• 1
  • 2
2010-10-14, 19:45
Medlem
sockerBs avatar
Hej!

Har nyligen köpt en MBP (15" med i7) och har märkt av att i princip hela datorn 'känns väldigt elektrisk', det vill säga att när man drar med fingrarna bredvid musplattan och tangenterna så känns en 'vibrerande värme' (vet inte hur jag ska förklara, men någon fattar nog). Det är inte så att man får stötar eller något, men det känns ändå rätt konstigt.

Är detta normalt? Varför är det så?
Citera
2010-10-14, 19:48
Moderator
^Eazs avatar
Är strömsladden inköpplad, och då i en ojordad kontakt?
Citera
2010-10-14, 19:52
Medlem
sockerBs avatar
Strömkabeln sitter i en jordad kontakt.

edit: testade att dra ut strömkabeln, och den elektriska känslan försvinner faktiskt då. Dock samma sak när jag stoppar in den igen.
Citera
2010-10-14, 19:58
Bannlyst
Testa ett annat uttag.
Annars får du lämna in den, så där ska det inte vara. Inte vill du råka ut för en elektrisk chock när du använder datorn.
Citera
2010-10-14, 20:00
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Testa ett annat uttag.
...och gärna på en annan adress än du bor. Ditt hus kanske har gamla elledningar med dålig jord.
Citera
2010-10-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
...och gärna på en annan adress än du bor. Ditt hus kanske har gamla elledningar med dålig jord.

+1

Vill också poängtera att det är ett vääääldigt vanligt "problem", absolut ingen fara men det kan vara lite obehagligt.. hade samma problem i min gamla lya. Gamla uttag / ojordade är anledningen.
Citera
2010-10-14, 20:08
Medlem
sockerBs avatar
Citat:

Jag har dock precis flyttat till England, köpte datorn ett par dagar innan jag åkte och hade samma 'problem' i mitt dåvarande boende. Blir även svårt att lämna in den inom den närmaste tiden då jag som sagt inte befinner mig i Sverige för tillfället.
Citera
2010-10-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
+1

Vill också poängtera att det är ett vääääldigt vanligt "problem", absolut ingen fara men det kan vara lite obehagligt.. hade samma problem i min gamla lya. Gamla uttag / ojordade är anledningen.

Japp kan även jag intyga att det är vanligt! Har den på min splitter nya & min mid 07a
Citera
2010-10-14, 20:16
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
+1

Då vill jag att du förklarar hur ett jordat uttag ska göra skillnad? Hemskt gärna.
Och hur det kan vara ett vanligt problem.
Jag är inte ironisk eller otrevlig. Bara intresserad.
Senast redigerad av Mecirae 2010-10-14 kl. 20:21.
Citera
2010-10-14, 20:21
Medlem
helvete!s avatar
Så där är min macbook pro också. Det "durrar" när man drar med fingret över metallen, oavsett vilken typ av uttag den är kopplad till.

Alla MBP beter sig på samma sätt, det har alla unibody-modeller gjort. Inget att bry sig om. Se det som en feature.
Citera
2010-10-14, 21:02
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Då vill jag att du förklarar hur ett jordat uttag ska göra skillnad? Hemskt gärna.
Och hur det kan vara ett vanligt problem.
Jag är inte ironisk eller otrevlig. Bara intresserad.
Jordar man sin elutrustning förhindrar man att krypström tar vägen genom människokroppen via metallchassiet, vilket är vad TS upplever.
Citera
2010-10-14, 21:10
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Jordar man sin elutrustning förhindrar man att krypström tar vägen genom människokroppen via metallchassiet, vilket är vad TS upplever.
Ja, det är klart.
Det känns dock konstigt att det är ett vanligt problem. Fast iom jordningskravet är det kanske inte det. God natt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in