Citat:
Ursprungligen postat av mikaela.jt
Funderar på att köpa en liten kisse och har beslutsångest för vad jag vill ha för söt liten variant.
Har börjat kolla lite på svarta katter, men vill ha en med blåa ögon.
Hur ser det ut, förändras alla katters ögon från blåa till en annan färg? (bortsett från birma och ragdoll).
bor i en lägenhet på 74 kvadrat, är det bättre att leta efter en raskatt?
om du bestämt ska ha en med blåa ögon så är det nog bäst att titta på raskatter för där vet man nästan säkert vad det är man får. Jag kan inte direkt på rak arm komma på en ras som har blåa ögon och som inte är maskad (färg i ansikte, tassar och svans). Men jag har mest bara erfarenhet av siameser och varianterna som finns. Om du kan tänka dig en maskad katt så rekommenderar jag en Balines, en långhårig siames. Otroligt vackra, normalstora och väldigt graciösa, riktigt fin blå färg på ögonen. Kan prata en del dock, vissa gillar inte sånt medans andra gör det.
Om du vill ha en svart katt men inte måste ha blåa ögon så rekommenderar jag en Javanes/Orientaliskt långhår. Precis likadana som balinesen men har färg på hela kroppen och gröna ögon.
Annars är det nog att kolla runt på blocket och diverse katthem för att se om du hittar någon svart katt med blåa ögon. Om jag inte minns helt fel är kroppsfärgen kopplad till ögonfärgen och det är nog endast genom mutationer man kan få en helfärgad katt med blåa ögon. Skulle gissa på att man då dock får dras med försämrad hälsa och diverse andra åkommor.
Generellt så ändras inte kattens färg mer än när den är kattunge. Den kan skifta om den blir kastrerad/steriliserad, men det gäller oftast grönögda katter som då kan få en mer gul-orange färg. Men färgen ändras inte från t.ex. grön till blå om det är det du menar...