen, oavsett hur forumet ser ut?
Nätet eller what so ever.

Eller fattade jag dig fel?
Citera
2010-10-14, 23:27
Medlem
Divino Codinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykoBob
Men det ska väl inte spela någon större roll egentligen, oavsett hur forumet ser ut?

Det jag menar på är att de bara vill få fram det som de vill ha "sagt", men att de inte bryr sig om hur det ser ut, med särskrivningar och dyl.
Citera
2010-10-14, 23:31
Bannlyst
Detta har jag märkt gäller den äldre generationen också.
Citera
2010-10-14, 23:31
Medlem
Zhaktahs avatar
Jag vet ju i och för sig inte hur gammal du är men det finns ju en möjlighet till att när du var ung så kanske det inte fanns några chatt forum och dyl. att skriva i?

När man är 13-17 eller liknande så är det nog mer populärt att använda massor med förkortningar och varför använda svåra ord när man kan låta bli. De kanske överraskar och kan stava bättre än du tror?

Jag vet i och för sig inte om de kan stava bättre eller sämre en hur det var förut. Jag vet många personer även i min ålder som inte kan stava bättre än folk som har ett IQ under 70.

Hur som helst så tror jag att ungdomarna kan stava och skriva sämre men att det fortfarande finns ungdomar som överraskar dvs. stavar bättre än de flesta och ungdomar som får grammatikpoliser att rysa. Så har det väl alltid varit?
Citera
2010-10-14, 23:33
Medlem
PsykoBobs avatar
Jag må tillhöra den gamla skolan, jag må vara konservativ i många fall, men det spelar ju ingen som helst roll om man "bara vill få nåt sagt snabbt" på nätet.
Det är en tragik och en parodi när man ser svenska ungdomar, helt jävla oförmögna att kunna stava.
Särskrivningar, fel i meningsuppbyggnader o.s.v.
Japp, jag är kanske en gnällig farbror, men utbildning är makt, så också kunskap.
Även om kunskapen i detta fall gäller det svenska språket.

Många gapar och skriker om hur viktigt Sverige är för dom, men språket är tydligen inte alls viktigt!?!?
Citera
2010-10-14, 23:36
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykoBob

Anglicismer är lika fult som felstavningar.
Citera
2010-10-14, 23:40
Medlem
PsykoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhaktah
Jag vet ju i och för sig inte hur gammal du är men det finns ju en möjlighet till att när du var ung så kanske det inte fanns några chatt forum och dyl. att skriva i?

När man är 13-17 eller liknande så är det nog mer populärt att använda massor med förkortningar och varför använda svåra ord när man kan låta bli. De kanske överraskar och kan stava bättre än du tror?

Jag vet i och för sig inte om de kan stava bättre eller sämre en hur det var förut. Jag vet många personer även i min ålder som inte kan stava bättre än folk som har ett IQ under 70.

Hur som helst så tror jag att ungdomarna kan stava och skriva sämre men att det fortfarande finns ungdomar som överraskar dvs. stavar bättre än de flesta och ungdomar som får grammatikpoliser att rysa. Så har det väl alltid varit?

Jag är 42, och får väl kanske se mig som en gubbe här..vad vet jag?

Men alltså, stavning har inget med IQ att göra, så klart finns det dyslektiker o.s.v, men de får man väl kanske se som undantag.
Att använda förkortningar är helt okej och ligger i tidens anda på något sätt, men att särskrivningar och simpla stavfel har tagit över en generation är sjukt anser jag.
Vad beror det på?
det är egentligen det som är intressant.
Och nej, den yngre generationen är mycket sämre än den äldre i denna frågan.
Citera
2010-10-14, 23:41
Medlem
PsykoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Anglicismer är lika fult som felstavningar.

Må så vara att det är det, men det är inte det tråden handlar om.
Läs igen om du inte fattade!
Citera
2010-10-15, 00:40
Medlem
Jag har en teori.

Kan det vara så att dagens ungdomar har så otroligt mycket annat att lära sig än just svenska.
Jag (19) själv kommer ihåg min gymnasietid och jag tyckte att svenska var ett så otroligt slappt ämne. Jag la ner mer tid på de mer "avancerade" ämnena som Matte A-E där man inte spenderar 30 min på att hitta en logaritm utan istället får lära sig mycket annat som jag är ganska säker på att du inte har en aning om. Det jag vill säga är att JAG antar att ungdomarna prioriterar olika, att andra ämnen som man inte har en förkunskap i.
Citera
2010-10-15, 00:53
Medlem
-Jokern-s avatar
en anledning kan också vara att mycket görs idag via datorer där rättstavningsprogram är mer regel än undantag = man korrigerar sina misstag utan att reflektera över dem istället för att få fel på lektionerna kanske och ta åt sig sina fel och lära sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in