• 2
  • 3
2010-10-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Lyckades fixa det och fått ner installationsfilen, jag kan starta den också men det grafikbuggar så hårt i menyerna så jag kommer inte genom installationen.

Jag har gått in på aditional drivers och aktiverat dom drivers som fanns till grafikkortet där. Har testat ladda ner orginal drivers gjorda för linux på ati:s hemsida. en .run fil. Men jag får inte igång installationsprogramet.

Dubbelklickar jag börjar datorn packa upp en map i några sek sen deletas mappen automatiskt och installationen avbryts.

Du ska trycka på Ctrl+1

logga in och stänga av gdm, köra run filen och sen starta gdm sen loggar du in grafiskt igen med Ctrl+7

Ex.

Ctrl+1

(logga in)

Kod:
/etc/init.d/gdm stop

Kod:
sudo '/home/wander/NVIDIA-Linux-x86_64-256.53.run'

Kod:
/etc/init.d/gdm start

logga in igen sen genom att trycka på Ctrl+7

Nå?
Senast redigerad av wander 2010-10-13 kl. 21:41.
Citera
2010-10-13, 21:44
Medlem
Citat:
Lyckades fixa det och fått ner installationsfilen, jag kan starta den också men det grafikbuggar så hårt i menyerna så jag kommer inte genom installationen.

Jag har gått in på aditional drivers och aktiverat dom drivers som fanns till grafikkortet där. Har testat ladda ner orginal drivers gjorda för linux på ati:s hemsida. en .run fil. Men jag får inte igång installationsprogramet.

Dubbelklickar jag börjar datorn packa upp en map i några sek sen deletas mappen automatiskt och installationen avbryts.
Det är nackdelen med ATI+linux ja, men följ wanders guide och fungerar inte det så kolla runt i kommentarerna och recensionerna på http://appdb.winehq.org/objectManage...sion&iId=20882 då det nog är någon som lyckats fixa det på ett sätt eller annat.
Citera
2010-10-13, 23:09
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0rtal
Vilken linux dist användar du? Och varför i hela helvete installerade du linux om du inte har den blekaste vad du gav dig in på?

Ubuntu/kubuntu är väll endast till för de som vill göra något farligt och gå över till linux på ett lätt sätt? Det är åtminstone det som är meningen.
Citera
2010-10-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
nvidia text

Han har ett ATI-kort. Förövrigt är hela de där procedurerna rätt onödiga nuförtiden. Versionerna som ligger i repon är inte långt efter de man tankar från hemsidan och kan sålänge de är installerade via packet managern enkelt aktiveras via Additional Drivers. Finns ingen anledning att krångla till det i onödan.
Citera
2010-10-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Han har ett ATI-kort. Förövrigt är hela de där procedurerna rätt onödiga nuförtiden. Versionerna som ligger i repon är inte långt efter de man tankar från hemsidan och kan sålänge de är installerade via packet managern enkelt aktiveras via Additional Drivers. Finns ingen anledning att krångla till det i onödan.

Vet du något med att installern till starcraft 2 grafikbuggar så jag inte ser vart jag ska klicka? Måste vara något grafikrelaterat men vad vet jag inte eftersom jag uppdaterat drivrutinerna.
Citera
2010-10-14, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Han har ett ATI-kort.

Och vad får dig att tro att jag inte vet om det?
Citera
2010-10-14, 13:15
Medlem
Citat:
Vet du något med att installern till starcraft 2 grafikbuggar så jag inte ser vart jag ska klicka? Måste vara något grafikrelaterat men vad vet jag inte eftersom jag uppdaterat drivrutinerna.

Tyvärr, enda jag vet är att det funkar för ett gäng polare som är starcraft fantaster.

Kolla http://appdb.winehq.org/objectManage...sion&iId=20882 annars.

Samt testa att lägga in senaste wine http://www.winehq.org/download/deb som brukar vara något fräshare än den versionen som ubuntu skickar ut för tillfället.
Citera
2010-10-14, 15:10
Medlem
Testat alla tips som jag fått i tråden, installern till SC2 grafikbuggar fortfarande lika mycket så jag kan inte ta mig genom installern.

