2004-06-16, 11:55
Medlem
Hej!

Jag och en vän tänkte åka till Tyskland och handla. Då vi bor i mellersta Sverige, så vill vi maximera mängden sprit. Då är frågan, hur mycket kan man ta med sig utan att man "torskar" på smuggling för att sälja vidare,,

Förtydligande,-dag är gränsen för att utan att ha något problem med Tullen
ca 15 liter sprit per person. Men sedan kan man chansa och ta med ytterliggare sprit och fortfarande hävda att det är för privat bruk och det
håller,,

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av det, det kanske finns något predjukat (-eller vad det nu heter) vad den absoluta gränsen går,,

För om dom får för sig att det är för att sälja vidare så händer följande, de beslagtar spriten + att det blir domstols ärende av det hela

Sen kanske någon kan tipsa om bästa rutten till och från Tyskland, där risken är minst att bli stoppad av Tullen + vilken dag som är bäst (-troligtvis under Lördag och Söndag)

Max
Citera
2004-06-16, 14:34
Medlem
Rutten till Tyskland finns väl inte så mkt att säga om..följ E47 hela vägen :P Är väl den enda smidiga vägen att köra...och du lär ju inte bli stoppad under färden till och från tyskland. Hur mycket du kan ta är väl svårare.. Tar du bara lite varierat utbud av flaskor löser det väl sig oftast, men kanske inte 40-50 liter:P
Skall du åka så åk mån-torsdag... Då är det minst folk och minst tull.
Citera
2004-06-16, 14:56
Medlem
ok

Tack för ditt svar. Bra tips om dagar och att man skall variera med olika sorter.

Vad tror du om detta upplägg

-mini buss
-två personer
-100 liter sprit
- 80 plattor öl

eller personbil med 200 liter sprit och två personer

Och om vi mot all förmodan blir stoppade säga att det är till Midsommar festen
Citera
2004-06-16, 17:54
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max1967
Tack för ditt svar. Bra tips om dagar och att man skall variera med olika sorter.

Vad tror du om detta upplägg

-mini buss
-två personer
-100 liter sprit
- 80 plattor öl

eller personbil med 200 liter sprit och två personer

Och om vi mot all förmodan blir stoppade säga att det är till Midsommar festen

Om jag får lägga mig (jag har åkt ca 18 sprit resor till Tyskland)

Om 2 pers kommer med de mängderna så blir det svårt att hävda att det är för eget bruk.
Men 25 liter blandad sprit per skallen är inget konstigt.
Det får tullen problem med att bevisa att det inte är för eget bruk.
Citera
2004-06-16, 17:56
Bannlyst
Om du kontaktar tullen innan, så kan du ansöka om tillfälligt "undantag" (kommer inte ihåg va fan det heter), anledning som de gått med på innan är "privat fest".. Så känner du någon som fyller jämt ska det nog inte vara några problem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in