Citat:
Ursprungligen postat av Löpargrabben
Hehe, finns ingen sko som klämmer. Är bara det att jag är ingen hejjare på just elektronik så ville bara ha lite tips om hur man ska gå tillväga.
Batteriväg kan jag nog fixa men resten vore intressant med lite hintar om vilka firmor som kan tänkas ha denna typen av delar...ELFA kanske?
Får kolla runt lite själv, återkommer troligtvis :P
LG
Datorfläktar drar rätt mycket energi (relativt sett) och tror du kommer behöva rätt ordentligt med batterier (= tungt) för att 1) nå 12V och 2) hålla igång fläkten i två dygn.
Tar du ett batteri med högre spänning (= större, generellt), kommer det inte att räcka mer en en/ett par timmar (ett uppladdningsbart 9V driver en normal 12cm-fläkt i ungefär EN timme). Allternativet är att du tar många 1.5V (små batterier) för att komma upp i 10-12V för fläkten, men 8st 1.5V uppladdningsbara håller den bara igång i runt 15 timmar. Vilket innebär att du måste ha upp över 20 batterier för att klara två dygn.
Hur som haver: Elfa har med all säkerhet allt du behöver. Jag råder dig dock att kolla över dimensionerna på ditt bygge (storlek/tyngd), om du vill ha LÅNG batteridrift. Det blir större än du tror, nämligen.