2010-10-14, 17:06
Medlem
Aniki-kuns avatar
Jag (kille) håller på att skriva en introduktion av mig själv till min lärare (kvinna). Är det rätt att skriva: Dear "namn"? Eller ska jag bara skriva: Hello "namn"?
Jag har tänkt av avsluta mailet med: Best regards, och sen mitt namn två rader under.

Det är nämligen en Engelska kurs jag har börjat. Så jag vill ju vara så artig som möjligt!

EDIT: Jag vet ej om hon är singel eller gift...
Senast redigerad av Aniki-kun 2010-10-14 kl. 17:08. Anledning: EDIT:
Citera
2010-10-14, 17:26
Medlem
Surelines avatar
Jag hade en liknande uppgift. Eftersom det då uttryckligen skulle vara ett formellt brev så började jag med "Dear ..." och avslutade med "Yours faithfully"
Citera
2010-10-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniki-kun
Jag (kille) håller på att skriva en introduktion av mig själv till min lärare (kvinna). Är det rätt att skriva: Dear "namn"? Eller ska jag bara skriva: Hello "namn"?
Jag har tänkt av avsluta mailet med: Best regards, och sen mitt namn två rader under.

Det är nämligen en Engelska kurs jag har börjat. Så jag vill ju vara så artig som möjligt!

EDIT: Jag vet ej om hon är singel eller gift...

Dear är helt okej i både formella och personliga sammanhang. Däremot bör du välja "namn" beroende på sammanhang. Förnamn fungerar inte i formella sammanhang utan då kanske titeln är lämpligare.

Best regards funkar också bra i slutet av ett sådant brev.
Citera
2010-10-14, 23:07
Medlem
Aniki-kuns avatar
Då testar jag med "Dear namn" och avslutar med "Best regards"
Citera
2010-10-15, 12:25
Medlem
När du skriver Dear Namn så tänk på att skriva efternamnet och inte förnamnet.

Jag brukar ha som regel när jag skriver formella mail på engelska att om jag börjar med Dear Sir/Madam (när jag inte vet vad läsaren heter) så avslutar jag med yours faithfully (eftersom att vi inte känner varandra) och om jag börjar med namnet (till en kollega/chef) avslutar jag med yours sincerely
Citera
2010-10-15, 12:30
Medlem
Hinds avatar
Jag skulle nog säga att Sincerely passar bäst som avslut.
Citera
2010-10-15, 14:39
Medlem
TerryTibbss avatar
Dear Madam,

edit: nm sag att du hade namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem