2010-10-12, 22:30
Bannlyst
Hej

Har i uppgift om att skriva om en etisk problem, men jag kommer inte på någon själv. Har ni någon tips på vad man ska kunna ta? Det finns så mycket men vill ha en text som inte är så svår att förstå och lätt att analysera. Ett etiskt problem som kan passa in i den här mallen skulle sitta skitbra! brainstorma mig med tips snälla!

mvh!
2010-10-12, 22:32
Medlem
phishpillzs avatar
Måste finnas väldigt många exempel på internet som du lätt kan hitta, kommer ihåg när ja hade sånna frågor i skolan ( antar att du är elev) så det måste stå i typ någon bok också
2010-10-12, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phishpillz
Måste finnas väldigt många exempel på internet som du lätt kan hitta, kommer ihåg när ja hade sånna frågor i skolan ( antar att du är elev) så det måste stå i typ någon bok också

Jepp är elev men vi fick tyvärr ingen lärobok. Det finns många tips på nätet men jag vill gärna ha tips härifrån också
2010-10-12, 22:38
Medlem
phishpillzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Jepp är elev men vi fick tyvärr ingen lärobok. Det finns många tips på nätet men jag vill gärna ha tips härifrån också
ooh i see :P ehm någonting med typ judarna under förintelsen typ ? det är väl ett etiskt problem eller typ apartheid i afrika? hoppas du får ideér
2010-10-12, 23:48
Medlem
HugoDs avatar
Ett aktuellt ämne, gisslandramat i Malmö. Hade det varit rätt att kalla in en krypskytt och blåsa skallen av gubben för att rädda 2-åringen?
2010-10-13, 08:32
Medlem
Schopenhauers avatar
Tja, klassiska exempel på etiska problem som brukar tas upp i läroböcker i etikkurser på grundnivå är ju

- Abort
- Dödshjälp
- Självmord
- Djurförsök (får vi utnyttja andra varelser för våra syften?)
- Köttätande/veganism
- Djurrättsaktivism/miljöaktivism - (är det försvarbart att bryta mot lagar för "den goda sakens" skull?)
- Frågor gällande att väga liv mot varandra - vem/vilka skall prioriteras då resurserna är begränsade?
- Krig (finns rättfärdiga krig och i så fall vilka?)

Alla dessa problem kan ju debatterats så argument finns ju för båda sidor. Om du finner något av detta intressant så kan jag kanske ge mer specifika tips på litteratur.

Lycka till i vilket fall som helst!
2010-10-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schopenhauer
Tja, klassiska exempel på etiska problem som brukar tas upp i läroböcker i etikkurser på grundnivå är ju

- Abort
- Dödshjälp
- Självmord
- Djurförsök (får vi utnyttja andra varelser för våra syften?)
- Köttätande/veganism
- Djurrättsaktivism/miljöaktivism - (är det försvarbart att bryta mot lagar för "den goda sakens" skull?)
- Frågor gällande att väga liv mot varandra - vem/vilka skall prioriteras då resurserna är begränsade?
- Krig (finns rättfärdiga krig och i så fall vilka?)

Alla dessa problem kan ju debatterats så argument finns ju för båda sidor. Om du finner något av detta intressant så kan jag kanske ge mer specifika tips på litteratur.

Lycka till i vilket fall som helst!

Och där har TS flera av de moderna klassiska etiska kontroverserna. Det borde räcka.

Beträffande skoluppgifter

Tråd låst

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in