2010-10-14, 16:34
Medlem
Varför undrar ni kanske?

När heta ämnen först var på tal så var jag emot detta och propagerade flitigt mot detta. (Sitter nu med annat konto då jag blivit outad sen dess.) Nu några år efteråt så sitter vi här med Heta Ämnen och forumet har förändrats. Så vad har hänt?

1. Så fort aktuella eller extrema ämnen diskuteras så får detta enorm publicitet.
2. Trolltrådar ökar massivt för var dag som går.
3. Antalet one-liners mångdubblas.
4. Antalet besökare har flerdubblats.
5. Folk skriver till höger och vänster angående ämnen som de varken har kunskap eller intresse i.

Att vi blir fler har jag inte något emot. Men det är människor som är intresserade av ämnena de diskuterar som behövs!

Ett bra exempel är i relationsforumen. Nu kommer väldigt ofta relationstrådar upp på heta ämnen. Och det som händer då är folk tycker att det är roligt och börjar spamma "tar hon den i tvåan" och "du kanske kan ha trekant med hennes kompis". Hela diskussionen försvinner i alla one-liners. Så fort en tråd kommer upp på "heta ämnen", så är den förlorad. 1000 one-liners och tre personer som faktiskt försöker diskutera i bruset någonstans.

Nu till självmordsexemplet:
Killen postade tråden i Psykiatri-forumet. Innan "Heta Ämnen" så hade de få psykiatri-intresserade människorna sett denna och kunna diskutterat på en vettig nivå. Nu blev det istället "Du vågar inte" och "fegis"-inlägg av alla attention-whores.. Och alla vet hur det slutade.

Bort med Heta ämnen och tillbaks till diskussion! Heta ämnen dödar människor och förstör FB!

FB är dött. Länge leve FB!
Citera
2010-10-14, 16:59
Medlem
Håller med dig, TS.

Man kan se ganska lätt hur pass låg nivå en tråd får som lyckas komma in i heta ämnen. Krävs i princip ständig moderering för att ta bort one-liners och allmänt OT.

Sen finns fenomenet där folk ser det som en bragd att 'trolla' fram ett ämne till heta ämnen.
Citera
2010-10-14, 18:14
Moderator
impieteers avatar
Jag tvivlar på att tråden faktiskt låg på "Heta ämnen" innan killen hängde sig. Tråden hade en intetsägande rubrik, den var nystartad och startad i ett ganska litet forum. Allt det sammantaget gör att det det inte känns som det var en kioskvältare innan det faktiskt blev en riktig självmordstråd av det.
Citera
2010-10-14, 18:49
Medlem
_abous avatar
Jag förstår hur du menar och håller faktiskt med dig till viss del.
Väldigt ofta är det uppenbart VM i Heta ämning, det ser man redan på rubriken.
Även om till exempel tråd "Tänker ta livet av mig" eller något sånt som nu har legat på Heta ämnen sen självmordet självklart var en trolltråd var jag ändå tvungen att gå in i den, och bidrog då till att den låg kvar på Heta ämnen (fan vilken lång mening).

Men samtidigt vet jag inte om jag vill ta bort HÄ, jag gillar att snabbt få en överblick över det mest aktuella på Flashback, och även om det många gånger bara är skit som syns där är det oftast minst en vettig tråd också.
Jag använder HÄ lite som en nyhetsfeed, så jag inväntar lite fler för- och motargument innan jag tar ställning.
Citera
2010-10-15, 14:11
Medlem
J0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Även om till exempel tråd "Tänker ta livet av mig" eller något sånt som nu har legat på Heta ämnen sen självmordet självklart var en trolltråd var jag ändå tvungen att gå in i den, och bidrog då till att den låg kvar på Heta ämnen (fan vilken lång mening).

Men samtidigt vet jag inte om jag vill ta bort HÄ, jag gillar att snabbt få en överblick över det mest aktuella på Flashback, och även om det många gånger bara är skit som syns där är det oftast minst en vettig tråd också.
Jag använder HÄ lite som en nyhetsfeed, så jag inväntar lite fler för- och motargument innan jag tar ställning.

Kunde inte skrivit det bättre själv, håller med dig till 100%.
Citera
2010-10-15, 21:58
Medlem
Citat:

Visst finns det absolut fördelar med HÄ. Jag tycker dock att man skulle kunna skrota HÄ på FB-nivå och enbart ha det på forum-nivå. På så vis så måste folk i alla fall klicka in sig på underforum som de är intresserade av för att hitta heta ämnen där.

