• 3
  • 4
2010-10-17, 17:51
Medlem
Apppes avatar
Om man köper kvalitet sushi så blir man inte besviken med Bra Nigiri och Maki med andra grejjer än gurka,crabsticks,avokado i. Testa Råkultur Vetja
Citera
2010-10-17, 17:52
Medlem
Hnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smajo
Testa sushi yakaniku, skivad entrecote med ris och ett antal sushibitar. Mer mat för pengarna, samt fruktansvärt smaskigt.
Eller så tar man helt enkelt bara yakiniku om man inte tycker att sushi är något märkvärdigt.

Sushi är inget annat än smaksatt ris, så jag håller med dem som säger att det är överskattat. Dock kan jag tycka att det passar bättre till lunch än en stor och flottig kebabpizza.
Citera
2010-10-17, 17:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Då uppskattar du alltså inte de olika konsistenserna, smakerna och den vackra uppläggningen i överhuvudtaget i sashimi? Tycker framförallt textur, konsistensskillnaden och de olika smakerna är halva nöjet i sashimi.

Det roliga med sushi är också att det är så "exotiskt" om man går till rätt ställen (dvs inte bara äter lax eller vanliga rullar). Senaste gången så beställde jag stor nigiri, fick ett tiotal olika fiskbitar, olika stora romkorn och en minibläckfisk som jag efter mycket stora ansträngningar våga in i munnen, det var dock inte min grej och den hamnade lite smidigt i servetten. Men jag tycker faktiskt det är jäkligt spännande att käka (nåja, försöka i alla fall ) saker man aldrig gjort förut!

Upplägget och arbetet med dess detaljrikedom och precision som en sushi/sashimi-mästare kan frambringa kan jag definitivt uppskatta.

Men jag tycker ändå att själva rätten i sig är överskattad i relation till både smakrikedom och prisvärdhet.
Citera
2010-10-17, 18:26
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Den sushin som TS beskriver är den som dominerar den svenska marknaden - och därför den som ska jämföras och definitivt den som är representativ för Sverige.

Bra sushi kostar säger du. Klart att all riktig bra mat med finaste råvaror kostar. Det gör det på GR´s restauranger med, men det är inte här gemene man handlar. Svenska sushimarknaden kan inte heller beskyllas för att drivas av drillade japanska kockar, så jag fattar inte ens vart de har i diskussionen att göra?

Jag tror helt enkelt du missuppfattade mig. Det jag satte mig emot var att TS, efter att enbart ha testat en gång kan tilläggas, säga "say no to Sushi, it's not worth it". Man kan inte efter att endast ha testa en gång och dessutom endast provat laxbitar på ett förmodligen halvsunkigt ställe dra slutsaten och sushi inte är värt det. Riktigt god sushi är värt mycket. Huruvida man finner det prisvärt är en subjektiv bedömning. Så, nu hoppas jag du förstår vad jag menade
Citera
2010-10-17, 19:30
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Jag tror helt enkelt du missuppfattade mig. Det jag satte mig emot var att TS, efter att enbart ha testat en gång kan tilläggas, säga "say no to Sushi, it's not worth it". Man kan inte efter att endast ha testa en gång och dessutom endast provat laxbitar på ett förmodligen halvsunkigt ställe dra slutsaten och sushi inte är värt det. Riktigt god sushi är värt mycket. Huruvida man finner det prisvärt är en subjektiv bedömning. Så, nu hoppas jag du förstår vad jag menade

Okej, nej det har du helt klart rätt i. Ledsen jag missförstod. Jo det verkar lite korkat av TS, men det får stå för honom/henne.
Citera
2010-10-17, 19:34
Medlem
sven.hedins avatar
Sushi är gott, men mätt blir man inte.
Citera
2010-10-17, 20:10
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven.hedin

Joda, om man äter tillräckligt så
Citera
2010-10-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven.hedin

Jag brukar ta 17 bitars, det blir man mätt på .
Citera
2010-10-18, 13:26
Medlem
Samwises avatar
Nu vill jag inte vara någon översittare eller dylikt, men är det verkligen så dyrt med 100 kronor för en måltid? Jag antar att de flesta har en inkomstkälla?
Sushi är värt pengarna om man nu går till rätt ställe som kan uppvisa en bra kvalité.
Citera
2010-10-18, 14:40
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Nu vill jag inte vara någon översittare eller dylikt, men är det verkligen så dyrt med 100 kronor för en måltid? Jag antar att de flesta har en inkomstkälla?
Sushi är värt pengarna om man nu går till rätt ställe som kan uppvisa en bra kvalité.

Jag har en inkomstkälla och minst 13 kanaler där källan rinner ut ur varje månad, varav 2st är knoddar.

100 spänn för 1st måltid är för jävla dyrt, speciellt då vi är totalt 4 i familjen så jag ska då räkna på minst 400 spänn / måltid.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in