2010-10-13, 18:04
Medlem
aintsosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
när jag var yngre övervägde jag att söka till lufthansas utbildningsprogram för flyghäxor. i papprena jag fick stod då att jag inte fick ha tatueringar eller piercings på synliga ställen, inklusive armar. damer fick emellertid ha piercing i örsnibben tydligen.

i ett senare skede jobbade jag i en teaterproduktion och erfor då hur en skådespelerska, som alla ville ha till en viss roll, inte fick denna då hon hade en tatuering på ryggen som inte var möjlig att sminka över, bl.a. då detta skulle paja scenkostymen. alla var ledsna och samtidigt lite förvånade över hur man kan vara så korkad att man skaffar sig en tatuering på ryggen om man är skådespelerska; det verkade liksom självklart att man inte skulle ha det.

fotomodeller med tatueringar blir allt vanligare, och det var nog mer ett problem för dem förr än nu. en del kanske får jobbet tack vare sin snygga tatuering, vad vet jag.

edit: jag minns för övrigt att jag läste en intervju med backyard babies-sångaren dregen någonstans; han hävdade att han skaffade sig alla sina tatueringar just för att inte kunna bli anställd. om det är sant eller inte går förstås inte att avgöra såhär i efterhand.

Tack, dedär va mkt bra att veta Det är så svårt dock att veta i förväg vilka jobb som inte tillåter det. Jag hade väl tänkt att bli advokat så småningom och jag förstår ju att man inte kan ha en k*k tvärs över ansiktet då, men undrar om en liten på handleden verkligen skulle leda till ett nekande?

Spelar det någon roll VAD som är tatuerat eller är det bara själva tatueringen?
Citera
2010-10-13, 18:11
Medlem
Jag ångrar en handfull tatueringar av sämre kvalitét. Jag ångrar att jag inte har någonting finare eller välplanerat där. Men inte så att jag ligger sömnlös på nätterna över det. Inga lärlings eller hemmapulartatueringar mer bara, man har ju bara ett begränsat utrymme och man lär sig av sina misstag.
Annars ser jag mig nog själv om 30 år med allt utom huvud och ansikte tatuerat.
Citera
2010-10-13, 18:11
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aintsosweet
Spelar det någon roll VAD som är tatuerat eller är det bara själva tatueringen?
de flesta arbetsgivare har inga formella regler om detta, och därför går det inte riktigt att besvara din fråga. i lufthansafallet spelade motivet ingen roll. i skådespelarfallet jag upplevt hade motivet inte heller spelat någon roll. men om du vill få jobb som biträdande jurist på en advokatbyrå gäller det att du gör att gott intryck på delägarna, och då är du helt utlämnad till deras fördomar. de kanske tycker att det är piffigt med ett tatuerat hjärta på handleden, medan en dödskalle är ett bevis för dem på att du är en knarkare som kommer att dra byråns anseende i fördärvet. eller så är det precis tvärtom.

du kan m a o inte få några garantier för vad tatueringen kommer att få för konsekvenser för dig senare i livet. vill du stanna på den säkra sidan så ska du inte skaffa någon tatuering alls. om du känner att du vill ha en tatuering som du kan stå för, även till priset av att någon idiot inte vill anställa dig på grund av den, så kör hårt.
Citera
2010-10-13, 18:12
Medlem
karrmaans avatar
Jag ångrar min rätt bra ja men sen är det en "väderkvarn" på röven som kom dit på en fylla Men inte svår att dölja så funkar o leva med den. Men som säger många sagt gör en tatuering som du kan dölja med något
Citera
2010-10-13, 19:14
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollfot
Har ingen tatuering själv men jag kan direkt komma på 3st grabbar jag själv känner som redan ångrar sig, de är runt 25-års åldern idag.
När man börjar ge sig själv WT-stämpel så tror jag det är illa faktiskt hehe.

Då har man ju också valt ett rätt jävla risigt motiv.
Ett fult motiv idag - är ett fult motiv om tio år, ja säg trettio år om det känns bättre.
Citera
2010-10-13, 19:21
Medlem
Om du gör en genomtänkt och påkostad tatuering kommer du nog inte ångra dig, men du kommer knappast gå runt och vara stolt över den 24/7.

Men vill du ha en tatuering så kör för fan Vem bryr sig hur den ser ut när man blir äldre? Varför ska du oroa dig för hur din kropp kommer att se ut om 30 år? Lev i nuet!
Citera
2010-10-13, 19:35
Medlem
LemPicas avatar
Jag har två små tatueringar, gjorde första för 10-11 år sedan och har inte ångrat mej.
Mitt råd är att om du skall tatuera dej så skall det inte vara något motiv som är "inne" nu utan något som betyder något för just dej.