Som det är nu så postas det 90 % skit i HÄ-trådar och moderatorerna hinner inte med på långa vägar. Ett alternativ skulle kunna vara speciella HÄ-moderatorer som kan rycka in vid speciella händelser om man absolut vill ha kvar HÄ på FB-nivå. De kan rensa det mest uppenbara, så kan de vanliga moderatorerna ta vid efter det.
Citera
2010-10-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tvivlar på att tråden faktiskt låg på "Heta ämnen" innan killen hängde sig. Tråden hade en intetsägande rubrik, den var nystartad och startad i ett ganska litet forum. Allt det sammantaget gör att det det inte känns som det var en kioskvältare innan det faktiskt blev en riktig självmordstråd av det.

Mitt ämne handlade ju inte om självmords-tråden egentligen. Var bara en liten twist på ämnet för att det är aktuellt.
Citera
2010-10-15, 22:11
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Visst finns det absolut fördelar med HÄ. Jag tycker dock att man skulle kunna skrota HÄ på FB-nivå och enbart ha det på forum-nivå. På så vis så måste folk i alla fall klicka in sig på underforum som de är intresserade av för att hitta heta ämnen där.

Som det är nu så postas det 90 % skit i HÄ-trådar och moderatorerna hinner inte med på långa vägar. Ett alternativ skulle kunna vara speciella HÄ-moderatorer som kan rycka in vid speciella händelser om man absolut vill ha kvar HÄ på FB-nivå. De kan rensa det mest uppenbara, så kan de vanliga moderatorerna ta vid efter det.
Att ta bort HÄ från startsidan gillar jag inte alls, då jag i mina egna ämnen snabbt ser vilka trådar som är aktuella, och mer eller mindre alla trådar i mina favoritforum är ju intressanta för just mig.
Startsidans Heta ämnen däremot kan emellanåt få mig att dras till andra delar av forumet, och som sagt uppmärksamma mig på vad som händer just nu.

Heta ämnen-moderatorer är en intressant idé, förr i tiden fanns det så kallade "supermods", som hade moderatorbefogenhet i alla delar, men det konceptet skrotades.
Det enda jag på rak arm kommer på som anledning var Securions omotiverade bannlysning av DeLarge, då en supermod (som Securion var) hade befogenhet att banna, vilket nu bara admins har.
Har också för mig att användare inte kände sig trygga med att supermoderatorer hade tillgång till IP-nummer.

Men idén med supermods är jävligt bra, för som moderatorerna alltid säger: man kan inte vara online dygnet runt.
Men oftast är det i alla fall någon moderator online alla timmar på dygnet, och om man snabbt kunde gripa in och styra upp en urspårad tramsning hade det ju varit skitbra.

Men det är som sagt säkerhetsaspekten som är problemet då, men jag antar att man kan se till så en allround-mod inte hade tillgång till dessa känsliga uppgifter, utan bara till trådlåsning och inläggsradering.

Det har också funnits lite olika förslag på möjligheten att användare kollektivt skulle kunna "blockera" uppenbara troll och liknande.
Jag kommer inte ihåg på rak arm hur dessa förslag var utformade, men jag antar att det som folk hade emot förslaget var möjligheten till att gäng av användare gick samman för att tysta ned oliktänkande.
Om det låter intressant kan jag försöka leta rätt på någon sån tråd, så kan den diskussionen fortsätta där?
Citera
2010-10-15, 22:37
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
En massa text

Måste medge att jag inte tänkt på detta tidigare. Men nu när du säger det så måste jag säga att det finns en del substans i det du säger. Dock så har jag inte hunnit ta ställning personligen i huruvida jag anser att heta ämnen skall finnas kvar eller inte.

Det som talar emot heta ämnen är att det lätt lockar till sig en massa chatt och annat skräp. Men å andra sidan så kan jag se att den även bidrar till att lyfta fram diskussioner om ämnen som berör många.

Är kluven helt enkelt, skall tänka lite mer kring detta innan jag kommer med en åsikt om vad jag tycker.
Citera
2010-10-15, 22:40
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Att ta bort HÄ från startsidan gillar jag inte alls, då jag i mina egna ämnen snabbt ser vilka trådar som är aktuella, och mer eller mindre alla trådar i mina favoritforum är ju intressanta för just mig.
Startsidans Heta ämnen däremot kan emellanåt få mig att dras till andra delar av forumet, och som sagt uppmärksamma mig på vad som händer just nu.

