2010-10-12, 00:57
Medlem
Nozicks avatar
Hej,

Blir tokig! Innan helg hade jag c.a. 8-9 timmar i batteritid. Idag när jag hade med mig den i skolan ville den inte ge mig mer än tre timmar. What the F? 20 cykler använda och batterihälsan är normal.

Någon som har en lösning eller måste jag kontakta supporten?
Citera
2010-10-12, 01:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan 0 om mac men nåt program som använder onormalt mycke processorkraft?
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-10-12 kl. 01:03.
Citera
2010-10-12, 13:32
Medlem
Stäng alla program och vänta en minut, kolla sedan hur mycket tid det är kvar på batteriet.

Man ska tydligen kalibrera batteriet en gång i månaden:

http://docs.info.apple.com/article.h...5/sv/9036.html
Citera
2010-10-13, 13:47
Medlem
PanAmericas avatar
Kalibrering har nämnts redan, och det är som sagt rekommenderat att göra med jämna mellanrum.

Kan likaväl vara en mjukvara som hängt sig(exempelvis en skrivardrivrutin) som ligger och drar batteri och processor, som att det skulle vara fel på batteriet. Börja med en check i Aktivitetskontroll och se till att kolla "Alla processer" i rullgardinen uppe till höger, sedan en kalibrering och sedan en SMC-reset. http://support.apple.com/kb/ht3964
Citera
2010-10-13, 13:55
Medlem
snousers avatar
De ska även tilläggas att kalibreringen är till för att estimera den totala batteritiden på datorn, man får med andra ord inte längre batteritid genom att man kalibrerar sitt batteri.
Citera
2010-10-13, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
De ska även tilläggas att kalibreringen är till för att estimera den totala batteritiden på datorn, man får med andra ord inte längre batteritid genom att man kalibrerar sitt batteri.
Jo, om datorn tror att den måste gå ner i sleep vid egentliga 60% (där datorn tror att det är 10%) så förlorar du 50% av batteritiden. Grovt överdrivet såklart.
Citera
2010-10-13, 14:37
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Jo, om datorn tror att den måste gå ner i sleep vid egentliga 60% (där datorn tror att det är 10%) så förlorar du 50% av batteritiden. Grovt överdrivet såklart.
Kalibreringen är till för att estimera tiden som är kvar, inte mängden ström i batteriet.
Där av så varnar den fortfarande vid 10%, eller något liknande.

Den går med andra ord inte ner i viloläge om den verkligen inte behöver.
Citera
2010-10-13, 14:40
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Hej,

Blir tokig! Innan helg hade jag c.a. 8-9 timmar i batteritid. Idag när jag hade med mig den i skolan ville den inte ge mig mer än tre timmar. What the F? 20 cykler använda och batterihälsan är normal.

Någon som har en lösning eller måste jag kontakta supporten?

Använder du samma belysningstyrka på skärmen / under t-bordet?

Om jag har max på F2 så har jag med 2-3 timmar, ändrar jag ner så har jag 8-9 timmar..
Citera
2010-10-13, 16:46
Moderator
^Eazs avatar
OT raderat.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem