2010-10-10, 13:19
Medlem
insomnia411s avatar
Hej

Jag har märkt av att så fort någon gör en felstavning eller kanske inte skriver så bra så blir man utfrågad om man är över 18 år som gäller här på FB. Ibland har jag sett andra saker som inte behöver just vara om åldern. Men det som fick bli exemplet.
Så det jag undrar över, hur kommer det sig? Är det för att folk ska få flera post och samtidigt leka duktig?

Mvh
411
Citera
2010-10-10, 13:21
Medlem
Ofta, som jag märkt, gör folk det när man blir pressade av någon som inte stavar lika bra som en själv. Då tror jag man använder det som en försvarsmekanism, ett sätt att förminska den andre och på så sätt få sig själv att verka bättre. Löjligt tycker jag det är, så länge man förstår vad människan menar spelar det väl ingen roll hur man stavar det!
Citera
2010-10-10, 13:22
Medlem
Folk vill leka duktig, Om någon råka slinta på tangentbordet och skirva "itne" istället för "inte" så kan man inte stava och va över 18 engligt många
Brukar även bli "ahr" istället för "har" när jag skriver snabbt
Citera
2010-10-10, 13:26
Medlem
anooonyms avatar
Läser hellre ett felstavat inlägg än ett med ens signatur i botten, vi vet vem du är, det står till vänster över ens avatar

Förutom ~DePaul~, han har respekt
Citera
2010-10-10, 13:39
Medlem
fourthofjulys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia411
Hej

Jag har märkt av att så fort någon gör en felstavning eller kanske inte skriver så bra så blir man utfrågad om man är över 18 år som gäller här på FB. Ibland har jag sett andra saker som inte behöver just vara om åldern. Men det som fick bli exemplet.
Så det jag undrar över, hur kommer det sig? Är det för att folk ska få flera post och samtidigt leka duktig?

Mvh
411

Vissa har talang för att ur en text kunna få fram information om personen som skrivit den.. det handlar om gut-feeling. Jag är ganska bra på att märka vad för typ av person man har att göra med, ålder, kön, "intelligens" osv.. Det handlar inte om stavfel utan mer hur personen väljer att uttrycka sig, eller kanske snarare dess oförmåga att välja.

Jag kan rynka på näsan då jag ser någon som är under 18 här på FB därför att i mina ögon innehar de oftast inte den livserfarenhet som krävs för att kunna tolka allt skit som skrivs här.
Citera
2010-10-10, 13:42
Medlem
tvivelsutans avatar
Jag stör mig på felstavningar. Det enda vi kommunicerar med här är skrift och kan man inte bemöda sig att korrekturläsa sitt eget inlägg så får man gott skylla sig själv. Skulle det vara så att personen lider av dyslexi eller bara har allmänt dålig koll på grammatiken tar det inte så mycket i anspråk att avsluta inlägget med en ursäkt för eventuella stavfel.

Jag skulle dock inte bemöda mig att citera en person enbart för att påpeka dennes stavfel.
Citera
2010-10-10, 13:43
Medlem
insomnia411s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthofjuly
Vissa har talang för att ur en text kunna få fram information om personen som skrivit den.. det handlar om gut-feeling. Jag är ganska bra på att märka vad för typ av person man har att göra med, ålder, kön, "intelligens" osv.. Det handlar inte om stavfel utan mer hur personen väljer att uttrycka sig, eller kanske snarare dess oförmåga att välja.

Jag kan rynka på näsan då jag ser någon som är under 18 här på FB därför att i mina ögon innehar de oftast inte den livserfarenhet som krävs för att kunna tolka allt skit som skrivs här.

Man ser skillnaden på hur folk skriver ja. Det är klart att man kan gruppera folk som använder sig av stora- små bokstäver, punkt och folk utan detta med caps lock.
Alla uttrycker ju sig olika, en del lite för olika kanske.

mvh
411
Citera
2010-10-10, 13:51
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makla
Enligt
Du får nog inte vara här.

där fick jag till det alltså.
Alla flashbackare som kan stava, gör så ja. Dem hatar väl folk som inte kan stava rätt. Man kan ju se ett sammanhang.

Detta är vad flashback säger
Det finns inga bra invandrare.
Det finns inga dåliga stavare över 18.

Edit - jag kan inte ens stava till tumme..
De

Väldigt fånigt faktiskt att automatiskt anta att någon är minderårig pga stavning. Finns gott om vuxna som stavar som krattor.
Citera
2010-10-10, 14:38
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredde84
Folk vill leka duktig, Om någon råka slinta på tangentbordet och skirva "itne" istället för "inte" så kan man inte stava och va över 18 engligt många
Brukar även bli "ahr" istället för "har" när jag skriver snabbt
Fast det är inte riktigt samma sak. Jag stör mig inte speciellt mycket på folk som skriver "itne" eller "ahr" (även om man faktiskt tycker att man borde läsa igenom inläggen innan man postar dem).

Däremot, folk som stavar "väl" som "väll" eller "vell" stör mig. Likaså folk som stavar "ändå" som "endå" och de som inte kan hålla koll på de/dem får gärna sluta intala sig själva att de har koll på det och istället börja använda "dom".

Sedan håller jag med tvivelsutan, vi kommunicerar med skrift och därför blir det väldigt viktigt att folk kan stava ordentligt. Däremot skulle inte jag heller få för mig att gå OT i en tråd enbart i syfte att påpeka ett stavfel.

E: Parallellen minderårig och stavfel känns lite fel att dra också, för övrigt.
Citera
2010-10-10, 14:49
Medlem
EnLitenHares avatar
Jag har iaf lärt mig att inte döma folk pga deras stavning på internet. Jag känner flera människor som skriver som små barn men jag vet att de i "verkligheten" är vuxna och mycket kloka.
Tycker folk borde chillaxa mer. Det viktigaste är väl att man förstår.
Citera
2010-10-10, 15:00
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Om Flashback
/Mod
Citera
2010-10-10, 15:05
Medlem
DDKs avatar
Jag stör mig på felstavningar, särskrivningar, felaktigt användande av talesätt (t ex "där satte du mig på en spik!") samt när man undertecknar sina inlägg med sitt nick (fast det finns några som har frikort där. DePaul och Wermland, t ex). I synnerhet om man kombinerar det med "Mvh".

Sedan kan jag välja att skita i att kommentera språk och stavning om inlägget i övrigt är välformulerat och OnT. Det verkar ju inte spela så stor roll ändå. Kålhuvvena som skriver "dem" istället för "de" verkar tro att de har rätt och alla andra har fel, eftersom de fortsätter skriva fel. Det finns också gott om lärare och journalister som inte fixar att skilja på de, dem och det, så om cirka 10 år kommer svenskan inte riktigt att gå att känna igen.

På ett internetforum kan man se emellan fingrarna med en del, men när jag t ex läst jobbansökningar som den sökande inte ens brytt sig om att köra genom stavningskollen i Word blir mitt inledande intryck att skribenten är nonchalant, slarvig och saknar självinsikt.

Men som svar till TS: det har inget med ålder att göra. Och om man anmärker på dåligt språk/dålig stavning är det vanligtvis inte för att "leka duktig", utan för att det finns en poäng med att kunna skriva en vårdad, rättstavad svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in