Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-13, 17:51
Bannlyst
Efter att jag hade köpt en ny hårddisk, installerat Windows XP, samt en massa program, så fungerade allting jättebra så långt.

Men när jag hade tankat hem och installerat Service Pack 2 och 3, från Microsofts hemsida, så gick det inte lika bra längre. Nu så startar inte operativsystemet så länge man inte väljer att köra det i felsäkert läge vill säga.

Det som händer är att allting i starten av datorn rullar på som vanligt tills man kommer så långt att login-skärmen i Windows XP ska visas. Då startar datorn helt enkelt om sig själv och så gör den det i en oändlig loop..

Vad kan vara felet?

Det hela började med att jag hade en hårddisk som visade diverse tecken på att den var på väg att sluta fungera, så då tog jag en gammal hårddisk som jag hade liggandes, formaterade om den och installerade Windows XP på den.

Även då fungerade det kanon tills det att jag hade installerat Service Pack 2. Då ville inte operativsystemet starta vanligt igen utan man var även då tvungen att starta det i det felsäkra läget, någonting som jag trodde skulle ordna sig med den här helt nya hårddisken..

Några idéer?

Det här är vad jag gjorde efter formateringen av hårddisken och installationen av Windows XP:
Microsoft Windows XP Professional (Build 2600.xpsp.080413-2111: Service Pack 3)
Citera
2010-10-13, 18:04
Medlem
Jag tycker att du gjorde allt i fel ordning.
Installera XP
Lägg in Service Pack och uppdateringar. Via Windows Uppdate bruka det bli rätt.
Först när det är klart lägger du in programmen och det andra.
Citera
2010-10-13, 18:04
Bannlyst
Jag håller på att avinstallera SP3 just nu. Om det inte fungerar så ska jag även avinstallera SP2 och se om det ger något glädjande resultat.

Respons uppskattas verkligen.
Citera
2010-10-13, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag tycker att du gjorde allt i fel ordning.
Installera XP
Lägg in Service Pack och uppdateringar. Via Windows Uppdate bruka det bli rätt.
Först när det är klart lägger du in programmen och det andra.

Mjo, möjligt. Dock så är Windows Update/Microsoft Update helskumt och tipsar mig inte om uppdateringar förrens ett antal omstarter och liknande, helt idiotiska saker..

Det har dessutom alltid fungerat för mig förut när jag har gjort saker och ting i just den här ordningen. De enda programmen som jag har avstått från att installera var de som verkligen sa till mig att de kräver SP2 eller högre för att kunna installeras.

En skön konspirationsteori vore att Microsoft skulle hålla på så här medvetet med SP2 samt SP3 numera för att locka bort folk från XP.
Senast redigerad av Sittie 2010-10-13 kl. 18:10.
Citera
2010-10-13, 18:14
Bannlyst
Har nu avinstallerat Service Pack 3 och saker och ting verkar fungera relativt bra än så länge.

Jag hoppas dock fortfarande på svar som kan förklara det här. Om det inte vore för att min dator är så gammal och "utdaterad" så vore Windows 7 ett alternativ.

EDIT: Jag testar nu att tanka hem Service Pack 3 genom Microsoft Update, får se om det slutar på samma vis då..
Senast redigerad av Sittie 2010-10-13 kl. 18:22.
Citera
2010-10-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittie
Mjo, möjligt. Dock så är Windows Update/Microsoft Update helskumt och tipsar mig inte om uppdateringar förrens ett antal omstarter och liknande, helt idiotiska saker..
Jag tycker att tipsen bara irriterar så jag söker hellre själv när jag har tid.
Jag använder Start / Alla Program / Windows Uppdate.
Då ser jag om det finns andra saker som aldrig bruka komma med när den tipsar.

Jag har märkt att man i sällsynta fall får konstiga fel. Tar man bort allt och installera om allt igen så funkar det trotts att man tycker att man gjort på samma sätt som alltid.

Edit:
Dina försök att hitta genvägar gör nog snarare att det ta längre tid innan du fixat datorn eftersom det tar tid med uppdateringarna.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-13 kl. 19:19.
Citera
2010-10-13, 21:23
Bannlyst
Efter en massa felsökning så har jag nu kommit på felet.

Det var programmet "UXTender", som patchar Windows XP så att man kan använda teman från en tredje part, som gjorde att operativsystemet inte ville starta och så att datorn bara startades om i en oändlig loop efter det att man hade patchat Windows. Sådan tur är så kan man återställa Windows med det programmet också.

Skumt dock då det alltid har fungerat utan några som helst bekymmer och nu är helt omöjligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in