2010-10-09, 19:43
Bannlyst
Jag skulle vilja ha en formel på hur en dm^3 (liter alltså) vatten fryser på 18 minus.

Jag håller på att göra is för mina groggar. Men måste vet hur lång tid det tar för att is ska frysa.
Citera
2010-10-09, 19:46
Medlem
Fimparens avatar
Jag kan hjälpa dig på så sätt att det går fortare att stoppa in vattnet i frysen på en gång och inte sitta och göra massa uträkningar... det går liksom inte fortare för det... desto tunnare isbitar desto fortare fryser dom såklart.

Hoppas det hjälpte dig nånting.
Citera
2010-10-09, 19:49
Medlem
TheAlamos avatar
Är det inte cm(delta)t=...nånting. Kommer inte ihåg det där. Är det inte den formeln?
Citera
2010-10-09, 19:51
Medlem
fjonks avatar
blire inte en 1/x^2 kurva
Citera
2010-10-09, 19:53
Bannlyst
Isen är snart klar. Men bara ha en formel för skojs skull.

Vi säger 1cm^3 på 18 minus.
Citera
2010-10-09, 19:57
Medlem
I skolan brukar man oftast räkna på vilken energimängd som omvandlas (t ex Joule), men inte så mycket om tiden. Och det kan bero på att det kan bli ganska krångligt att estimera

http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba <-- lite läsning om varför du borde prova med varmt vatten hellre än kallt (alla har väl sett 118 100-reklamen :P )
Citera
2010-10-09, 21:17
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Är det inte cm(delta)t=...nånting. Kommer inte ihåg det där. Är det inte den formeln?
Nej, den formeln, c*m*∆t = W gäller snarare energiförlust, men inte över specifika tider.

Problemet med en formel för tid är att det beror på flera faktorer som kan vara svåra att specifiera. Hur ser formen ut som isen ska frysas i? Hur isolerande är materialet som formen består av? Mpemba-effekten komplicerar faktumet än mer. Problematiskt kort sagt. Men du kan ju försöka härleda en själv, vid en viss form, viss material etc. =)
Citera
2010-10-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff
Nej, den formeln, c*m*∆t = W gäller snarare energiförlust, men inte över specifika tider.

Problemet med en formel för tid är att det beror på flera faktorer som kan vara svåra att specifiera. Hur ser formen ut som isen ska frysas i? Hur isolerande är materialet som formen består av? Mpemba-effekten komplicerar faktumet än mer. Problematiskt kort sagt. Men du kan ju försöka härleda en själv, vid en viss form, viss material etc. =)

Om vi skiter i Mpemba effekten och räknar på det sätt som man brukar approximera dessa problemen så blir det ju bara värmeöverföring genom konvektion+strålning+ledning sen integrera över tiden. Sen sätta det till cp*m*∆t.

Det dryga blir snarare värmeöverföringskonstanterna och antagandet man måste göra att de är konstanta över ett intervall.
Senast redigerad av p0ope 2010-10-09 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in