2010-10-12, 12:57
Medlem
Hej alla hjälpsamma fbare.

Det är så att jag har tagit på mig att fixa en kollegas laptop, men problemet visade sig krångligare än vad jag förväntade mig. När jag loggar in så startar inte explorer.exe upp, så jag får alltså inte fram varken skrivbord eller startmenyn. Men efter cirka 1 min så kommer en ruta från norton upp och säger att jag ska uppdatera virusprogrammet, sagt och gjort. Startar upp datorn igen men exakt samma sak händer. Men jag kommer in på aktivitetshanteraren och tänker att det bara är att starta upp processen explorer.exe igen. Man ser i listan av processer att den startas men ingenting händer angående den obefintliga startmenyn och skrivbordet och efter 10 sek försvinner explorer.exe från processlistan. Då startar jag upp i felsäkert läge med kommandotolken och kör en systemåterställning via system32/rstrui.exe. Allting fungerar korrekt angående systemåterställningen men samma problem uppstår när jag startar upp den igen. Jag väljer då att göra om systemåterställningen igen fast till en tidigare punkt men då får jag upp ett felmeddelande om att systemåterställningen ej kan genomföras.

Vad ska jag ta mig till? Jag har verkligen slut på ideér. Grejen är den att jag inte heller vill installera om den då det är hennes jobbdator och då måste den skickas iväg till företaget hon jobbar på för installation av deras egna program. Vilket ofta innebär väldigt mycket krångel.

Hoppas det finns någon hjälpsam själ där ute som kan komma med tips
Citera
2010-10-12, 13:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Kolla i loggboken om den ger någon ledtråd till varför explorer.exe inte sparkar igång som den skall...
Citera
2010-10-12, 14:02
Medlem
Men hur kommer jag till loggboken och via kommandotolken? Kommer ju inte in i startmenyn...
Citera
2010-10-12, 14:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faberi23
Men hur kommer jag till loggboken och via kommandotolken? Kommer ju inte in i startmenyn...

Starta i felsäkert läge?!?!
Citera
2010-10-12, 15:19
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är tröstlöst att mecka med företagsdatorer med en räcka GPO'er pålagt. Låt deras IT-support blåsa om den. Förmodligen är det virus/trojan.

Själv använder jag en extern USB-docka för SATA och ATA-diskar där jag gör en första scan av ett par AV-program där jag även kan återställa eventuella trasiga filer från någon av mina virtuella installationer av t.ex. xp, vista 32/64 och w7 32/64 - om det nu inte går att boota Mini-XP från Hirens BOOT-CD/USB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in