2016-09-09, 16:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Jag tror INTE att hon har någon begåvningsnedsättning. Däremot att hon under sin anorexibehandling fick lära sig att spela rollen som KRONPRINSESSA och särskilja den från den hon är privat. Men att hon råkar överspela ibland när hon egentligen är trött och då blir det...Lite konstigt och liksom överpräktigt.

Jag är inte säker på att hon någonsin egentligen önskat att få vara kronprinsessa. Som barn verkade hon vara en vaken unge men lite surmulen mot media(till skillnad från Madeleine som busade loss i varenda repotage i Hänt i veckan och gärna övertog showen... Vilket storasyster verkade nöjd med.). Skall bli spännande att följa Estelle som i mångt och mycket påminner om Victoria men verkar så otroligt kavat och positivt, att håller hon den linjen, så kanske hon till och med kommer att tycka att det skall bli skitkul att få vara kronprinsessa...Till skillnad från Victoria som nog bara en gång för alla fick veta att hon SKA vara det och sen fick råd och bildning i att likt vårdpersonal så får hon väl spela teater.

Att hon blev rörd över Sofia kanske handlar om att hon förundras att någon vill, det hon själv förmodligen aldrig sökt sig till. Tur att hon träffade Daniel i alla fall, för han verkar ju så himlabra!!

Victoria har sagt massor av dumt genom åren. Hon har svårt att bara formulera en sammanhängande mening. Hon skrattar åt väldigt enkla komiker och deras skämt. Hon läste sin första bok när hon var flera år över 20, och då pratade hon öppet om hur stort det var att hon hade läst en hel bok... Kommer även ihåg när hon var i 20-årsåldern och hon berättade i TV, att hon hade köpt frimärken och postat ett brev alldeles själv... Visst, hon har inte behövt posta sina brev själv, men hon borde ha förstått vilket intryck hennes yttrande skulle ge! Det är tusentals saker, jag känner liksom igen en lågbegåvad person när jag ser den. På samma sätt som jag känner igen en slampa när jag ser den (inte Victoria då)...

Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag tror iofs. att kritikerna alltid är dom som skriker högst oavsett ämne, så det är kanske ingen jättebra måttstock.
De som inte bryr sig så mycket rycker nog mer på axlarna och suckar åt kritiken.
Man kan vända det mesta till att passa sina egna åsikter och syften. Det är inte svårt alls. Men man kan åtminstone vara öppen för att man kanske har fel och inte ångvälta fram sin åsikt som en sanning fastän man egentligen inte kan veta hur det faktiskt ligger till.

Nä, men jag tycker att ni som försvarar Sofia så frenetiskt är lika konstiga ni i så fall. Det handlar ju inte om vad man tycker om en privatperson, utan om att hon har manipulerat till sig rollen som Sveriges tredje dam, och att hon ska representera oss både inom och utom landet. Hon kan skada oss - vårt rykte, vår handelsbalans och allting!
Citera
2016-09-09, 17:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Utländsk media har i alla fall (med all rätt) ingen som helst respekt för Sofia. Se min sammanställning som jag tidigare postat i Sofia-tråden:
(FB) Skvaller om H.K.H. Prinsessan Sofia

Ja, jag vet. Det är sorgligt, och vad värre är: det kan skada Sveriges rykte internationellt. Inte minst för att det anknyter till svenska kvinnors tidigare dåliga rykte i världen, uppfattningen om "Den svenska synden" och annat åt det hållet. Hade vi inte REDAN varit förknippade med sexuell lössläppthet, Stockholmsäktenskap, många utomäktenskapliga barn, nakenhet och porr så hade inte EN person kunnat förstöra vårt rykte, men S BEKRÄFTAR andra folks fördomar om svenskar. Och i synnerhet då svenskor. Att vi har släppt henne ända in i Kungahuset kan ju inte utlänningarna tolka på något annat sätt, än att hennes bakgrund och beteende är helt normalt, och rentav önskvärt, för en flicka i Sverige.

Citat:
Victoria och Carl Philip är ju de som mest brås på sin far tycks det, både utseendemässigt och intelligensmässigt. Victoria har ju erhållit mer respekt genom åren genom mognad, ökad självkänsla och förbättrad stil men hon har ju behövt en hel del hjälp på vägen.
Säga vad man vill om Madeleine men hon är definitivt den smartaste av kungabarnen. Hon har i alla fall klarat av sina universitetsstudier och tagit en kandidatexamen samt några kurser på magisternivå. Madeleine får ta mycket skit men i alla intervjuer som jag har sett henne i så har hon alltid varit väldigt trevlig, charmig och vältalig till skillnad från Victoria som kan vara sur och trumpen som sin far... Ett bra exempel är den här tolv år gamla intervjun som Peter Jihde gjorde med alla kungabarnen:
http://www.oppetarkiv.se/video/2970466/ung-och-kunglig
Victoria har dock ändrats till det bättre och släppt en del på den stela präktigheten som kännetecknade henne tidigare.

Å andra sidan så har ju faderskapet gällande Madeleine ibland ifrågasatts så det kanske inte är så konstigt att man inte ser något av kungen i henne.

Ja, av dom tre syskonen är Madeleine stjärnan, helt klart! Även om hon också kan vara rätt tacky i sin smak, och med rökningen och det.

Det kanske var Roger Moore trots allt!
Citera
2016-09-09, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det där låter som en väldigt långsökt förklaring till Victorias tårar. Skulle hon under denna scen av bröllopet förundras över Sofias vilja att bli en del av kungafamiljen?
Den enkla förklaringen är ofta den rätta och folk gråter på bröllop för att de påverkas emotionellt. Victoria blir här påverkad av Sofias entré i kyrkan = hon tycker att det är en vacker syn, en symbol för kärleken osv. Även om hon grips av hela situationen, kanske främst för sin brors skull, så är det ändå svårsmält att se hur hon faller i tårar över Sofias blotta uppenbarelse. Sådan effekt har inte en person som man ogillar.

Nä, jag blev i alla fall inte rörd om vi säger så, fast jag brukar bli det på bröllop. Ja även från TV-fåtöljen! Snarare äcklad i så fall...
Citera
2016-09-09, 17:18
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Victoria har sagt massor av dumt genom åren. Hon har svårt att bara formulera en sammanhängande mening. Hon skrattar åt väldigt enkla komiker och deras skämt. Hon läste sin första bok när hon var flera år över 20, och då pratade hon öppet om hur stort det var att hon hade läst en hel bok... Kommer även ihåg när hon var i 20-årsåldern och hon berättade i TV, att hon hade köpt frimärken och postat ett brev alldeles själv... Visst, hon har inte behövt posta sina brev själv, men hon borde ha förstått vilket intryck hennes yttrande skulle ge! Det är tusentals saker, jag känner liksom igen en lågbegåvad person när jag ser den. På samma sätt som jag känner igen en slampa när jag ser den (inte Victoria då)...!

Victoria har ju alltid haft läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Det kanske var därför som hon tyckte att det var stort att läsa en hel bok i vuxen ålder. Har inte sett tv-intervjun dock, så jag vet inte exakt vad hon sa.

Vi bedömer nog lågbegåvade personer på olika sätt. Humor tycker jag inte ger en bra indikator på ens intelligens/begåvning. Även om det finns bra och dålig humor. Skulle en person i Victorias ålder (runt 40 år) till exempel uppskatta kiss- och bajshumor, så skulle jag snarare kalla en sådan person omogen/barnslig än lågbegåvad. Om man nu uppskattar enklare komiker och deras skämt så är man inte lågbegåvad för det. Precis som jag skulle kalla någon för bortskämd men inte lågbegåvad om personen är 20+ och aldrig har gjort vissa saker själv.

Så jag skulle inte kalla Victoria för lågbegåvad bara för att hon uppskattar en viss typ av humor, för att hon har dyslexi, säger korkade saker ibland osv.
Citera
2016-09-09, 17:22
Medlem
Hon är säkert inte "dummare än tåget" iaf.
http://blog.svd.se/historia/2014/05/...mare-an-taget/
Citera
2016-09-09, 17:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Victoria har ju alltid haft läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Det kanske var därför som hon tyckte att det var stort att läsa en hel bok i vuxen ålder. Har inte sett tv-intervjun dock, så jag vet inte exakt vad hon sa.

Vi bedömer nog lågbegåvade personer på olika sätt. Humor tycker jag inte ger en bra indikator på ens intelligens/begåvning. Även om det finns bra och dålig humor. Skulle en person i Victorias ålder (runt 40 år) till exempel uppskatta kiss- och bajshumor, så skulle jag snarare kalla en sådan person omogen/barnslig än lågbegåvad. Om man nu uppskattar enklare komiker och deras skämt så är man inte lågbegåvad för det. Precis som jag skulle kalla någon för bortskämd men inte lågbegåvad om personen är 20+ och aldrig har gjort vissa saker själv.

Så jag skulle inte kalla Victoria för lågbegåvad bara för att hon uppskattar en viss typ av humor, för att hon har dyslexi, säger korkade saker ibland osv.

Alltså, jag VET att den gängse åsikten är, att dyslexi inte har något med intelligens att göra. Men när jag tänker på samtliga personer med dyslexi som jag har känt i mitt liv, så har de alla även varit lågbegåvade. Jag tror att detta, att det inte ska finnas något samband, är en modern PK-myt - som så mycket annat i dessa dagar. ("Att ha löss har inget att göra med hur man sköter sin hygien." "Afrikaner och araber begår inte fler våldtäkter än svenska män." "Män och kvinnor har exakt samma egenskaper och är exakt lika lämpade för samtliga yrken som finns på arbetsmarknaden." "Barn behöver inte en mor och en far, för det finns ingen skillnad på en kvinna och en man."...)

