2004-06-16, 15:44
Medlem
Continental Ops avatar
vaffan de har gjort det omöjligt för oss som är lite independent att ens få reda på vad de rekade ingångslönerna är numer. Hur kan de tro att nån vill vara med i det där skiten för en förmögenhet alltså? Jag har googlat och hittar inget, deras jävla hemsida har bara en massa inloggningsskit. Finns det nån som har nån länk eller vet hir jag skall få reda på detta så vore jag hemskt tacksam.
Citera
2004-06-16, 21:59
Medlem
Pellenezs avatar
Prova att ringa, de lär knappast fråga om du är medlem.
Citera
2004-06-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Prova att ringa, de lär knappast fråga om du är medlem.
Här rings fan inget i onödan! Jag bjuder på det gratis!

Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
vaffan de har gjort det omöjligt för oss som är lite independent att ens få reda på vad de rekade ingångslönerna är numer. Hur kan de tro att nån vill vara med i det där skiten för en förmögenhet alltså? Jag har googlat och hittar inget, deras jävla hemsida har bara en massa inloggningsskit. Finns det nån som har nån länk eller vet hir jag skall få reda på detta så vore jag hemskt tacksam.
Vad är det för löner du vill veta? Där finns listor på Civilekonomer, Systemvetare, Chefer...? Här kommer klippet om nyexaminerade, saxat från Jusek.se.
------sax----
Juseks ingångslönerekommendationer
våren 2004

Juseks ingångslönerekommendationer baseras på vår årliga lönestatistik samt bedömda löneökningar under året. Rekommendationen syftar till att ge dig som söker ditt första jobb efter examen ett riktmärke på vad som är en realistisk lön. Rekommendationen utgår från att man har rätt till övertidsersättning. Om inte bör lönekravet höjas med cirka tio procent.

Den faktiska lönen påverkas av en mängd faktorer som du bör känna till för att kunna ge ett så välgrundat lönekrav som möjligt. Läs om dessa faktorer till höger. Där hittar du också råd och tips om hur du på bästa sätt förbereder dig inför lönediskussionen.

Sök i Juseks lönestatistik och SACO lönesök, för att få en bild av löneläget i olika arbetsmarknadssektorer och arbetsområden.

Om du vill ha personlig rådgivning kring vad som är en rimlig lön för ett specifikt jobb är du välkommen att kontakta Juseks studerandeservice.

Privata sektorn
Jurister, civilekonomer, samhällsvetare och personalvetare 22 500
Systemvetare 24 000
Notariemeriterade jurister 25 500

Statliga sektorn
Jurister, civilekonomer, samhällsvetare och personalvetare 21 000
Systemvetare 22 000
Notariemeriterade jurister 23 500

Kommunala sektorn
Jurister, civilekonomer, samhällsvetare och personalvetare 21 000
Systemvetare 22 000
Notariemeriterade jurister 23 500

---sax---
något mer?
https://www.jusek.se/upload/PDF/Lonestatistik/lonestatistik_2003_webb.pdf
Citera
2004-06-17, 05:58
Medlem
Continental Ops avatar
ahh! mkt mkt vänligt, där var siffran jag ville se. Jag gick tillbaka och tittade varför jag inte fick fram den där sidan tittade på jusek i pressen och jusek tycker, men jag är väl dum i huvet då, skall akta mig för att begära mer än det där då.
Citera
2004-06-17, 09:03
Medlem
Njae orsaken att du inte hittade siffrorna var nog att det krävs inloggning.
Citera
2004-06-17, 13:45
Medlem
SuiGeneriss avatar
Det är ju skillnad på vad man bör kräva och vad man faktiskt får. Känner många nyexaminerade jurister som har löner som ligger *långt*under de som Jusek anger.
Citera
2004-06-17, 17:33
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Generellt så ligger fackförbunden högt när det gäller ingångslöner, i vissa fall löjligt högt.

Om du ska löneförhandla om ett nytt jobb försök att ta reda på vilka löner som gäller på just det specifika företaget. Risken är annars att du begär alldeles för mycket. (Tips om hur du går tillväga har avhandlats i en annan tråd.)
Citera
2004-06-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Generellt så ligger fackförbunden högt när det gäller ingångslöner, i vissa fall löjligt högt.

Om du ska löneförhandla om ett nytt jobb försök att ta reda på vilka löner som gäller på just det specifika företaget. Risken är annars att du begär alldeles för mycket. (Tips om hur du går tillväga har avhandlats i en annan tråd.)
Alldeles sant! En polare till mig kollade upp folk som redan jobbade där, sen ringde han Skatteverket för att se vad dom deklarerade.
Citera
2004-06-19, 12:17
Medlem
SuiGeneriss avatar
Hmm, Jusek verkar inte ha så stor koll på vad domstolssekreterare tjänar (ringde och frågade för ett halvår sedan). Någon som råkar vara med i ST och har färsk statistik?
Citera
2004-06-19, 15:34
Medlem
Continental Ops avatar
Självklart kommer jag inte bara säga att jag ska ha minimilön, men man vill heller inte visa att man inte har koll och säga typ, hmm de har väl höjt igen för nåt tag sen var det typ 23 så det blir lagom Statliga arbetsgivare verkar fö sätta nån prestige i att betala så låga löner som möjligt, "här kan man minsann inte komma och kräva en massa" typ. Där gäller det att stoppa på sig så mycket häftapparater och kontorsmaterial som möjligt samt använda kopiatorerna för nya ansökningar från första dagen direkt. Det ger en viss tillfredsställelse

När vi är inne på sånt här vill jag fråga en annan grej och det rör vikariat, kan man generellt kräva högre lön för vikariat än för samma tjänst om den vore tillsvidare,t.ex. p.g.a. föräldraledigheter, än för en tillsivdareanställning avseende exakt samma tjänst ? Jag menar om man måste flytta och ha dubbel hyra i en kort period och en massa jävla besvär, skall man inte kunna se en lite högre lön som en kompansation för det, eller är det konstigt/ovanligt att man argumenterar så ?`Har för mig att de brukar säga att det är dyrt att anställa vikarier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in