Ta exempelvis det här med att tatuera ett band runt överarmen som var så "hett" på 90-talet.
Det är ju mindre hett nu om man säger så .
Eller feta tribals som går från halsen ner till hälarna, tror en del ångrar sådana i dag.

Sammanfattningsvis, välj ett motiv som är personligt och placera det någonstans där du kan dölja det när du vill, även på sommaren.
Och stressa inte fram någonting, är du det minsta osäker så fundera ett tag till så att det blir rätt.
Du kommer ju ha din kropp kvar även om 5-10 år så du kan tatuera dej när som liksom.
Citera
2010-10-13, 19:50
Medlem
Lazyboness avatar
När jag var 16 gjorde jag jag en riktigt ful tatuering. Maskinen var ett hemmabygge och killen som gaddade mig var inte så jävla duktig. Den satt synligt placerad och jag fick ofta humoristiska kommentarer över den. Trots allt detta ångrade jag mig aldrig och gick omkring med den i över 10 år. Den var en del av mig med allt vad det innebär så det fanns ingen anledning att ångra någonting. Idag finns den inte kvar då den täckts av ett större motiv men jag saknar den faktiskt lite ibland.

Av mina erfarenheter så är det faktiskt väldigt få människor som ångrar att de tatuerat sig men det är lite vanligare att folk ångrar motiven de gjort. Det är rätt stor skillnad.
Citera
2010-10-13, 20:53
Medlem
skachsos avatar
Nope...
Citera
2010-10-13, 20:59
Medlem
aintsosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Av mina erfarenheter så är det faktiskt väldigt få människor som ångrar att de tatuerat sig men det är lite vanligare att folk ångrar motiven de gjort. Det är rätt stor skillnad.

Det där var en väldigt intressant vinkel av det hela!
Citera
2010-10-13, 21:54
Medlem
Kendras avatar
Jag gjorde en tatuering när jag precis fyllt 18... nu i efterhand inser jag att det var mer "bara för att", jag tyckte det var ballt och eftersom mina föräldrar inte är några större fans av tattoos så var ju det också kul Ibland ångrar jag att jag lite att gjorde den, men det är ingenting jag mår dåligt av på något sätt, dels för att det inte är någon fet tribal som täcker halva kroppen och eftersom den sitter på ett diskret ställe som går att täcka

I somras gjorde jag min andra tatuering, denna gången mycket mer genomtänkt, och jag är helt säker på att jag aldrig kommer att ångra den. Det var ett motiv som jag tänkt på i flera år, och som jag alltid gillat.

Fick ett tips av en kompis som jobbar som tatuerare: hitta det motiv du skulle vilja ha (på internet, få det uppritat, eller rita det själv), lägg undan det på något ställe i några månader.. en låda.. eller vad som helst. Titta inte på bilden under några månaders tid... Så att du inte "hänger upp dig" på att det är just den tatueringen du ska göra. Ta sedan fram bilden några månader senare, och se om du fortfarande känner samma sug efter att göra den. Då är det större chans att du inte tröttnar på den
Citera
2010-10-13, 22:07
Medlem
aintsosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendra
Jag gjorde en tatuering när jag precis fyllt 18... nu i efterhand inser jag att det var mer "bara för att", jag tyckte det var ballt och eftersom mina föräldrar inte är några större fans av tattoos så var ju det också kul Ibland ångrar jag att jag lite att gjorde den, men det är ingenting jag mår dåligt av på något sätt, dels för att det inte är någon fet tribal som täcker halva kroppen och eftersom den sitter på ett diskret ställe som går att täcka

I somras gjorde jag min andra tatuering, denna gången mycket mer genomtänkt, och jag är helt säker på att jag aldrig kommer att ångra den. Det var ett motiv som jag tänkt på i flera år, och som jag alltid gillat.

Fick ett tips av en kompis som jobbar som tatuerare: hitta det motiv du skulle vilja ha (på internet, få det uppritat, eller rita det själv), lägg undan det på något ställe i några månader.. en låda.. eller vad som helst. Titta inte på bilden under några månaders tid... Så att du inte "hänger upp dig" på att det är just den tatueringen du ska göra. Ta sedan fram bilden några månader senare, och se om du fortfarande känner samma sug efter att göra den. Då är det större chans att du inte tröttnar på den

Tack! vilket bra tips va gjorde du för tatuering först och vilken gjorde du sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in