• 1
  • 2
2010-10-10, 12:53
Medlem
Kariminells avatar
Ohh. jag blir så sugen på att äta räkor, helst grillade..!
Citera
2010-10-10, 13:29
Medlem
Kasakis avatar
I fiskebilar kan man väl köpa skalade som inte är gjorda av maskiner tror jag.
Citera
2010-10-10, 15:47
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Du menar alltså att man lägger pengar på att skala räkorna så man får mindre vikt och dessutom ett lägre kilopris?
Konstigt ställd fråga men OK, jag tänkte fel. Men räkor som man skalar själv är 100 gånger godare ändå. Och större.
Citera
2010-10-10, 16:04
Medlem
jag har sett en maskin som funkade helt annorlunda jämfört med jonsson-maskinen. I den var det ist en mängd roterande valsar som räkorna fick glida ner för där skalet liksom "nöps" bort av valsarna. sedan fick räkorna åka genom en maskin som fotade räkorna, försökte räkna ut om sagda räkor var skalade och sedan sköt bort de oskalade med precisionstryckluft. slutligen stod två snubbar och gjorde en manuell koll och petade bort de som inte var riktigt skalade tillbaka in i systemet.
Citera
2010-10-10, 18:06
Medlem
SummerWines avatar
Det här kommer låta väldigt konstigt men jag har faktiskt funderat precis samma sak! :O Tack för svaret flashback.
Citera
2010-10-10, 20:30
Medlem
Beelzebobs avatar
Tackar för länkarna! Så det är både maskinstyrt och manuellt. Fy fan vilket värdelöst jobb det verkar vara. I någon av videorna var det en tjej vars uppgift var att lägga räkor på ett rullband!
Citera
2010-10-11, 00:41
Medlem
Tasken1s avatar
Det finns folk som skalar räkor för hand. I Kungshamn och Lysekil finns det såna fabriker om jag inte minns fel. Sen vet jag en kärring som kan skala en räka med en hand i en enda rörelse. Testa de.
Citera
2010-10-11, 14:26
Medlem
Bristles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Det finns folk som skalar räkor för hand. I Kungshamn och Lysekil finns det såna fabriker om jag inte minns fel. Sen vet jag en kärring som kan skala en räka med en hand i en enda rörelse. Testa de.

Jupp i Kungshamn och säkert i Lysekil med finns det tanter som sitter på ABBA å skalar räkor förhand!!

Så njut av dem! :P
Citera
2016-01-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjonk
Undrar om man är nöjd över sitt arbete om man sitter och får skala räckor 8 timmar om dagen.

Man kanske far världens lenaste händer och slipper lägga ut pengar pa dyra handkrämer?
Citera
2016-01-10, 01:33
Medlem
Pattsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansKraut
Man kanske far världens lenaste händer och slipper lägga ut pengar pa dyra handkrämer?

Bra bump!

Kul att jag för första gången idag köpte färdigskalade räkor och tanken slog mig vem fan som skalar skiten. Men nu har jag fått svar på den frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in