Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-14, 10:33
Medlem
VaBras avatar
Formaterade om datorn och installerade om windows (xp) igår. Har inte installerat drivrutiner, program eller uppdateringar än. Startar datorn och allt verkar ok, läser lite på flashback mm.

5-10 minuter efter uppstart så startar datorn om av sig själv. Det här upprepar sig ungefär 3 gånger.

Sen verkar allt bra igen. Dock så ploppar det upp ett "internet har stött på ett problem och måste avslutas" och så försöker datorjäveln starta om sig igen, men hakar upp sig. Det står fujitsu siemens på skärmen men inget händer.

Stänger av datorn med strömbrytaren och startar den igen. Datorn startar men verkar inte ha någon kontakt med skärmen

Stänger av igen och startar, och nu verkar allt fungera. Än så länge...

Innan formateringen så hände det här varje gång jag startade datorn, sjukt irriterande. Trodde att att det var grafikdrivrutinernas fel förut, testade med både omega drivers och catalyst. Ingen skillnad.

Formaterade ju om för att slippa det här, vad kan man göra åt saken?

- Fujitsu siemens
- Windows XP sp 2
- Ati radeon X850 XT
Citera
2010-10-14, 10:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Börja med att ladda net SP3 till USB-minne (finns här: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&DisplayLang=sv )

samt ett bra virusskydd..

Dra ur nätverkskabeln INNAN du installerar om datorn...
När installationen är klar.. Installaera SP3 samt virusskyddet omedelbums..

Efter omstart kan du koppla in nätverket igen.. och installera Alla uppdateringar via Windows update..
osv. osv.
Citera
2010-10-14, 10:41
Moderator
^Eazs avatar
När du säger startar om, menar du att Windows gör en omstart, eller menar du att burken helt enkelt "tappar" strömmen och startar om direkt?

Om den helt enkelt startar på (precis som man drar ut sladden), så skulle min initiala gissningar vara att powersuppliet håller på att ge sig.

Dock som första felsökningssteg så skulle jag starta upp datorn i minimal konfiguration. Dvs Moderkort, Minne, Skärkort, och en Hårddisk.

Jag skulle även dubbelkolla så alla saker sitter ordentligt fast i moderkortet, e.g. så inte ett minne sitter dåligt intryckt eller liknande.
Citera
2010-10-14, 11:40
Medlem
VaBras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
När du säger startar om, menar du att Windows gör en omstart, eller menar du att burken helt enkelt "tappar" strömmen och startar om direkt?

Har jag faktiskt inte tänkt på, men jag tror att det är så att hela datorn och inte bara windows startar om. Låter så på fläkten iallafall. Datorn slocknar och startar upp igen.

Kan tillägga att skärmen slocknade nyss. Själva datorn var dock fortfarande igång. Så det kanske har nåt med den att göra också?

Ska öppna upp och kolla så fort jag kan.

Hur startar man med minimal konfiguration förresten? Är inte så bra på datorer...

Har inget usb-minne eller nåt externt att lagra på just nu så jag får vänta lite med /Nisse_Hults förslag.

Tackar ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in