Det är inte så konstigt egentligen. Det viktigaste sättet som vi övar upp vår begåvning på sedan tidiga barnaår, är genom läsning. Självklart måste det lämna stora brister i en människas hjärna, om individen aldrig läser någonting! Eller bara mycket långsamt eller mycket enkla texter.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hon är säkert inte "dummare än tåget" iaf.
http://blog.svd.se/historia/2014/05/...mare-an-taget/

Den ärftliga belastningen förnekar sig aldrig... Har det funnits EN enda teoretiskt begåvad (menar inte konstnärligt begåvad nu, för DET har det funnits några) person i den släkten sedan stamfadern..? Som faktiskt verkar ha varit begåvad, märkligt nog. (Jean Baptiste alltså.) Det verkar inte ens hjälpa att begåvade personer gifts in i familjen - det är som att det obegåvade Bernadotte- genomet är som en stor svamp som suger upp alla andra gener...
Citera
2016-09-10, 02:12
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ja, jag vet. Det är sorgligt, och vad värre är: det kan skada Sveriges rykte internationellt.
Citat:
Nä, jag blev i alla fall inte rörd om vi säger så, fast jag brukar bli det på bröllop. Ja även från TV-fåtöljen! Snarare äcklad i så fall...
Instämmer med allt. Inte varje dag man får se en tramp-stamp i nacken på ett kungligt bröllop... Med det får vi nog lämna Sofia så vi inte går alltför off topic i denna tråd.
Citat:
Det kanske var Roger Moore trots allt!
Det är faktiskt inte helt omöjligt. Good for Silvia isåfall säger jag med tanke på kungens eskapader

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vi bedömer nog lågbegåvade personer på olika sätt. Humor tycker jag inte ger en bra indikator på ens intelligens/begåvning. Även om det finns bra och dålig humor. Skulle en person i Victorias ålder (runt 40 år) till exempel uppskatta kiss- och bajshumor, så skulle jag snarare kalla en sådan person omogen/barnslig än lågbegåvad. Om man nu uppskattar enklare komiker och deras skämt så är man inte lågbegåvad för det. [...] Så jag skulle inte kalla Victoria för lågbegåvad bara för att hon uppskattar en viss typ av humor, för att hon har dyslexi, säger korkade saker ibland osv.
Finns dock en del studier som visar på samband mellan intelligens och humor, eller så kallad "advanced sense of humor".
http://www.lifehack.org/378304/there...d-intelligence
Citera
2016-09-10, 04:53
Medlem
Citat:
Nä, men jag tycker att ni som försvarar Sofia så frenetiskt är lika konstiga ni i så fall. Det handlar ju inte om vad man tycker om en privatperson, utan om att hon har manipulerat till sig rollen som Sveriges tredje dam, och att hon ska representera oss både inom och utom landet. Hon kan skada oss - vårt rykte, vår handelsbalans och allting!

Konstiga? Jag tror inte jag skrev något om att du och andra Sofia-hatare skulle vara konstiga. Gjorde jag det?
Men nu gör du det igen "hon har manipulerat sig till rollen" - du skriver det som en sanning och inte som i att det är vad du tror. Du framför det som en sanning fastän du omöjligt kan veta säkert om det faktiskt ÄR så. Det kan ju faktiskt bara Sofia själv veta.
Du får gärna tro precis vad du vill - det skiter jag i. Men när någon (du) framför det på det sättet blir jag irriterad. För jag tycker inte det är schysst!
Jag säger varken det ena eller det andra, men jag försöker öppna upp för alternativa förklaringar. JAG vet ju inte hur det faktiskt ligger till. Sen så skiljer jag mig från dig då jag inte automatiskt väljer att tro det värsta. Det betyder inte att jag älskar Sofia. Att jag skriver här beror mer på att jag stör mig på retoriken du (och andra) kör med snarare än jag är "kär" i Sofia. (Vilket jag då inte är kanske är bäst att förtydliga)
Gillar jag kungafamiljen? - ja, men jag lever inte för dem.
Tror jag att de är felfria? - nej, de är mänskliga
Tycker jag att man kan kritisera dem? - självklart! Men det är skillnad på kritik och kritik. Man kan framföra den på olika sätt.
Citera
2016-09-10, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Skrev ett inlägg som jag flyttar till Sofia-tråden
Senast redigerad av Merwinna 2016-09-10 kl. 08:42.
Citera
2016-09-10, 21:30
Medlem
ace_secs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23497744.ab