Heta ämnen-moderatorer är en intressant idé, förr i tiden fanns det så kallade "supermods", som hade moderatorbefogenhet i alla delar, men det konceptet skrotades.
Det enda jag på rak arm kommer på som anledning var Securions omotiverade bannlysning av DeLarge, då en supermod (som Securion var) hade befogenhet att banna, vilket nu bara admins har.
Har också för mig att användare inte kände sig trygga med att supermoderatorer hade tillgång till IP-nummer.

Men idén med supermods är jävligt bra, för som moderatorerna alltid säger: man kan inte vara online dygnet runt.
Men oftast är det i alla fall någon moderator online alla timmar på dygnet, och om man snabbt kunde gripa in och styra upp en urspårad tramsning hade det ju varit skitbra.

Men det är som sagt säkerhetsaspekten som är problemet då, men jag antar att man kan se till så en allround-mod inte hade tillgång till dessa känsliga uppgifter, utan bara till trådlåsning och inläggsradering.

Det har också funnits lite olika förslag på möjligheten att användare kollektivt skulle kunna "blockera" uppenbara troll och liknande.
Jag kommer inte ihåg på rak arm hur dessa förslag var utformade, men jag antar att det som folk hade emot förslaget var möjligheten till att gäng av användare gick samman för att tysta ned oliktänkande.
Om det låter intressant kan jag försöka leta rätt på någon sån tråd, så kan den diskussionen fortsätta där?

Kunde man inte återinföra supermods som saknar förmågan att 1. se IP-nummer och 2. saknar förmågan att banna användare. För om dessa två saker var det som lågt till grunden för att det slopades, så kunde man väl ta bort dessa funktioner men ändå få nyttan det för med sig.
Citera
2010-10-25, 12:58
Medlem
Perriss avatar
Lyfter lite bara för att stämma in i klagokören.

Varför jag avskyr "Heta ämnen" är därför att det enbart drar till sig försök att skapa så spektakulära trådstarter som möjligt istället för intressanta frågeställningar med rejäl substans. Det skapar ett klimat där "troll-historier" tillåts växa lavinartat tack vare dess exponering och drar helt enkelt en aura av oseriositet över hela forumet tyvärr. Allt framstår bara som ett berg av 14-åringar på föräldrafri utflykt. Något jag finner beklämmande med tanke på forumets, i mina ögon, verkliga kvalitéer.

Skulle funktionen tas bort så skulle det inte vara lika attraktivt att skapa lågkvalitativa trådstarter, och forumet skulle få en mycket seriösare framtoning för intressanta diskussioner istället för trams.

Idag får man som förstagångsbesökare lätt intrycket av att forumet bara består av bajs, kukstorlekar, knullande av flickvännens kanin och fula negrer med kniv utanför Pressbyrån. Det finns så oerhört mycket mer bara några extraklick bort.

Att aktivt behöva söka upp bajstrådar kan dels väcka större intresse för övriga forum samt mindre popularitet att både skapa, samt skriva i, bajstrådar.

Forumet skulle därmed kunna genomföra en viss reglering av trådinnehåll och popularitet samt öka profileringen som ett verkligt, angeläget yttrandefrihetsalternativ istället för ett totalt ofarligt tramsforum.

/pappa
Citera
2010-10-25, 17:21
Medlem
swimp78s avatar
Det är tråkigt när folk använder ett forum enbart efter "nya ämnen" och "heta ämnen"
Det finns en viss typ av forumist, ofta de yngre tror jag, som väljer inlägg efter vad som är "nytt" istället för efter vilken forumdel.

Det drar in massa folk i fel forum, folk som egentligen saknar kunskap och vilja att diskutera inom underforumets ramar. Typ om det är en tråd om Kleerup och vilka droger han kan tänkas ha tagit, då kommer det bara in massa folk som i vanliga fall aldrig skriver i drogforumen och ska skriva om huruvida han fjärtar eller ej, eller massa annat totalt OT-trams. Det är tråkigt, för man vill ju diskutera med folk som är intresserade av diskussionsämnet, inte bara av att det är en "het" och "ny" tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in