2010-10-14, 11:47
Medlem
Chelsea FCs avatar
Hej!

Jag hade bara en fundering kring en ny regel som kanske skulle vara bra att lägga till.

Det är såhär att man i dem flesta lite mer kontroversiella trådarna alltid hittar några personer som ska spy ut moralkakor och hur man är sjuk, pervers, idiot ja ni fattar.. ni har säkert stött på de lika mycket som jag har.

Detta är jävligt störigt och dessutom så anser jag det förstör tråden. TS frågar efter efter tex hjälp om en viss sak men istället bombarderas vissa trådar med moralkakor, inte okej tycker jag.

Då undrar jag om det finns en möjlighet till att förbjuda sådana inlägg? är det ens möjligt och förbjuda det?

Vad tycker ni andra? stör ni er till en så stor utsträckning som jag eller är jag unik?

Mvh// CFC
Citera
2010-10-14, 11:50
Medlem
Känner samma sak, men dessa moralkakor går väl under OT?
Citera
2010-10-14, 11:51
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppo
Känner samma sak, men dessa moralkakor går väl under OT?
Japp, att TS är sjuk i huvudet eller liknande är inte On Topic.
Citat:
Ursprungligen postat av https://www.flashback.org/regler
0.03. Håll er till ämnet i tråden

Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.
Citera
2010-10-14, 11:53
Medlem
JagSkrevs avatar
Förstår inte varför så många vill ha nya regler, tycker fb fungerar fint nu Och en regel för att man inte ska få säga idiot eller pervo åt någon det känns bara löjligt. Det är väl ingen som tvingar dig att vara här på fb?
Citera
2010-10-14, 11:58
Medlem
sgeddingagglis avatar
Jag håller med, det är störigt, men svaret måste bli ett klart nej. Det kommer alltid gråzonsfrågor. Och det ankommer på moderators tyckande vad som får passera och inte. Och skrivare och moderator kommer tycka olika. Resten fattar var och en. Så vi får orka med moralkakorna.
Citera
2010-10-14, 12:10
Medlem
Chelsea FCs avatar
Jo jag förstår era argument men om vi ska se till att forumet blir så bra så möjligt då är väl dessa moralkakor ytters dåliga för kvaliteten, dem går bort från sakfrågar och ofta triggar till mer moralkakor och till slut handlar trådarna mer om att baktaka varandra är vad poängen från början var.

Angående regel 0.03. så anser jag den är lite tunn, kanske utöka och förstärka att man måste hålla sig till ämnet annars kan de bli repressalier i form av tillsägelser och dylikt?

Jag gillar inte heller regler men när vissa inte kan sköta sig som de är tänkt så måste man ta till med tvång helt enkelt allt för forumets bästa.

Allt detta för att höja standarden här på forumet då dessa moralkakor som sagt sänker det ytterst i min mening men säkert i många andras med.

Angående de mod postade är det att tolka som ett nej, eller?
Citera
2010-10-14, 12:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Jo jag förstår era argument men om vi ska se till att forumet blir så bra så möjligt då är väl dessa moralkakor ytters dåliga för kvaliteten, dem går bort från sakfrågar och ofta triggar till mer moralkakor och till slut handlar trådarna mer om att baktaka varandra är vad poängen från början var.

Angående regel 0.03. så anser jag den är lite tunn, kanske utöka och förstärka att man måste hålla sig till ämnet annars kan de bli repressalier i form av tillsägelser och dylikt?

Jag gillar inte heller regler men när vissa inte kan sköta sig som de är tänkt så måste man ta till med tvång helt enkelt allt för forumets bästa.

Allt detta för att höja standarden här på forumet då dessa moralkakor som sagt sänker det ytterst i min mening men säkert i många andras med.

Angående de mod postade är det att tolka som ett nej, eller?

Om man tror på åsiktsfrihet så betyder detta att människor också får vara kritiska till det som skrivs. Flashback är åsiktsneutral och ska behandla alla åsikter lika. Vi har redan stöd i regeln 0.03. ifall svaren inte är relevanta ang. det som diskuteras.

admin
Citera
2010-10-14, 13:39
Medlem
sgeddingagglis avatar
Följande hände mig och det är förbannat intressant att man kan vara så naiv som jag var: Aftonhoran hade en debattartikel om SD. Som ni vet kan läsarna kommentera artiklarna. Jag skrev en kommentar:"Har de slutat med undervisning i samhällskunskap och svenska? Rösta på SD=hål i huvet." Den togs bort direkt. Jag mejlade aftonhoran och frågade på vilket sätt den stred mot någon regel, fick till svar att moderator "funnit den olämplig." Själv kan jag inte för mitt liv förstå på vilket sätt någon som röstar på ett visst parti kan ta sådan anstöt av det. Tog flera dagar innan jag fattade: A.horan resonerar: "Gör allt för att sänka SD. Skriv hur nerlåtande och föraktfullt som helst om partiet. Men fan hämtar hem den som på minsta sätt kritiserar de som röstat på partiet." Om jag skrivit mongo eller cp i stället hade det varit riktigt att ta bort den enligt mitt tycke. Nu är inte "hål i huvet" någon sjukdomsdiagnos. Inte speciellt grovt heller. Jag hade kunnat ta en sådan replik. Säkert du som läser det här också. Alltså:Vad är fakta, åsikter, förtal, mitt eget tyckande, oanständighet och annat? Det vet AH:s moderator och ingen annan. Det är vad om väntar FB om en sådan regel införs. Det skulle bli slutet för FB. Det här var bara ett enda exempel på oändligt många av gråzonstypen jag skrev i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av sgeddingaggli 2010-10-14 kl. 14:02.
Citera
2010-10-14, 13:46
Medlem
Forbliranonyms avatar
Klart man stör sig på det, men man kan ju alltid rapportera om man inte står ut med det!
Citera
2010-10-14, 14:20
Medlem
Chelsea FCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Om man tror på åsiktsfrihet så betyder detta att människor också får vara kritiska till det som skrivs. Flashback är åsiktsneutral och ska behandla alla åsikter lika. Vi har redan stöd i regeln 0.03. ifall svaren inte är relevanta ang. det som diskuteras.

admin

Det är just det här jag vill framhäva, man ska hålla sig till det som är topic helt enkelt, inte som i många av dagens trådar där man ser på daglig basis inlägg som "jävla fjortis, din mupp" mm, helt orelevant med trådens syfte osv.

Men anser ni att det fungerar bra så som det är idag, kan ni låsa tråden, har fått svar på det jag eftersökte.

mvh// CFC
Citera
2010-10-14, 14:48
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Det är just det här jag vill framhäva, man ska hålla sig till det som är topic helt enkelt, inte som i många av dagens trådar där man ser på daglig basis inlägg som "jävla fjortis, din mupp" mm, helt orelevant med trådens syfte osv.

Men anser ni att det fungerar bra så som det är idag, kan ni låsa tråden, har fått svar på det jag eftersökte.

mvh// CFC
Ett sådant inlägg som du beskriver torde falla under regel 0.03. Hjälp gärna till genom att rapportera dylika inlägg.

admin4
Citera
2010-10-14, 15:11
Medlem
The Crashs avatar
Som admin och admin4 skriver så faller 0.03 under detta
Citat:
0.03. Håll er till ämnet i tråden

Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.

Men vill även påpeka att KFK motverkar detta
Citat:
KVALITET FRAMFÖR KVANTITET

Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.

Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för "kvalitet framför kvantitet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in