2010-10-12, 21:50
Medlem
Labiums avatar
Blev av med mitt kära körkort igår.
Måste dock köra bil och undrar om någon har koll på vilket straff det ger om man kör med indraget körkort? Blir körkortet indraget ännu längre tid om man åker fast, eller får man enbart böter för att ha kört utan giltigt körkort?

En annan fundering, har läst någonstans att Polisen måste ha reflexväst på sig när de utövar laserskjutning, någon som kan bekräfta/dementera detta? Får dom "gömma" sig?
Citera
2010-10-12, 21:54
Medlem
Hottenkottens avatar
Får jag fråga varför du blev av med körkortet?

Svar på din fråga ang. körkortet blir det väl olovlig körning, eventuell konfiskering av fordon. Eller något liknande.
Citera
2010-10-12, 21:55
Medlem
JamalKings avatar
Ja du lär ju få förlängt straff, alltså du får inte körkortet på en längre tid, sen även böter förmodligen.
Citera
2010-10-12, 21:56
Medlem
Troligen endast böter om du har otur uppskjutet lämp. 3-12 mån.
Citera
2010-10-12, 22:08
Medlem
Labiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hottenkotten
Får jag fråga varför du blev av med körkortet?

Fortkörning +30km/h
Citera
2010-10-12, 22:54
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labium
En annan fundering, har läst någonstans att Polisen måste ha reflexväst på sig när de utövar laserskjutning, någon som kan bekräfta/dementera detta? Får dom "gömma" sig?
Ja de får gömma sig. Ja de får skita i reflexväst. Om polismannen så vill så kan ha stå naken bakom en buske med selleri uppstucket i arslet och mäta din hastighet med laser. Det spelar ingen roll. Du åker dit ändå (och polismannen får en erinran och mobbning över kaffet).

När jag ändå är i farten:
Polismannen behöver ej heller läsa upp dina rättigheter och han måste heller inte legitimera sig om han är i uniform eller det är brådskande eller onödigt. Du har inget rätt till ett telefonsamtal. Polismannen behöver ej heller följa några trafikregler om han behöver bryta dem för att göra sitt jobb. Ett underskrivet strafföreläggande räknas på alla sätt och vis som en dom men kan inte överklagas. Du kan inte gå fri mot borgen. Att en polisman bryter mot lag eller tjänsteföreskrifter kommer aldrig att ogiltigförklara någon bevisning. Polisen behöver inte visa upp något papper om husrannsakan. Polisen behöver inte ringa någonstans och begära att få göra husrannsakan om polismannen på plats tycker att det är brådskande.
Senast redigerad av Ungargsvartman 2010-10-12 kl. 22:56.
Citera
2010-10-12, 23:19
Medlem
justitia71s avatar
50 dagsböter första tillfället, 70 dagsböter andra tillfället och jag har för mig att det är 100 dagsböter vid 3:e tillfället. Har du överhuvudtaget ett jobb blir det bra mycket dyrare än de futtiga (i jämförelse) penningböter du åkte på vid fortkörningen. Din bil kan även beslagtas. Händer detta och bilen förklaras förverkad så har du blivit av med en bra slant... Det blir även problem att få tillbaka körkortet om man åker dit för grov olovlig körning (som det skulle vara i ditt fall) under spärrtiden.
Citera
2010-10-13, 16:52
Medlem
Labiums avatar
Ny fråga då.. Får jag köra EU-moppe utan B-kort?
Citera
2010-10-13, 17:45
Medlem
justitia71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labium
Ny fråga då.. Får jag köra EU-moppe utan B-kort?

Nä, för EU-moppe gäller körkort klass AM som är för moped. Det går också att köra på A, A1 och B men jag antar att det inte är till någon hjälp för dig just nu...
Citera
2011-04-20, 16:51
Medlem
drone1.0s avatar
Fan, blev också av med körkortet igår på grund av att körde mer än 30 km/h för fort.

Jag använder bilen mycket i jobbet och funderar på att köra ändå. Kan någon konfirmera att det är 50 dagsböter om man åker fast när körkortet är indraget.
Citera
2011-04-20, 16:52
Medlem
drone1.0s avatar
btw, trådstartan kanske fått tillbaka sitt körkort nu? Hur gjorde du, körde du utan körkort?
Citera
2011-04-20, 17:33
Medlem
Justitiemords avatar
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
RättsPM 2005:1 Olovlig körning, Grovt brott - Uppsåt - Påföljd
Senast redigerad av Justitiemord 2011-04-20 kl. 17:39. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in