2019-09-08, 13:12
Medlem
JanTalibans avatar
Nu är det ju så att jobb kan betyda femtioelva olika saker. Om jobb är menat att betyda ”uppdrag/uppgift” så låter det väl okej att säga: ”Jag åker till jobb kl 8.”

Om jobb däremot är menat att betyda ”arbetsplats” så bör man använda bestämd form – alltså jobbet – om man inte vill låta som en idiot.

Den människa jag har hört säga ”på jobb” jobbar i Helsingborg …

Fast även konstruktionen ”Jag slutar jobbet (eller plugget) kl 15 idag” är kanske egentligen lite halvsunkig, alltså rent grammatiskt. Men vi ju har vant oss vid att det låter fullt okej.
Citera
2019-09-08, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Nu är det ju så att jobb kan betyda femtioelva olika saker. Om jobb är menat att betyda ”uppdrag/uppgift” så låter det väl okej att säga: ”Jag åker till jobb kl 8.”

Om jobb däremot är menat att betyda ”arbetsplats” så bör man använda bestämd form – alltså jobbet – om man inte vill låta som en idiot.

Den människa jag har hört säga ”på jobb” jobbar i Helsingborg …

Fast även konstruktionen ”Jag slutar jobbet (eller plugget) kl 15 idag” är kanske egentligen lite halvsunkig, alltså rent grammatiskt. Men vi ju har vant oss vid att det låter fullt okej.

På svenska betydde ju att jobba ursprungligen att tjäna pengar på fiffel. Det är mindre än hundra år sedan det ännu hade denna betydelse.
Citera
2019-09-08, 14:05
Medlem
Detta var superintressant. I de språken jag kan är det 50-50 dvs två använder obestämd (varav engelska "at work") och två använder bestämd (varav svenska "på jobbet"). Vet faktiskt inte om det fin s rätt eller fel. Alla du törs låter så naturliga i mina öron men bestämd form övertygar mig 0.0001% mer (kanske för att det är så i mitt modersmål).

Sen visste jag inte att ordet jobb har funnits i svenska så länge. Trodde att det var ett 50 år gammalt ord som lånades av engelska "job" då jag hör ofta äldre människor säga "arbeta."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in