Prinsessan Estelle var lite tveksam först – men sedan vågar hon sig fram till grisen och klappa den på huvudet. Dagen efter prinsdopet går Estelle, mamma Victoria och pappa Daniel på cirkus. Och de var där som en familj.
Citat:
Lördag är cirkusdag, i alla fall om man frågar kungafamiljen.
Allra längst fram på Cirkus Scotts föreställning på Gärdet i Stockholm sitter prinsessan Estelle mitt emellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel. I händerna har de två stora påsar popcorn att tugga på.
– Det stämmer, familjen har varit på cirkus i dag och det har varit mycket bra och trevligt, säger Margareta Thorgren, presschef vid hovet.
Citera
2016-09-28, 04:56
Medlem
Läste löpet på Svensk Gamtidning och var tvungen att ögna igenom artikeln inne i tidningen:

Madeleine besviken på Victoria, eller likn - Victoria och Sofia kommer SÅÅ bra överens medan Madeleine kände sig utanför och sårad över Victorias brist på lojalitet. Kronprinsessan och ormkvinnan fnittrade och gosade med ungarna och verkade vara bosom friends.

Kan inte säga annat än att jag förstår Madeleine. Hon verkar vara en dam med principer om hur folk i hennes närhet ska uppföra sig, och tydligen har en del fått nog. Och Sofia är persona non grata, allt fel.

Men Victoria verkar, enligt skribenten inte inse problematiken på det hela taget.

Nog borde hon visa sig lojal med Madde den tiden systern är i Sverige, och i varje fall inte då inte ÖVERDRIVA vänskapen med svägerskan.
Antingen är hon, som antytts tidigare lite "dum i huvet" (inte bara dyslexi) och tanklös, eller vill hon få PK-poäng för sin vänlighet gentemot ormkvinnan (som väl har lyckats dupera henne)

Ja ja, dessa Bernadottar... (OT: Saidas norska motsvarighet. Anna Elisabeth Westerlund spådde 1989 hur klimatet skulle förändras, stormar skulle dra över jorden, vi skulle få andra matvanor...och Victoria skulle bli den sista regenten på Sveriges tron)

Den presumtiva dottern till Roger Moore hade kanske skött sig på ett mindre bonnigt sätt.
Blir ni arga över mitt näthat orkar jag inte bry mig. Katten väckte mig mitt i natten och jag har en lång resa framför mig
Citera
2016-09-28, 07:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Läste löpet på Svensk Gamtidning och var tvungen att ögna igenom artikeln inne i tidningen:

Madeleine besviken på Victoria, eller likn - Victoria och Sofia kommer SÅÅ bra överens medan Madeleine kände sig utanför och sårad över Victorias brist på lojalitet. Kronprinsessan och ormkvinnan fnittrade och gosade med ungarna och verkade vara bosom friends.

Kan inte säga annat än att jag förstår Madeleine. Hon verkar vara en dam med principer om hur folk i hennes närhet ska uppföra sig, och tydligen har en del fått nog. Och Sofia är persona non grata, allt fel.

Men Victoria verkar, enligt skribenten inte inse problematiken på det hela taget.

Nog borde hon visa sig lojal med Madde den tiden systern är i Sverige, och i varje fall inte då inte ÖVERDRIVA vänskapen med svägerskan.
Antingen är hon, som antytts tidigare lite "dum i huvet" (inte bara dyslexi) och tanklös, eller vill hon få PK-poäng för sin vänlighet gentemot ormkvinnan (som väl har lyckats dupera henne)

Ja ja, dessa Bernadottar... (OT: Saidas norska motsvarighet. Anna Elisabeth Westerlund spådde 1989 hur klimatet skulle förändras, stormar skulle dra över jorden, vi skulle få andra matvanor...och Victoria skulle bli den sista regenten på Sveriges tron)

Den presumtiva dottern till Roger Moore hade kanske skött sig på ett mindre bonnigt sätt.
Blir ni arga över mitt näthat orkar jag inte bry mig. Katten väckte mig mitt i natten och jag har en lång resa framför mig

Jag tror att det är så illa att Victoria inte förstår allvaret med en person som S i Kungahuset. Och att hon inte genomskådar S:s fjantande och smicker. Personer som S är experter på att ställa in sig och vara/verka trevliga när dom vill - när dom har något att tjäna på det.

Victoria är inte bara lågbegåvad utan har också levt väldigt skyddat. Om det fanns en sådan flicka som S i V:s högstadie- eller gymnasieskola, så skulle denna inte ha vågat visa sina dåliga sidor just för V, eftersom hon var kronprinsessan. Mycket troligt svansade denna också efter V för att själv få status genom henne, i så fall. V har aldrig behövt lära sig från Livets hårda skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in