Fler som tycker att det här efterlämnar en sur eftersmak?
https://www.svenskdam.se/kungligt/kronprinsessan-victoria-flog-privatjet-for-100-miljoner-sjuka-lyxen-inuti/11338596
Jag pratar inte om att "Vi måste rädda miljön till varje pris"-Victoria flyger privatplan (ingen överraskning, miljövård är för andra), men däremot att hon poserar med ett strålande leende bredvid guvernör Greg Abbott en vecka efter Carina Bergfeldts tankeväckande dokumentär om dödsstraffet i USA i allmänhet och Texas i synnerhet. Guvernör Abbott tävlar med Floridas guvernör Ron De Santis i Florida om att avslå flest nådeansökningar från dödsdömda.
Ingen som sett Carinas dokumentär kan väl undgå att uppröras över hur psykiskt sjuka, missbrukare och offer för övergrepp fängslas och isoleras under tortyrliknande förhållanden i decennier innan de avrättas inför publik.
Kan Sverige med trovärdighet hävda att vi är en demokrati som är emot dödsstraff och inhuman behandling i alla former, samtidigt som vi frotterar oss med de främsta förespråkarna för ett sådant system?
Vidare undrar jag vad det finns i Texas som kan gynna Sverige på något sätt? Det sägs ju ofta att kungligheterna öppnar dörrar för Sverige genom sina utlandsbesök. Vad är det vi hoppas importera/exportera efter det här besöket? Eller är avsikten vänskapliga relationer i största allmänhet? I så fall: till vad nytta?
Victoria gör ju en grej av vara fördomsfri och hbtqi+-vänlig. Ändå är de konservativa amerikanska delstaterna ljusår ifrån de ideal Victoria säger sig värna om.
En annan och vidare fråga är om Sverige överhuvudtaget ska fjäska för USA under Trumpregimen. Det är en sak att presidenter och premiärministrar förödmjukar sig och förödmjukas i Ovala rummet, i strävan efter handelsavtal och andra eftergifter, men varför skicka kungligheter för att smöra för personer som representerar allt vi i Sverige tar avstånd från? Antingen är Victoria skickad av svenska regeringen eller har fått en personlig inbjudan. I båda fallen tycker jag att det är tveksamt att hon ens är där.
Jag tycker inte att det här känns bra. Kan någon ge mig en enda trovärdig förklaring till hennes besök kanske jag ändrar mig, men hittills efterlämnar hela besöket en sur eftersmak. Det känns mer som en personlig pr-kupp än något annat, i den amerikanska delstat som avrättar flest människor. På bilden ser det dessutom ut som om Victoria överlämnat en present från svenska folket. Det kanske hör till i dylika sammanhang, men känns ändå motbjudande.