• 2
  • 3
2010-10-15, 20:08
Medlem
Försvaret på den tiden hade brister men var effektivt.
Citera
2010-10-15, 20:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derec
Lapplansjägare? Syftar du på hemvärnsgubbarna ur Lapplandsjägargruppen?

Den felskrivningen blev ju bra! Norrlandskavalleriet använder (vintertid) en sk Lapp-lans... för att ta sig fram på skidorna, kan man tänka. Den tar vi.

Jo, Lapplands Jägare var beteckningen på gamla I22 i Kiruna, som utbildade gränsjägarbataljoner och vanliga jägarbataljoner. Det var det enda "I-förbandet" som utbildade jägare. Samtidigt utbildade K4 i Umeå, sedan i Arvidsjaur också jägare, precis som K3 utbildade sörlandsjägare.

Det är ett evigt tjafsande vilka som var "bäst i Norrland" mellan I22:s jägare och K4, och det kan ju också kvitta vem som var det egentligen, men I22 hade väl så bra historiska meriter. Här satte man upp den sk skidlöparbataljonen och senare Armens Jägarskola, sannolikt bara ett snäpp under FJS och (bedömt) på samma nivå som KJ.

Som andra redan sagt, nu har hemvärnet tagit över namnet (och traditionerna). Men så sent som på 90-talet utbildades det mycket kvalificerade förband i Kiruna.

Jag kan inte svara på när FJ bytte till kavalleriets kragspeglar. Men jag misstänker efter att K3 flyttade till Karlsborg. AJB är sedan en tid inte ett fristående utbildningsregemente (då K4) utan lyder under I19. Får de ha kvar kavallerikragspeglarna?
Citera
2010-10-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan inte svara på när FJ bytte till kavalleriets kragspeglar. Men jag misstänker efter att K3 flyttade till Karlsborg. AJB är sedan en tid inte ett fristående utbildningsregemente (då K4) utan lyder under I19. Får de ha kvar kavallerikragspeglarna?

ang. AJB och K4:

* Samma basker med samma baskertecken "ND", m/60 K4
* Samma kragspeglar/truppslagstecken "Kavalleriet" på FU m/90
* Samma Förbands- och truppslagsknappar på uniform m/87, m/1779 K4
* Samma truppslagstecken på uniform m/87 "Kavalleritecken"
* Samma sabel m/1893 för officer som bärs i t.ex Kavalleriet och inte Infanteriet
* Samma utbildningstecken "Jägarbågen"
* Samma ställe och lokaler
* Samma högtidsdag, den 20 september
* Samma gamla befäl som tidigare
* Soldaterna benäms fortfarande för Dragoner som i "Dragon [Efternamn]"
* Heter ju fortfarande "Norrlands Dragoner" http://upload.wikimedia.org/wikipedi...s_Dragoner.jpg
* Se ovan ang. postadressen: Norrlands dragoner, 933 82 Arvidsjaur
* Samma Kamratförening "Blå Dragoner" www.blådragoner.se
* Skvadroner benämns fortfarande som Skvadroner (Kavalleriet) och inte som Kompanier (Infanteriet, I19)

AJB ligger som en bataljon (193'e) under I19 och NJ bataljon har blivit J bataljon... men annars är ju allting business as usual.
Citera
2010-12-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ian S
Norrlandsbrigaden var väl ändå lite av ett skämtförband. Kass och för tiden omodern utrustning, små klena tonårslumpare och de sämsta befälen. Ett skämt som resten av försvaret var på den tiden

Jag hade nöjet att utbildas vid I20 som matade NB20 med personal. I20 var i hela landet erkänt duktiga på att utbilda personal vilket i sin tur gjorde att NB20 var ett erkänt duktigt förband. Det som inte nämns är vilken Norrlandsbrigad som åsyftas. Det fanns nämligen flera...
Citera
2013-03-19, 01:15
Medlem
Dies Iraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den felskrivningen blev ju bra! Norrlandskavalleriet använder (vintertid) en sk Lapp-lans... för att ta sig fram på skidorna, kan man tänka. Den tar vi.

Jo, Lapplands Jägare var beteckningen på gamla I22 i Kiruna, som utbildade gränsjägarbataljoner och vanliga jägarbataljoner. Det var det enda "I-förbandet" som utbildade jägare. Samtidigt utbildade K4 i Umeå, sedan i Arvidsjaur också jägare, precis som K3 utbildade sörlandsjägare.

Det är ett evigt tjafsande vilka som var "bäst i Norrland" mellan I22:s jägare och K4, och det kan ju också kvitta vem som var det egentligen, men I22 hade väl så bra historiska meriter. Här satte man upp den sk skidlöparbataljonen och senare Armens Jägarskola, sannolikt bara ett snäpp under FJS och (bedömt) på samma nivå som KJ.

Som andra redan sagt, nu har hemvärnet tagit över namnet (och traditionerna). Men så sent som på 90-talet utbildades det mycket kvalificerade förband i Kiruna.

Gammal tråd, men tänkte bara kommentera för att få det helt rätt.

1910 sattes den så kallade skidlöparbataljonen upp vid I19 i Boden som en form av elitförband. Vid krigsutbrottet förlades den till Övertorneå och delar av den senare till Abisko och omorganiserades 1943 till Norrbottens jägarbataljon i Kiruna I19K. Vid krigsslutet 1945 fanns ett behov för en särskild skolenhet för utbildning av jägarförband och då bildades Arméns Jägarskola, AJS i Kiruna. 1975 ombildades AJS till Lapplands jägarregemente I22. Grön basker med ett varghuvud i guld bars samt ett förtjänsttecken med varghuvudet på ena axeln.

FJS grundades 1953 och kopplingen till AJS var stark då flera av FJS-pionjärerna var officerare från jägarskolan och under många år var FJS vinterutbildning förlagd till Kiruna med nära samarbete med AJS och sedemera I22, så också under min tid på I22 i slutet av 80, början av 90-talet.

Skidlöparbataljonen/Arméns jägarskola/Lapplands jägarregemente I22 var det mest ursprungliga jägarförbandet och omorganiseringen av kavalleriförband (K3 och K4) från mer traditionella (och gammalmodiga) kavalleriförband till att utbilda jägarförband skedde först 1955 respektive 1966.

Under 80- och 90-talen utbildades det Norrlandsjägare vid K4 i Arvidsjaur och Lapplandsjägare vid I22 i Kiruna. Inriktningen på jägarutbildningen i Kiruna var olika från år till år och det utbildades gränsjägarkompanier, "vanliga" jägarkompanier och underrättelsekompanier. Samtliga utbildades på underrättelsetjänst, överlevnad och jägarstrid för självständigt agerande bakom fiendelinjer i 30-40 dygn. En stor del av underrättelseutbildningen gick ut på att lära sig organisation, förbandsstruktur och fordon i den Sovjetiska armén och i synnerhet i Leningrads militärområde.

Numera finns tyvärr bara namnet kvar i Lapplandsjägargruppen, men är man intresserad av svenska jägarförband så måste man känna till historien om det mest centrala och ursprungliga av dem alla.
Citera
2013-04-25, 19:25
Medlem
Tillägg:

Lapplandsjägargruppen är inte ett hemvärns förband, de utbildar hemvärnet och stödjer även andra förband.
Citera
2013-04-26, 07:02
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 76ers
Tillägg:

Lapplandsjägargruppen är inte ett hemvärns förband, de utbildar hemvärnet och stödjer även andra förband.

Dom ansvarar för två hemvärnsbataljoner med utgångspunkt Kiruna & Haparanda. Alla förband i FM stödjer varandra vid behov.Mer info på länken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapplandsj%C3%A4gargruppen
Citera
2013-04-26, 09:37
Medlem
Många bra inlägg här (och en del ruttna, men så är det på FB) Namnet Lapplandsjägare kommer som skrivits ovan från 122 som var ett jägarförand på sin tid. Det är av tradition som namnet lever kvar i organisationen i Kiruna. Samma med Fältjägagruppen i Jämtland som kommer från att I5 ursprungligen var lätt infanteri. K4 kommer från det beridna kompaniet som Jämtlands fältjägare hade. Detta kan bland annat ses i högtidsdräktensknappar (släta mässingknappar).

122 (Lapplandsjägare) och K4 (Norrlandsjägare) existerade sida vid sida på sin tid som en del av Norrlands försvar. Norrlandsbrigaderna var av bra kvalitet sedda till uppgifter och framförallt omfång (även om jag som del av en av dem tyckte att vår brigad var vassast). 5 brigader kompletterade med ett antal fristående bataljoner, 2 plattformar som utbildade jägare, 6 divisioner viggen och fördelningsartilleri är inget att fnysa över. De befäl jag hade var de flesta av hög kvalitet som jag gärna hade följt i den strid som vi förväntade oss skulle komma.
Citera
2013-05-01, 11:52
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
Troligtvis har hon lågt självförtroende och taskig självbild som mynnat ut i ett sjukligt hävdelsebehov. Lägg till att med åren så blir marscherna längre och packningen tyngre.

Till ämnet nu. Vid första anblick så verkar det inte vara samma sak, nej. Lapplandsjägargruppen verkar syssla med hemvärnsverksamhet. Gissningsvis vinterutbildning för dessa. De håller även på med samhällsstödjande verksamhet. Med det menas väl det vanliga så som skallgång, hjälp vid naturkatastrofer.
Det verkar dock finnas personal från AJB inom denna grupp så man får väl anta att en bra standard hålls.

Källan jag använt är wikipedia så ni får väl ta det jag skriver med nypa salt. någon som är mer insatt kan väl fylla i om denne har lust och ork
Först och främst så är Wikifelia ingen 100% säker källa utan vem som helst kan logga in och sedan rätta till fel där eller jävlas , Så ingen direkt hitt att hänvisa till Wikifelia
Sedan håller jag med Malin vad hon skrev om ABJB
Citera
2013-05-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Först och främst så är Wikifelia ingen 100% säker källa utan vem som helst kan logga in och sedan rätta till fel där eller jävlas , Så ingen direkt hitt att hänvisa till Wikifelia
Sedan håller jag med Malin vad hon skrev om ABJB
Ja, du kanske såg min sista mening?
Citera
2013-05-01, 18:01
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
Ja, du kanske såg min sista mening?
Jag notera det , Men fyllde i om Wikifelia
Citera
2013-05-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Jag notera det , Men fyllde i om Wikifelia
Så det du gör är att du anmärker på min källa trots att jag själv påpekar att den är att den inte är helt säker och i princip gör ett +1 inlägg till Malin? Bra jobbat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in