Sökt runt lite och troligtvis är det för att jag använder ett ATI kort.

Flexibility och mer frihet my ass!

Verkar mer som att dom som kör Linux gör det för att vara speciella och bara måste vara anorlunda, sen intalar sig själva att Linux faktiskt är bättre trotts allt jävla trassel för minsta lilla grej.

Windows är mycket mer lättnavigerat och användarvänligt,mycket mer allround kompitabelt och mycket stabilare om man kör ATI kort.

För mig är det knappast värt allt extra trassel Linux för med sig för att jag ska känna mig speciell och ha saker anorlunda för själva principen att vara anorlunda och inte för att det faktiskt är bättre.

Går tillbaka till W7 så fort jag får tag på en skiva.

pfft, vilken frihet att inte få välja grafikkortsleverantör, imo så är det fan mer frihet att få välja mellan ati/nvidia än att få välja utforskare och ha fler teman.
Senast redigerad av Johan86 2010-10-14 kl. 15:12.
Citera
2010-10-14, 16:17
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Testat alla tips som jag fått i tråden, installern till SC2 grafikbuggar fortfarande lika mycket så jag kan inte ta mig genom installern.

Sökt runt lite och troligtvis är det för att jag använder ett ATI kort.

Flexibility och mer frihet my ass!

Verkar mer som att dom som kör Linux gör det för att vara speciella och bara måste vara anorlunda, sen intalar sig själva att Linux faktiskt är bättre trotts allt jävla trassel för minsta lilla grej.

Windows är mycket mer lättnavigerat och användarvänligt,mycket mer allround kompitabelt och mycket stabilare om man kör ATI kort.

För mig är det knappast värt allt extra trassel Linux för med sig för att jag ska känna mig speciell och ha saker anorlunda för själva principen att vara anorlunda och inte för att det faktiskt är bättre.

Går tillbaka till W7 så fort jag får tag på en skiva.

pfft, vilken frihet att inte få välja grafikkortsleverantör, imo så är det fan mer frihet att få välja mellan ati/nvidia än att få välja utforskare och ha fler teman.

Om man tolkar dig rätt nu så är din uppfattning att Linuxbaserade system är skit för att det är svårt att få igång ett program som ej är avsett för plattformen samt att en liten sak är lurigt att få igång korrekt?

Jag har kört Linuxbaserade system sedan 2007 nu och jag tycker det är bra mycket smidigare. Jag använder bara nativa Linuxprogram och därför fungerar det bra. Det ÄR ett annat system än Windows, saker och ting funderar annorlunda. Man kan inte gå in för att ett system ska vara lättbegripligt och lika lätt att använda som det man är van vid då det återigen är annorlunda.

Det handlar om att vänja sig vid ett annat system, Linuxbaserade systems ambitioner är inte att vara Windowskopior och ej heller fungera på samma sätt. Vänd på det, om du var uppvuxen med Linuxbaserade system och aldrig använt Windows hade du då tyckt Windows vart krångligt.

Sen kan man givetvis fråga sig vad som passar en bäst, för dig som spelar en del och är beroende av mjukvara som är framtagen för Windows är det bäst att du stannar kvar där för att undvika trassel. För mig som inte är beroende av någon Windowsmjukvara fungerar Linuxvärlden underbart för mig.

Att kasta ur sig något sådant bara för att man får problem med en sak samt klagar på att det inte är likadant som vad man är van vid är bara idioti.
Citera
2010-10-14, 16:18
Medlem
Citat:

Är det ATIs eller Linux fel? Det finns en anledning till varför nvidia fungerar så bra och Linux ska inte ha över hälften av den kakan.

Ang. starcraft kan du f.ö. testa byta arbetsyta fram och tillbaka där du upplever grafikbuggarna.
Citera
2010-10-14, 17:27
Medlem
_ZoutHs avatar
Gå tillbaka till W7 du, själv skulle jag inte komma på tanken att kombinera spel och linux. Det är helt enkelt inte skapat för att fungera.

"Felet" ligger inte i linux utan i spelet. Spelutvecklaren har alla möjligheter att lika enkelt som på windows kunna få spelet att fungera på linux, men gör det inte för att de inte ser några pengar i det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in