2010-10-13, 14:50
Medlem
Hej!

Har precis fått hem min kattunge, 12 veckor gammal och det är en hona. Jag har upptäckt att hennes rumpa verkar svullen, den putar ut lite grann. Jag vet inte vad det är för fel? kan det vara kattasanden eller fel slags mat? Jag vill verkligen ha hjälp.

För övrigt är hon frisk, hon busar äter och går på lådan som hon ska.
Citera
2010-10-13, 14:56
Medlem
Emerthons avatar
Lady just got some junk in da trunk!
Nä men kan inte katter få infektion i analsäckarna? Hundar kan få det har jag för mig. Kanske är något sådant.
Citera
2010-10-13, 14:56
Medlem
flavourkids avatar
Blivit tagen i 2:an?

Förlåt, var tvungen. Uppsök veterinär, det är värt det.

Annars kan du testa att tvätta röven på den ett par dagar och se om det hjälper.
Citera
2010-10-13, 15:01
Medlem
Wandras avatar
Om kattungen inte är väldigt röd i rumpan så är det ingen fara.
På de flesta kattungar så buktar det ut vid analen etc. Det brukar ändra sig vartefter katten växer.

Är kattens avföring normal och den inte har diarré så behöver du inte vara orolig.
Citera
2010-10-13, 15:02
Medlem
Eliza CTs avatar
Ring i varje fall och rådfråga en veterinär!
Mvh
Citera
2010-10-13, 15:21
Medlem
Okej, hon är inte röd, snarare ljusrosa. Men om det inte försvinner kanske jag ska ringa veterinären då. Tack så mycket!
Citera
2010-10-13, 15:41
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flavourkid
Blivit tagen i 2:an?

Förlåt, var tvungen. Uppsök veterinär, det är värt det.

Annars kan du testa att tvätta röven på den ett par dagar och se om det hjälper.

HA! Min tanke med.
Går ju skrönor om att ensamma bönder har blivit påkomna med att ha sex med suggan.
Har ju även sett en kille knullat en höna.

Men en katt?

"Vi kan spela din kattröv ett spratt
Att jag är huvud och du är hatt"
Citera
2010-10-13, 18:08
Medlem
Det är inte ovanligt hos unga katter att dom har lite sk tarmprolaps.
Ofta uppkommer detta efter kraftiga diarrér, och perioder dom dom krystat mkt.
Speciellt i smb med foderbyten som gör avföringen lösare, unga katter har inte alltid spänst i ringmuskeln, och kraftiga och täta krystningar kan göra att lite av tarmen tittar ut tillfälligt. Det kan i många fall gå tillbaka av sig själv.
Är det bara tillfälligt att det buktar ut lite, och slemhinnan ser rosa och fin ut är det ingen akut panik. Är det mörkrött och irriterat, och katten slickar mkt ska man kontakta veterinär per telefon snarast, helst samma dag. Är det flera cm som buktar ut ska en vet titta på katten samma dag.

Man brukar rekommendera avmaskning av kattungen, och dietfoder för att normalisera ev diarré. Man kan även smörja med lite idominsalva, men många katter är snabba på att tvätta bort det. Är dom där och slickar mkt så är det krage på som gäller.

En tarmprolaps som består, ska alltid visas upp för veterinär, som bedömer ev åtgärd. En lindrig prolaps kan man oftast massera in, ibland sätter man någon sutur (stygn) och vissa extrema fall kan behöva åtgärdas med mer radikal kirurgi, men detta är tack och lov ovanligt.

Lycka till.

PS, du planerar väl försäkra, vaccinera och id-märka din katt. Passa då på att visa upp det för vet.
:-)
Citera
2010-10-15, 05:00
Medlem
fyras avatar
Som ovanstående säger så är det inte alls ovanligt bland små kattungar att analen "putar" lite.

Min mor har vart uppfödare, så jag har sett en och annan kattrumpa i mina dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in