2010-10-14, 21:53
Medlem
Xindaks avatar
Vet inte varför jag retar mig så mycket på detta men jag gör det så här kommer frågan.

Varför säger folk från Helsingborg med omnejd att de [är på jobb], [skall till jobb], [är du på jobb?] när korrekt svenska är, [är på jobbet], [skall till jobbet], [är du på jobbet?].

Var kommer detta märkliga kapande ifrån? Det är endast ordet jobbet som jag märkt att de kapar på detta sätt. Ett ofog jag trodde norrlänningarna hade patent på.
Citera
2010-10-14, 21:55
Medlem
Herrtrosas avatar
De är, liksom norrlänningar, rädda för att slösa på rösten. Kan vara bra att ha vid ett senare tillfälle.
Citera
2010-10-14, 21:56
Medlem
Rembrandths avatar
Vet inte vem som kommit på att det ska sägas så, men kan lova att du inte är ensam om att reta dig på det! Tycker också det låter korkat. Precis som när folk säger "Jag ska sovva!" istället för "sova".
Citera
2010-10-14, 21:57
Medlem
Jack.Dogs avatar
Trodde detta gällde precis hela Skåne. Alla i Malmötrakten med omnejd säger precis likadant i alla fall. Men det blir väl än mycket värre när någon säger att är på "jubb"...
Citera
2010-10-14, 22:03
Medlem
underworlds avatar
Här säger man att någon är (ute) på jobb när de har uppdrag som är förlagda på annan plats än företagets säte.
Ex, en montör är på jobbet (dvs jobbar) och kan där vara på jobb (dvs ute hos kund).
Är man på jobbet är man inte alltid på jobb.
Citera
2010-10-14, 22:11
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
... Det är endast ordet jobbet som jag märkt att de kapar på detta sätt. ...
Nej, det är knappast enda ordet som hanteras så.

... Reportern är ute på uppdrag.
... Brandkåren är ute på släckning.
... Piloten är ute på flygning.
... Kassaskåpssprängaren är ute på jobb.

Frilansare över huvud taget är ute på jobb, vanligen på högst respektabla uppdrag.
Citera
2010-10-14, 22:12
Medlem
Jiiimboohs avatar
underworld, fast det är inte så man menar, att man är på (ett) jobb/ett uppdrag. Man kan lika gärna vara "på jobb" när man sitter i kassan på ICA.

En annan sak som är lite märklig i Skåne, som jag själv gör mig skyldig till ofta, är att inte uttala a i säga: Va' ska man säg'? Detta gäller bara för ordet "säga". Man hade t ex inte sagt: Jag ska ut och spring'.
Citera
2010-10-14, 22:16
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Trodde detta gällde precis hela Skåne. Alla i Malmötrakten med omnejd säger precis likadant i alla fall. Men det blir väl än mycket värre när någon säger att är på "jubb"...

Fullt möjligt att det är spritt i hela Skåne, jag har dock endast hört det från personer runt HBG trakten. Ja det gör ju inte saken bättre att de även uttalar det "jubb".

Citat:
Ursprungligen postat av underworld
Här säger man att någon är (ute) på jobb när de har uppdrag som är förlagda på annan plats än företagets säte.
Ex, en montör är på jobbet (dvs jobbar) och kan där vara på jobb (dvs ute hos kund).
Är man på jobbet är man inte alltid på jobb.

Så vill jag med ha det, om man som exempelvis montör är ute på uppdrag så är man ute på jobb. Men man säger, Jag åker till jobbet och inte Jag åker till jobb. När man är på väg till företagets lokaler.
Citera
2010-10-15, 00:03
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Är de riktigt nedriga kan de väl även säga att de är pu jubb, kanske t.o.m. pu Kuckum.
Citera
2010-10-15, 00:08
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Är de riktigt nedriga kan de väl även säga att de är pu jubb, kanske t.o.m. pu Kuckum.

Ja, på den gamla goda tiden när kranen fortfarande existerade. Nu blir det väl snarare pu jubb vi vannet, nånna pladdajävlar som ska sittas ti...bedrövligt att vara härifrån ibland.
Citera
2010-10-15, 00:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
... En annan sak som är lite märklig i Skåne, som jag själv gör mig skyldig till ofta, är att inte uttala a i säga: Va' ska man säg'? Detta gäller bara för ordet "säga". ...
I mina rötters hemtrakter i mellersta Halland säger de äldre: Va’ ska en säj?. Generationen före kunde undslippa sig: Va’ ska en sij?. De varianterna är en del av den språkliga nordsjögemenskapen, tror jag, även om danskan har ett obetonat ə i slutet på "sige": Jeg ved ikke hvad jeg skal sige?! Norskan släpper onödor även i skrift: Jeg vet ikke hva jeg skal si?!

Nordsjögemenskapen har i detta fall utvecklats till nordatlantisk gemenskap: I don’t know what to say?!
Senast redigerad av Egon3 2010-10-15 kl. 00:45.
Citera
2019-09-07, 19:54
Medlem
GrillTeknikers avatar
Halleluja, trodde bara det var jag som fullkomligt håller på att koka över när jag hör folk säga "jobb" när de egentligen menar "jobbet". Jag upplever att det endast är en liten klick som säger såhär, vilket gör det ännu konstigare. Känner bara 3 st som säger så, en från Malmö och två från Landskrona, varav 2 i 30-40 årsåldern och den tredje i 70-årsåldern. Och då känner jag nog iallafall 20 skåningar.

Har förresten frågat folk som bor i diverse delar av Skåne om detta, men ingen säger sig någonsin ha hört det. Själv hör jag det som sagt av 3 personer i princip varenda gång man pratar med dem. Får lust att bli yxmördare när de kommer dragandes med sitt jävla "Hur är det på jobb?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in