2010-10-14, 08:20
Medlem
Heja,

till att börja med vill jag säga att jag HAR gått till läkaren, en jävla massa gånger. De skiter i mig samt råkade glömma att tala om för mig att jag har brist på Folsyra och vitamin B12 vilket kan ge neurologiska skador om det inte behandlas. Jag litar in på dem och försöker därför samla information bland privatpersoner istället.

Har i snart ett år haft ett jävla strul med magen, men för 5 månader sen blev det katastrof. Efter en veckas party dog magen totalt. Trodde det var en bakfylla. Den har fortfarande inte gått över.
Läkaren säger magkatarr, jag medicineras en månad med Nexium och sen får jag Omeprazol. Nexium hjälpte, Omeprazolen mådde jag fortfarande illa av efter 4 månader så nu fick jag byta tillbaka till Nexium. I samma veva upptäckte en praktikantläkare att jag har dokumenterade brister både på folsyra och vitamin B12, så nu fick jag recept på det också. Käkar folsyra sen tre dagar och B12 sen igår (var slut på apoteket när jag var dit första gången).

Igår kväll började jag må illa som fan, samt blev skakis. Darrningarna var kvar när jag vaknade imorse. Liksom pirrar i hela kroppen, läskigt.

Kan tillägga att jag absolut inte kan äta bröd, pasta, tomat, någon form av kött, stark mat eller vitlök. För mycket laktoshaltigt är ingen höjdare heller.
Inget av dessa hade jag problem med innan "magkatarren", och jag är testad för både laktos- och glutenintolerans för typ ett halvår sen.

Är det här verkligen biverkningar av magkatarren?
Kan tillägga att jag aldrig haft sura uppstötningar eller "heart burn", utan BARA mått illa. Illamående är det absolut enda symptomet.

Eller är det här möjliga symptom vid vitaminbrist?
Eller har jag cancer? (skämt)

Allvarligt. Vad har ni för erfarenheter av saken?
Citera
2010-10-14, 09:11
Medlem
3rds avatar
Jag hade nästan exakt samma symptom för några år sedan. Hade festat och levt runt och trodde det var baksmälla. Så länge jag inte åt eller drack något var det hyffsat ok men fick jag något i magen började jag må riktigt riktigt illa. Brist på vitaminer tror jag inte har någon orsak till det.

Gick till läkaren och fick Zantac utskrivet. Blev mycket bättre nästan omgående. Men efter kanske 6 mån började samma symptom uppstå igen. Denna gången var det nog biverkningar av medicinen för när den tog slut blev det bra igen. Du har nu fått två alternativ, testa annan medicin eller lägg ner medicinen och se om det blir bättre.
Citera
2010-10-14, 09:31
Medlem
Börja med att kolla upp de mediciner du äter på fass.se. Listas dina symptom som biverkningar på något av det du äter?

Tar du tillskotten i samband med måltid? Vad säger bipacksedeln? T.ex. järntillskott kan man må skit av ifall man tar fel sort eller missar att ta i samband med måltid. Vet ej om folsyra och B12, men det kan inte vara helt orimligt att kolla upp.
Citera
2010-10-14, 09:47
Medlem
Svar ja, Nexium har illamående som en vanlig biverkning, och jag antar att första gången jag tog dem så mådde jag väl såpass dåligt att jag inte märkte av det, jag mådde ju redan illa liksom. Nu har jag ju tagit dem i typ 5 dagar eller så, så jag antar att det faktiskt kan vara biverkningar av dem, ja.

Zantac är det då ingen som erbjudit mig ens när jag ringde för att byta ut Omeprazolen, ska ta och köpa dom och se om det är bättre. Dom har iaf inte illamående som biverkning. Logiken i att jag tar tabletter som har samma biverkningar som symptomen jag tar dem för är knasig.

Har dock testat att vara helt utan tabletter (slutade med Omeprazol ett tag för att se om det var dessa jag mådde dåligt av), och det blev inte bättre då heller. Så att gå utan medicinering tror jag inte är något alternativ.

Jag HATAR det här.
Citera
2010-10-14, 12:49
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har haft svår B:12 och folsyrebrist. Blev insatt på både injektioner och tabletter direkt och blev mycket snabbt betydligt bättre. Har nu haft det i ca 8,5 år.
Under tiden har jag haft mina "gamla magproblem" ett antal tillfällen och ätit både Nexium och Omeprazol men aldrig råkat ut för biverkningar. Dock - biverkningar är individuellt.
Så tala med din läkare om andra alternativ.
Mvh
Citera
2010-10-14, 14:06
Medlem
Eliza, hur yttrade sig dina brister?
Är mest rädd för att det faktiskt ska vara obehandlade brister som gör att jag mår dåligt eftersom lite läsning har gett mig intrycket av att det inte är att leka med.
Minns du om du reagerade på vitaminerna när du fick dem först?

Som sagt, jag märkte inte heller att jag mådde dåligt av Nexium förra omgången, så jag är lite förvirrad över varför jag mår som jag mår nu. Är inte lika skakis nu längre iallafall, så det verkar ha gått över utan anledning.

Har precis idag bytt vårdcentral så nu ska jag skaffa mig en ny husläkare. Den jag har haft de senaste åren har aldrig tagit mig på allvar eller velat hjälpa mig på något sätt,nu får det vara bra! Så jag ska prata med den nya såfort jag är inskriven så får vi se vad som händer...
Citera
2010-10-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Är mest rädd för att det faktiskt ska vara obehandlade brister som gör att jag mår dåligt eftersom lite läsning har gett mig intrycket av att det inte är att leka med.

Som sagt, jag märkte inte heller att jag mådde dåligt av Nexium förra omgången, så jag är lite förvirrad över varför jag mår som jag mår nu. Är inte lika skakis nu längre iallafall, så det verkar ha gått över utan anledning.

Har precis idag bytt vårdcentral så nu ska jag skaffa mig en ny husläkare. Den jag har haft de senaste åren har aldrig tagit mig på allvar eller velat hjälpa mig på något sätt,nu får det vara bra! Så jag ska prata med den nya såfort jag är inskriven så får vi se vad som händer...

Har aldrig hört om nån som spyr eller mår illa av B12 eller folsyra. Inte heller av brist på det. B6 kan orsaka illamående däremot.
Citera
2010-10-14, 15:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Ja, min "historia" har varit lång. Men ska försöka få den kort.
Har i massor av år haft "magkatarr" pga stress bl.a. Sedan blev det massor av smärtstillande pga skada bara för att orka arbeta.
Mådde urdåligt men tyckte inte det var så konstigt med tanke på allt. Gick igenom en stor operation och trodde att trötthet, matthet och sömnproblem berodde på den. Tappade t.ex. hälften av mitt tjocka hår (en del har kommit tillbaka)
Då upptäcktes genom en händelse att det var B:12 och folsyrebrist och att det var långt gått med det. Jag hade också domningar i fötter men efter åratals med ischias bl.a. så tänkte jag inte så mycket på det. Stickningar i händerna tänkte jag inte på. Det var så mycket annat som distraherade (vet ju nu efter att just bristen var anledningen)
Men det var fantastiskt så snabbt jag mådde bättre när jag fick B:12 och Folacin (fick dock högdos första veckorna) Tog bara några veckor så kändes allt annorlunda. Jag blev piggare och orkade med omgivningen ( kände mej helt utslagen mentalt och fysiskt före)
Familjen märkte stor skillnad. Detta trots jag hade dryga månader i väntan på att operationen skulle läka (>6 månader)
Och inga biverkningar alls.
Slutlig diagnos fick jag genom en gastroskopi som visade att min magslemhinna var "tillbakabildad" och att jag hade massor av ärr efter magsår och därmed förträngningar. (OBS jag upplevde INTE gastroskopin som speciellt jobbig. Men rekommenderar den som är nervös att få lugnande före, jag blev erbjuden men tackade nej)

Så jag ska alltså motverka magsårsproblem tidigt. Vilket inneburit en hel del magmediciner. Både Nexium och Omeprazol. Inte en enda gång har jag haft något jag bedömt för biverkning.

