När jag var yngre var jag mycket sportig och vältränad (det här är rätt många år sen nu). Eftersom jag dessutom hade vana av vildmarksliv, dykning och fallskärmshoppning, bestämde jag mig för att satsa på någon av de tuffare jägartjänsterna - FJS, KJS eller kanske rentav A-dyk.
Jag började hårdträna minst ett år före mönstringen; styrka, löpning, vandring, simning. När väl mönstringen kom var jag taggad till tusen.
Fys-testerna gick MYCKET bra, psykolog och IQ-test likaså. När det var dags för läkarkontrollen såg denne att jag hade ett operationsärr på knäet. Det var en mycket gammal skada som jag knappt kände av mer. Jag redogjorde för skadans och operationens art, varpå läkaren drog slutsatsen att jag inte passade för jägartjänst.
Efter denna kalldusch kände jag mig besviken i åratal efteråt (idag kan jag bara garva åt det).
Det blev till att harva vid ett betydligt mindre glamoröst arméförband för min del. Tji basker, tji ära, tji stolthet, tji brudars och kompisars beundran!
Min lilla historia kanske inte räknas eftersom jag s.a.s. blev utgallrad i första omgången.
Någon annan som blivit kuggad vid mönstringen till jägarförband eller annan krävande tjänst? Varför? Hur tog ni det?