• 1
  • 2
2010-10-10, 22:15
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaela.jt
den rätta färgen kommer efter ungefär 1 månad, men hur lång tid efter det vet man att ögonfärgen är permanent och inte kommer ändra sig mer?

Köper man en raskatt så har den alltid en s.k. rasstandard. T.ex. Birman ska alltid ha blå ögon.
Fördelen med att köpa en raskatt är att man vet vad man får.

En Bengal kan ha andra färger än blå på ögonen. Den kan bli ganska stor och kräver nog en del från sin ägare. Vet en som fullständigt demolerade sin ägares lägenhet p.g.a. tristess och ensamhet.

Köper man en huskatt d.v.s. en katt utan stamtavla kan den se ut hur som helst. Man har inga som helst garantier för hur den kommer att se ut som vuxen. Det är inte så jättevanligt med blå ögon på huskatter.
Citera
2010-10-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Köper man en raskatt så har den alltid en s.k. rasstandard. T.ex. Birman ska alltid ha blå ögon.
Fördelen med att köpa en raskatt är att man vet vad man får.

En Bengal kan ha andra färger än blå på ögonen. Den kan bli ganska stor och kräver nog en del från sin ägare. Vet en som fullständigt demolerade sin ägares lägenhet p.g.a. tristess och ensamhet.

Köper man en huskatt d.v.s. en katt utan stamtavla kan den se ut hur som helst. Man har inga som helst garantier för hur den kommer att se ut som vuxen. Det är inte så jättevanligt med blå ögon på huskatter.

men ifall man hittar en huskatt som är över 10 veckor och fortfarande har blå ögon, hur stor är då chansen att den kommer ändra färg? kanske svårt att svara på men. Det verkar ju inte finnas någon raskatt som är svart med blåögon, vad jag har hittat.
Citera
2010-10-10, 22:24
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
men ifall man hittar en huskatt som är över 10 veckor och fortfarande har blå ögon, hur stor är då chansen att den kommer ändra färg? kanske svårt att svara på men. Det verkar ju inte finnas någon raskatt som är svart med blåögon, vad jag har hittat.

Ingen.
Är den blåögd vid 10 veckor så är den det för resten av livet.
Svarta katter blir ytterst ovanligt blåögda men det existerar.
Citera
2010-10-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Bondkatter behöver ut och springa mycket, så de passar verkligen inte som innekatter (generellt sett dvs, alla har de ju olika personligheter).
Om du inte kan släppa ut katten ofta tycker jag du ska kolla upp precis vilka raser som passar att endast vara innekatter. De behöver vara en oaktiv ras som gillar att ligga inne hela dagarna, och de behöver speciellt foder som ger väldigt lite energi.

Oj vilken kattexpert
Alla katter kan vara innekatter med få undantag skulle jag vilja påstå, hyllor, klätterträd och lek räcker för det mesta.
Citera
2010-10-11, 00:49
Medlem
orvarens avatar
Träffade förra veckan Europas största avels-Bengal!! 9kg vägde han!! Maffig herre!!

(Vill ha..Men en så stor,får man nog "titta sig i stjärnorna" efter,då han var importerad från USA..)
Citera
2010-10-11, 01:47
Medlem
Citat:
Funderar på att köpa en liten kisse och har beslutsångest för vad jag vill ha för söt liten variant.
Har börjat kolla lite på svarta katter, men vill ha en med blåa ögon.
Hur ser det ut, förändras alla katters ögon från blåa till en annan färg? (bortsett från birma och ragdoll).

bor i en lägenhet på 74 kvadrat, är det bättre att leta efter en raskatt?

om du bestämt ska ha en med blåa ögon så är det nog bäst att titta på raskatter för där vet man nästan säkert vad det är man får. Jag kan inte direkt på rak arm komma på en ras som har blåa ögon och som inte är maskad (färg i ansikte, tassar och svans). Men jag har mest bara erfarenhet av siameser och varianterna som finns. Om du kan tänka dig en maskad katt så rekommenderar jag en Balines, en långhårig siames. Otroligt vackra, normalstora och väldigt graciösa, riktigt fin blå färg på ögonen. Kan prata en del dock, vissa gillar inte sånt medans andra gör det.

Om du vill ha en svart katt men inte måste ha blåa ögon så rekommenderar jag en Javanes/Orientaliskt långhår. Precis likadana som balinesen men har färg på hela kroppen och gröna ögon.

Annars är det nog att kolla runt på blocket och diverse katthem för att se om du hittar någon svart katt med blåa ögon. Om jag inte minns helt fel är kroppsfärgen kopplad till ögonfärgen och det är nog endast genom mutationer man kan få en helfärgad katt med blåa ögon. Skulle gissa på att man då dock får dras med försämrad hälsa och diverse andra åkommor.

Generellt så ändras inte kattens färg mer än när den är kattunge. Den kan skifta om den blir kastrerad/steriliserad, men det gäller oftast grönögda katter som då kan få en mer gul-orange färg. Men färgen ändras inte från t.ex. grön till blå om det är det du menar...
Citera
2010-11-27, 15:46
Medlem
crazydaisys avatar
Hej!
Som någon nämnt är de de maskade katterna/himalayakatterna som är blåögda, men det finns också andra raser tex Sokoke som är en tabbytecknad ras. Där har man fått fram blåa ögon, men det är ganska nytt så jag vet inte om de finns i Sverige än. Sedan finns det de vita katterna med blå ögon som tyvärr har en ärftlig risk för dövhet. Undantaget är Foreign white, där man lyckats avla bort genen för dövhet framgångsrikt. I kroppen påminner den om de orientaliska raserna(och gissningsvis också i beteendet).
När det gäller att ha katter i lägenhet: Jag hade tre katter i en större etta och det gick bra. Det handlar om att aktivera dem och att se till att de kan röra sig, klösa, ha en sovplats och att kunna äta och uträtta sina behov. Jag tycker också det är bra att ha två katter. Det kan hända att de blir uttråkade och hittar på bus om de är själv hemma mycket. Väljer du en aktiv ras (generellt är de orientaliska katterna mer utåtriktade och pratsamma medan de grövre raserna är lugnare och keligare) är det kanske bra att plocka bort prydnadssakerna ett tag
Citera
2010-12-08, 02:51
Medlem
Tycker du ska fokusera mer på deras egenskaper. Leta efter en ras som som kommer trivas med dig o din miljö. Har själv en ragdoll o dom har alltid blå ögon. Mycket tålig katt men behöver mycket uppmärksamhet. Så om du bara vill ha 1 katt och inte planerar att vara hemma mycket så välj en annan. Lycka till !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in