2010-10-10, 21:00
Medlem
Sammi.Salamis avatar
Hallå, hade tänkt och göra en "flygande matta" som projektarbete i skolan, jag är dock inte den smarta typen med kreativa lösningar. Men en kompis gav mig ett tips om att man kan använda magneter, alltså att man använder samma princip som när man för två minuspoler mot varandra så de repellerar, ungefär som ett magnettåg... tror jag.

Jag har inte gjort någon idéskiss eller nåt, utan sitter mer och funderar hur jag ska göra eller om det överhuvudtaget ens är möjligt! Målet är i alla fall att få en persisk matta att sväva fritt i luften. Det kanske finns andra vägar att gå?

tack på förhand
Citera
2010-10-10, 21:05
Medlem
fiskenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammi.Salami
Hallå, hade tänkt och göra en "flygande matta" som projektarbete i skolan, jag är dock inte den smarta typen med kreativa lösningar. Men en kompis gav mig ett tips om att man kan använda magneter, alltså att man använder samma princip som när man för två minuspoler mot varandra så de repellerar, ungefär som ett magnettåg... tror jag.

Jag har inte gjort någon idéskiss eller nåt, utan sitter mer och funderar hur jag ska göra eller om det överhuvudtaget ens är möjligt! Målet är i alla fall att få en persisk matta att sväva fritt i luften. Det kanske finns andra vägar att gå?

tack på förhand

Det måste inte göras så komplicerat.
Ta bara fiskelinor om det ska ske inomhus
Citera
2010-10-10, 21:28
Medlem
kimmelimms avatar
Ska den bara sväva eller ska du även kunna sitta på den?
Citera
2010-10-10, 21:47
Medlem
Du skulle inte kunna hitta på något lite mer realistiskt att göra som projektarbete? Bygg en luftballong istället.
Citera
2010-10-10, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Du skulle inte kunna hitta på något lite mer realistiskt att göra som projektarbete? Bygg en luftballong istället.

Med en matta istället för en korg!
Citera
2010-10-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Med en matta istället för en korg!

Precis!
Citera
2010-10-10, 23:19
Bannlyst
Kom bara och tänka på:

http://knowyourmeme.com/i/000/074/898/original/1286054796054.jpg?1286062645

Du har tagit dig vatten över huvudet.
Citera
2010-10-11, 23:58
Medlem
Sammi.Salamis avatar
jo, jag kanske skulle kunna fylla mattan med helium... men hur faan ska jag skriva 7st A4 sidor om en "heliumfylldpersiskmatta".
Citera
2010-10-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammi.Salami
jo, jag kanske skulle kunna fylla mattan med helium... men hur faan ska jag skriva 7st A4 sidor om en "heliumfylldpersiskmatta".

kommer att bli tidernas tjockaste matta
Citera
2010-10-12, 16:46
Medlem
W.As avatar
Jag säger bara en sak, dålig idé. Det enda jag kan tänka mig är magneter eller luftströmmar. Med magneter skulle du vara tvungen att ha väldigt många och starka magneter och sedan knyta fast den för att den inte skulle fara iväg. Med luftströmmar skulle du kunna ta några dammsugarmotorer, fast det skulle bli ett väldans oväsen.
Citera
2010-10-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.A
Jag säger bara en sak, dålig idé. Det enda jag kan tänka mig är magneter eller luftströmmar. Med magneter skulle du vara tvungen att ha väldigt många och starka magneter och sedan knyta fast den för att den inte skulle fara iväg. Med luftströmmar skulle du kunna ta några dammsugarmotorer, fast det skulle bli ett väldans oväsen.

Grejen är ju den att den knappast kommer att betraktas som en matta efter att man monterat alla annordningar plus det faktum att man skall få skiten stabilt på någon vänster gör det till ett ganska långsökt projekt.

hitta en bättre ide!
Citera
2010-10-12, 18:01
Medlem
Sammi.Salamis avatar
det ska inte vara en stor matta som jag ska försöka få att sväva i luften. Man kanske kan tillföra el till magneterna så de blir starkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in