Kan även nämna att jag har hypothyreos. Har gått på medicin i mer än 30 år. Även då var jag starkt påverkad då jag arbetade heltid och hade familj med barn.
Symtomen var de "klassiska" man kan läsa om. Blev väl utredd och har hela tiden tagit Levaxin, lite varierande genom åren ( 1 resp 2/dag i samband med provkontroller)
Lite likhet finns i symtomen mellan dessa brister.

Ja TS - en hel roman från min sida.
Jag hoppas du kan få hjälp och att din nya läkare kan ge dej stöd. Både B:12 brist och magbesvär är mer och mer vanliga i vårt samhälle.
Mvh
Citera
2010-10-14, 16:49
Medlem
Jag upplever också en hel del symtom för brist på folsyra och b12 (sen ca 3 månader tillbaks).

Det verkar vara riktigt läskigt att få de allvarliga bristsjukdomarna för b12 och folsyra, men pga att jag äter kött, fisk, ägg, mjölk, frukt och grönt har jag varigt lite skeptisk mot min brist-teori så att säga.

Kan man få brist på detta även om man äter varierat så att man får i sig dessa? Typ om man har någon sjukdom eller så som hämmar upptaget av vitaminer?
Citera
2010-10-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Jag upplever också en hel del symtom för brist på folsyra och b12 (sen ca 3 månader tillbaks).

Det verkar vara riktigt läskigt att få de allvarliga bristsjukdomarna för b12 och folsyra, men pga att jag äter kött, fisk, ägg, mjölk, frukt och grönt har jag varigt lite skeptisk mot min brist-teori så att säga.

Kan man få brist på detta även om man äter varierat så att man får i sig dessa? Typ om man har någon sjukdom eller så som hämmar upptaget av vitaminer?

Ja, man kan ha brist även om man äter mycket bra. Man kan även ha brist fast man äter vitamintillskott i tablettform.

Det kan bero på två saker, antingen är kroppen inte kapabel att ta upp det vitamin man levererar via mage eller tarm, eller så förbrukar kroppen av någon anledning abnorma mängder vitamin och tömmer sina depåer.
Citera
2010-10-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Ja, man kan ha brist även om man äter mycket bra. Man kan även ha brist fast man äter vitamintillskott i tablettform.

Det kan bero på två saker, antingen är kroppen inte kapabel att ta upp det vitamin man levererar via mage eller tarm, eller så förbrukar kroppen av någon anledning abnorma mängder vitamin och tömmer sina depåer.

Intressant, det verkar som att jag har väldigt sur mage (som också påverkar min diafragma så att jag får svårt att andas konstant ) och den senaste veckan har jag upplevt koncentrationssvårigheter, sämre minne, taskig balans, trötthet/matthet, myrkrypningar/domningar i händer, armar, huvud (dock ej fötter än så länge), synrubbningar (typ blixtar eller ljusprickar som ploppar här och där dagligen) m.m.
Citera
2010-10-14, 23:46
Medlem
Citat:
Heja...

Hej!

Din tråd måste styras upp 'vetenskaplig' om du skall ha någon riktigt medicinsk nytta av den. Följer jag din titel så undrar jag direkt. Vad har du för brist? B12 och Folsyra brist är lite svår att mäta via blodprover. Skriv dina provsvar så utgår vi från dom. Direkt när man vet vad ditt blod har att säga så måste man relatera det till din ålder och din livsstil. Skriv det. Fråga om du inte vet vad jag menar med 'livsstil'.

Vad är strul med magen för något? Alltså hur yttrar sig dina besvär? Från din text tycker jag du har tarmbesvär och inte magbesvär (dyspeptiska besvär). Är det alltså bara illamående som är strul med magen? Klassiskt illamående? Beskriv.

Det känns självklart att man har tittat ned i din mage. Helt normalt?
Vitaminbrist är sällsynt i Sverige.
Jag är mycket tveksam till att du har det utan att veta din ålder, dina värden (på många blodprover) och din livsstil.

Skriv mer så kan vi stödja dig i din situation!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in