2010-10-14, 08:05
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Ett topic kanske inte i en allt för avlägsen framtid. Någon tar steget än längre än det tragiska som hände här för ett par dagar sedan. Det har nämnts att när självmordstråden gick från diskussion (oavsett vad som var tänkt att diskutera) till chatt borde den ha stängts av. Någon som minns "Rädda Idol-Jens kampanjen"? När ett forum är så gigantiskt som Flashback faktiskt är och när dessutom en väldigt populär tråd tar fart hur ska man hinna moderera? Det är ju fullkomligt omöjligt. Blir det som med piratkorten att Sveriges myndigheter kräver att inläggen modereras innan de publiceras, eller införs det en postningskvot. Hur ser Flashback på detta?

Nästa händelse tillskrivs media som hetsat fram liknande eller värre dåd. Men vilka får betala? Med chockrubriker och skandalartiklar hetsar ni svenska folket varje dag, på nätet och i pappersform. Bra jobbat Jan Helin & Co. Men ni sover väl gott om natten ändå, som hycklare faktiskt gör? Det enda man kan hoppas på är att Flashback slipper bli plattformen för denna nästa händelse och kanske hamnar det där det hör hemma istället, i chockrubrikerna och hyckleriets högborg: http://snack.aftonbladet.se/home.action
Citera
2010-10-14, 08:20
Medlem
V-forms avatar
Var lägger du ansvaret?
Ska man avskaffa forum för att det finns risker? Eller kanske moderera hårt och godkänna inlägg innan de postas.

Tror inte det är lösningen, om det ens finns någon.

Det är en svår balans.
Citera
2010-10-14, 08:40
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-form
Var lägger du ansvaret?
Ska man avskaffa forum för att det finns risker? Eller kanske moderera hårt och godkänna inlägg innan de postas.

Tror inte det är lösningen, om det ens finns någon.

Det är en svår balans.
Jag lägger ansvaret på samhället, på politikerna, på media och på personens direkta omgivning (även om han kan ha haft bra personer också i sin närhet). Men dessa fega kräk, som direkt kanske har orsakat denna händelse, som direkt genom deras oansvariga politik och oansvariga journalistik pekar och tittar åt annat håll när det börjar brinna. Flashback är ett ventilhål, jag vill leva och kunna fortsätta andas.
Citera
2010-10-14, 09:08
Medlem
€rics avatar
Flashback drivs ju inte på svensk mark längre därför kan inte mer förbud tillkomma? Men jag kan hålla med om att det tar lite för lång tid ibland för moderatornera att låsa trådar, eller kanske är det för att dem inte fått något direktiv? Ligger 2 "självmordstrådar" på heta ämnen vilka båda ser ut att vara troll trådar. Nej, admins måste ge strikta direktiv, ska vi tillåta självsmordstrådar eller ej?
Citera
2010-10-14, 11:31
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Jag lägger ansvaret på samhället, på politikerna, på media och på personens direkta omgivning

Jag håller fullständigt med! Men folk vill ha mer konkreta syndabockar, dom vill ha sina syndabockar personifierade så det kan lägga sin ilska och hat någonstans annat än på yrkesbenämningar och samhället i helhet. Folk vill gärna tro att man kan lösa sådana här problem över en natt så de vänder sig till sina politiker som inte har en aning om hur de ska hantera en sån här situation. Vad vårat samhälle behöver är en radikal förändring om vi någonsin ska få en förbättring och det är att folk måste börja förlora förtroendet för våra politiker och det politiska systemet samt avskaffa pengasystemet och införa resursbaserad ekonomi. Vi behöver inte politik längre, (nej jag förespråkar inte anarki) det har spelat ut sin roll i samhället. Jag tänker inte gå in i detalj på mitt tänkande för ingen orkar sitta och läsa flera sidor om mitt resonemang.
Citera
2010-10-14, 11:54
Medlem
Arasones avatar
Hur ska man hantera sånt ? Flashback satsar på yttrandefrihet. På andra sidor som tex 4chan, kommer sånt upp varje dag. Ibland är det sant , ibland inte.

Till exempel vissa skolmassaker runt om i världen. Några gick ut innan och skrev att dom skulle skjuta ner 20 personer, men hur många såna trådar skapas inte varje dag.

Det är internet, och vi kommer att se mer av sånt i framtiden.
Citera
2010-10-14, 13:22
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Ett topic kanske inte i en allt för avlägsen framtid. Någon tar steget än längre än det tragiska som hände här för ett par dagar sedan. Det har nämnts att när självmordstråden gick från diskussion (oavsett vad som var tänkt att diskutera) till chatt borde den ha stängts av. Någon som minns "Rädda Idol-Jens kampanjen"? När ett forum är så gigantiskt som Flashback faktiskt är och när dessutom en väldigt populär tråd tar fart hur ska man hinna moderera? Det är ju fullkomligt omöjligt. Blir det som med piratkorten att Sveriges myndigheter kräver att inläggen modereras innan de publiceras, eller införs det en postningskvot. Hur ser Flashback på detta?

Nästa händelse tillskrivs media som hetsat fram liknande eller värre dåd. Men vilka får betala? Med chockrubriker och skandalartiklar hetsar ni svenska folket varje dag, på nätet och i pappersform. Bra jobbat Jan Helin & Co. Men ni sover väl gott om natten ändå, som hycklare faktiskt gör? Det enda man kan hoppas på är att Flashback slipper bli plattformen för denna nästa händelse och kanske hamnar det där det hör hemma istället, i chockrubrikerna och hyckleriets högborg: http://snack.aftonbladet.se/home.action

Såhär?

1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Citera
2010-10-14, 13:47
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Såhär?

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Mja. Uppvigla innebär att uppmana till någonting. Att konstatera att man ska mörda ett antal personer är per definition inte uppvigling, och egentligen finns det inget i regelverket som förbjuder sådana trådar.Teoretiskt är det även här tillåtet att posta en länk till en livestreamad film där det hela genomförs.

En sådan tråd, hade med dagens regelverk möjligen kunnat låsas på grund av bristande diskussionsunderlag eller ot-spammande, men det finns ingen konkret regel som förbjuder det.

Det är i alla fall min tolkning av dagens regelverk, men det säger jag som medlem och inte som representant för moderatorskåren.
Citera
2010-10-14, 14:01
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Mja. Uppvigla innebär att uppmana till någonting. Att konstatera att man ska mörda ett antal personer är per definition inte uppvigling, och egentligen finns det inget i regelverket som förbjuder sådana trådar.Teoretiskt är det även här tillåtet att posta en länk till en livestreamad film där det hela genomförs.

En sådan tråd, hade med dagens regelverk möjligen kunnat låsas på grund av bristande diskussionsunderlag eller ot-spammande, men det finns ingen konkret regel som förbjuder det.

Det är i alla fall min tolkning av dagens regelverk, men det säger jag som medlem och inte som representant för moderatorskåren.

...och organisera brottslig verksamhet.
Var det jag tänkte på.
Citera
2010-10-14, 14:08
Medlem
Imirons avatar
Citat:
...och organisera brottslig verksamhet.
Var det jag tänkte på.
Hur menar du att det innebär att organisera brottslighet?

Citat:
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2010-10-14, 18:28
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Såhär?

Vad menar du med det? Att säga att DU tänker ta självmord är inte att uppvigla till brott?

Det är inte förrän jag säger "Du bör råna en bank, då blir ditt liv bättre" som någon uppviglar till brott.
Citera
2010-10-14, 20:42
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Gärningsmannen kan mycket väl starta tråden och be om argument för att han INTE ska genomföra dådet även fast han är fast beslutsam till att göra det. Alltså, för att legitimera trådens existensberättigande och således ha ett diskussionsunderlag.

Nu kanske någon tycker detta är ett extremt exempel på vad som kan hända, men hur många tyckte inte det som hände för några dagar sedan var extremt, och nu över en natt känns det mindre extremt nu när det har hänt. Helt plötsligt är det verkligt, och har hänt på riktigt och inte bara något som någon funderade över likt jag gör i en tråd som denna. Det som är extremt idag kanske inte är det imorgon.

Jag får skit IRL för att jag är medlem på FB och stödjer det höga taket och friheten att få diskutera sådant övriga samhället inte vågar. Ska media rapportera vad som sker på FB får de för helvete gör det nyanserat. Jag är rädd om mitt vattenhål helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in