2010-10-11, 14:33
Medlem
Logofilens avatar
Hej, min arbetsgivare vill att vi ska arbeta på nyårsafton samt julafton i år och menar att eftersom de inte är röda dagar är de inte heller lediga. Aldrig har jag hört om att dessa dagar inte skulle vara "lediga" men inte heller är de ju röda.

Efter en wikipediasökning fick jag fram informationen att julafton, nyårsafton, midsommarafton samt påskafton är likställda med helgdagar med hänvisning till SFSF: 1930:173(Lag om beräkning av lagstadgad tid). Jag tyckte den lagen var lite svår att begripa i text och undrar därför om någon kunnig kan hjälpa mig att motivera min rätt till ledighet och förklara lagens innebörd. Eller är det så att man är skyldig att arbeta dessa dagar?

Tacksam för svar!
Citera
2010-10-11, 14:45
Medlem
Arasalls avatar
Är du säker på att det är den lagen som verkligen berör arbetstider?

För det första är "aftnar" generellt betraktade som lördagar, medan dagen efter för det mesta alltså är röd dag. Dessutom finns det ju förmodligen ett anställningsavtal som närmare definierar hur du kan behöva jobba, hur vore det t.ex. om alla vårdanställda vägrade i sten att jobba på julafton?

OB-tillägg lär ju utgå, men i grunden tror jag faktiskt att du behöver jobba om arbetsgivaren kräver det - i alla fall framåt Kalle Anka-dags ...
Citera
2010-10-11, 14:47
Medlem
cammos avatar
Det är kollektivavtalet som styr om man är ledig på jul och nyår.

Nedan är från Unionens fack (det första jag kom på)

Fråga: Är jag automatiskt ledig på jul- och nyårsafton, eller måste jag ansöka om det hos min chef? De är ju inte röda dagar egentligen.
Gunilla svarar: I vissa kollektivavtal står det att jul- och nyårsafton är arbetsfria dagar och de är lediga dagar för de flesta tjänstemän.
Citera
2010-10-11, 16:04
Medlem
Logofilens avatar
Hurra! Då kanske jag får jobba i alla fall då. Ska kolla upp det där med kollektivavtalet och se vad det står. Det blir nog inte mer än en halvdag i alla fall.
Citera
2010-10-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logofilen
Hurra! Då kanske jag får jobba i alla fall då. Ska kolla upp det där med kollektivavtalet och se vad det står. Det blir nog inte mer än en halvdag i alla fall.

Vad jobbar du med egentligen? Det har ganska stor betydelse.

Jobbar du som t ex byggnadsarbetare eller industriarbetare så låter det lite konstigt.

Jobbar du som butiksbiträde eller inom vården så låter det inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in