2010-10-13, 18:18
Medlem
woofers avatar
Jag har en img fil som innehåller en avbild av en hårddisk, alltså av hela disken inte bara filerna på den. Då jag vill återskapa en del av de filer som fanns på den ursprungliga disken tänkte jag mounta img filen som en disk och därmed kunna köra ontrack easy recovery på den för att återskapa en del av filerna. Jag hittar inget bra progam som låter mig mounta img filen som en hårddisk. Det finns ett flertal som skapar en virituel dvd av filen men det vägrar ontrack att befatta sig med.

Någon som har ett tips på ett program som låter mig mounta filen som en hårddisk (i windows)allternativt ett program liknande ontrack som kan öppna och återskapa filer direkt ur en img-fil?
Citera
2010-10-13, 18:34
Medlem
coldhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Jag har en img fil som innehåller en avbild av en hårddisk, alltså av hela disken inte bara filerna på den. Då jag vill återskapa en del av de filer som fanns på den ursprungliga disken tänkte jag mounta img filen som en disk och därmed kunna köra ontrack easy recovery på den för att återskapa en del av filerna. Jag hittar inget bra progam som låter mig mounta img filen som en hårddisk. Det finns ett flertal som skapar en virituel dvd av filen men det vägrar ontrack att befatta sig med.

Någon som har ett tips på ett program som låter mig mounta filen som en hårddisk (i windows)allternativt ett program liknande ontrack som kan öppna och återskapa filer direkt ur en img-fil?

Risken är att det inte går att extrahera enstaka filer från en avbild bara sådär, hade liknande problem med Comodo Backup då jag ville göra samma sak, det du kan göra är ju att skapa en partition på din hårddisk som är lika eller större än avbilden, bränn ut img-filen till en skiva/skivor och återställ avbilden till partitionen du gjorde, så kan du ju bara ta filer därifrån och sen formatera den.. eller så återskapar du avbilden på en annan dator om du har tillgång till det och tar filerna därifrån.. är inte riktigt bevandrad i ontrack dock men du får testa dig fram
Citera
2010-10-13, 22:48
Moderator
Protons avatar
Det kanske går att göra en fulhack av den anledningen att NTFS har ju stöd för mountpoints. Med andra ord kanske det kan funka att montera upp img-filen i daemontools eller vad man nu har och sedan montera dvdn i en befintlig katalog på en hårddisk?

Monteringspunkter och sådant hanteras i diskhantering btw.
Citera
2010-10-13, 22:57
Medlem
bergsturks avatar
Testa http://www.paraben.com/p2-explorer.html och se om det funkar för dig, rapportera gärna efteråt
Citera
2010-10-14, 11:23
Medlem
woofers avatar
Gjorde som så att jag formaterade ett 8g usb minne, kopierade över imagefilen som nästan var 8 gb på minnet så att den låg där som ensam fil och lät sedan ontrack köra en raw revocery på usb-minnet. Det funkade klockrent och den lyckades hitta på i princip alla filer som fanns på den ursprungliga disken som var avbildad i imagefilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in