2010-10-11, 15:38
Medlem
Tjenare.

Kan inte riktigt hitta något bättre ställe att lägga denna fråga...

Tänkte ta C inom en snar framtid, men har hört mycket snack om att mycket har tillkommit dom senaste åren.

Någon som kan lista exakt vad det är man behöver avklara för kurser och dylikt?

Svar uppskattas!
Citera
2010-10-11, 15:47
Medlem
Jakuzas avatar
Ska du ta att själv genom att bara knalla in på vägverket eller hur är din plan?
Citera
2010-10-11, 16:10
Medlem
Planen är körskola
Citera
2010-10-11, 16:28
Medlem
Jakuzas avatar
Just C kortet är inte så svårt, lite nytt om tung trafik, lära dig köra en lastbil, och så lite om lastsäkring samt fordonet i sig. Nu var det ju strax över två år sen jag tog mitt och jag har hört att det tillkommit en del, vet inte riktigt hur mycket dock.

Men i det stora hela kan man väl säga att det är som att ta körkort igen.
Ska du ta med släp också? Slantar du för att själv?
Citera
2010-10-11, 16:31
Medlem
Börjar med C iallafall...

Hur är det med förarkort och sådant?

Och ja jag gör ju tyvärr det, men har tillräckligt tror jag...
Citera
2010-10-11, 16:47
Medlem
Jakuzas avatar
Jag fick ett helt yrkesförarpaket genom AF, men där ingick en massa annat dessutom, hörde att det var värt nånstans runt 120 000, är dock inte helt säker på de uppgifterna.
Men bara C kortet kanske du klarar få loss för runt 20-30 000 och inom ett par-tre månader, någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

Om du är tjenis med nån arbetsgivare inom branschen och din lokala AF har ett par kronor över är det lätt att be arbetsgivaren skriva ut ett intyg till dig där han erbjuder minst ett halvårs fast tjänst i utbyte mot att AF pyntar för kortet. Snubben förbinder sig inget utan kan lätt säga att under tiden du tog kortet ändrade sig bla bla bla, och vips har du en massa kort, gratis.

Förarkort? Menar du digitalt färdskrivarkort?
Citera
2010-10-11, 20:18
Medlem
Okej okej... tyvärr inte tjenis med någon åkare, men ska höra på AF!

Dryga 20' är väl vad jag hade förväntat mig.

Ja precis, färdskrivarkort och sådant, krävs ingen speciell utbildning för det?
Citera
2010-10-11, 21:04
Medlem
fondezs avatar
Om du är sugen på att köra yrkessmässig trafik måste du ha yrkesförarkompetensutbildning eller vafan den heter. Kan läsa lite mer om det här: http://www.yrkestrafiken.se/Fragor-och-svar/Yrkesforarkompetens/
Citera
2010-10-11, 21:20
Medlem
skaalmanns avatar
du behöver lära dig köra som sagt och teorin, sen behöver du lära dig lastsäkring, YKB yrkesbehörigheten är ett måste om du ska köra yrkesmässig trafik den är rätt jobbig kan jag säga, ska göra mitt YKB prov på torsdag, där får du frågor på allt som har med yrkesmässig trafik att göra, lastsäkring, kartläsning, kunna läsa registreingsbevis, kunna vikter, lite om ADR sen lite allmänt om lastbilar

EDIT digitalt färdskrivarkort är det ingen utbildning på utan det är bara något du beställer på transportstyrelsen som du använder istället för färdskrivarblad, kortet kostar 650 kr tror jag det var. men det behövs inte om du kör en lastbil med analog färdskrivare (vanlig färdskrivarblad då) men om du beställer ett färdskrivarkort så måste det alltid följas med oavsett om lastbilen har analog eller digital färdskrivare

sen skulle du nog behöva gå en kurs i säkerhet på väg också, är inte säker på det men tror det
Senast redigerad av skaalmann 2010-10-11 kl. 21:24.
Citera
2010-10-11, 23:06
Medlem
Hamskerpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaalmann
sen skulle du nog behöva gå en kurs i säkerhet på väg också, är inte säker på det men tror det

Säkerhet på väg behöver man endast gå om man tänkt arbeta på vägen (utöver att bara köra på den). Vägarbeten, ploga snö m.m.

Det enda du behöver utöver körkortet är yrkeskompetensbevis. Men skadar ju inte att ta ADR också.

Utbildningen till yrkeskompetensbeviset är på 280 timmar om du är <21år och 140 timmar om du är över 21. Vet ej vad en utbildning går på i kronor, men är nog upp mot 10 000kr skulle jag tippa.
Citera
2010-10-11, 23:35
Medlem
skaalmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamskerper
Säkerhet på väg behöver man endast gå om man tänkt arbeta på vägen (utöver att bara köra på den). Vägarbeten, ploga snö m.m.

så var det nog ja, längesedan jag gick den så mindes inte riktigt, men den skadar ju inte att nämna, vet ju inte vad han vill köra sen

och ADR är faktiskt att rekommendera att gå, visst det är drygt som fan, men en dag kanske det lönar sig att man gick den och det är bara första gången den är riktigt dryg skulle jag gissa på
Citera
2010-10-11, 23:44
Medlem
skaalmanns avatar
EDIT: dubbel post
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto