2010-12-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vem har saboterat bilar? Rena gissningar bara...

Osama säger väl att han ringde på, men inte fick nåt svara.

Nehe, du skulle inte gjort så. Antar du skulle ryckt lite på axlarna, ringt ihop några polare och tagit en extra frikväll på stan?

Absolut inga gissningar i den delen. Har hänt vid fler tillfällen.

Ja det är korrekt att han ringde på, men efter 3 dagar, vad han gjorde innan dessa tre dagar kan ju han berätta.

Som jag skriver jag skulle ha gjort det direkt inte efter 3 dagar.
Citera
2010-12-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerweiser
Absolut inga gissningar i den delen. Har hänt vid fler tillfällen.

Ja det är korrekt att han ringde på, men efter 3 dagar, vad han gjorde innan dessa tre dagar kan ju han berätta.

Som jag skriver jag skulle ha gjort det direkt inte efter 3 dagar.

Du förstår väl att det blir lite konstigt att dels först hävda att Osama lejt folk att sabotera bilar, vid flera tillfällen dessutom. Det är inte polisanmält eller?
Om det nu är det - vad är det då för bevis? Det verkar ju inte lett till åtal iaf...

Sen lite konstigt att säkert hävda att han inte ringt på dörren alls? Hur vet ni det - har de suttit konstant inne i huset och inte gått ut nån gång?
Hur vet de att han inte försökt tidigare men inte fått nåt svar pga att de då inte var hemma?
Citera
2010-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Du förstår väl att det blir lite konstigt att dels först hävda att Osama lejt folk att sabotera bilar, vid flera tillfällen dessutom. Det är inte polisanmält eller?
Om det nu är det - vad är det då för bevis? Det verkar ju inte lett till åtal iaf...

Sen lite konstigt att säkert hävda att han inte ringt på dörren alls? Hur vet ni det - har de suttit konstant inne i huset och inte gått ut nån gång?
Hur vet de att han inte försökt tidigare men inte fått nåt svar pga att de då inte var hemma?

Släktingarna har inte polisanmält det men det har kommit upp i andra sammanhang.

Återigen om man nu så desperat letar efter sina barn så kunde man ju ringt om ingen öppnade dörren, han hade ju uppenbarligen deras mobilnummer då han skickade sms till dem efteråt med en kravlista.
Citera
2010-12-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerweiser
Släktingarna har inte polisanmält det men det har kommit upp i andra sammanhang.

Återigen om man nu så desperat letar efter sina barn så kunde man ju ringt om ingen öppnade dörren, han hade ju uppenbarligen deras mobilnummer då han skickade sms till dem efteråt med en kravlista.

Så de anmäler att någon ofredar dem, sätter upp en lapp på dörren, väntar i bilen utanför, men de anmäler inte att en bil blir saboterad?
Citera
2010-12-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Actividentity
Journalanteckningarna är en partsinlag.
Riskbedömningen är ett beställningsjobb som både Helen Engström och Henrik Belfrage nu tagit avstånd från.
Polisanmälningarna är nedlagda.

etc.etc.

Dessutom finns det mängder med mer eller mindre begåvade påståenden från Annas advokat.

Tycker inte du att detta är fel?
Då bör vi tillägga att även osamas polisanmälningar är nedlagda mot mamman, dock inte hans brott då han försvann med barnen som skall tas upp i mars.
Citera
2010-12-21, 23:46
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2010-12-22, 00:21
Medlem
Citat:
Men liksom, hoten och "allt" har ju varit i direkt relation till barnen. Det som ev då varit mot Anna ska ju också varit att han (enligt Anna) sagt att han ska ta barnen till Irak.
Att sen då få det till Osama helt plötsligt ska börja kidnappa vilka barn som helst är väl att dra det hela lite väl långt.
Nu... ska man väl också vara öppen för att Anna kanske inte alls sagt hela sanningen om Osamas hot till Ulrika släkt och vänner.

Sen, vaddå... vad ska man göra då? INGEN myndighetsperson säger nåt om Annas agerande, jag skulle också stått parkerad utanför mina barns mammas hus, frågat grannar om de vet nåt. Kanske bönat och bett om de ens hade några aningar, frågat när de flyttade, vilken bil de använde, var det en flyttfirma, hjälpte det till folk, var barnen med, verkade barnen glada.. osv osv...

Glo in i ett tomt hus verkar ju konstigt, grannarna visste inget och de har de enligt uppgift talat om för Osama .

Du ser... man skulle ha tusen och tusen frågor till ALLA som man kunde misstänka visste nåt.
Det kan uppfattas som obehagligt.
Har sen Anna antytt till grannarna med att de är tvungna att flytta för att Osama ev ska ta barnen till Irak (och de kanske vet nåt om de tidigare hoten - rykten kan gå runt...) så är det väl klart att de också övertolkar en orolig pappas många frågor.

Det går liksom inte att lägga så mycket i att en person ringer på, eller sitter i en bil utanför när hans barn är borta. Att få det till Osama är en galning pga det är lite väl mycket. Antagligen skulle alla här göra samma sak om ens barn var borta.
Citera
2010-12-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksombara

Ja vad är problemet?

Jag hade gärna sett lite mer beskrivet av hur hemsk Osama var, eller våldsam, eller hotfull han var mot kusinen. Kan du läsa ut nåt?

I praktiken kan man säga att hon är rädd för en pappa som är ute och letar efter sina barn som barn tagit och stuckit.

Hon blir "rädd" av att han åker runt hennes dagis ett antal gånger. Ursäkta?
"är rädd att han ska kidnappa hennes egna barn eller något annat barn på hennes förskola"

Hade hon inte sagt den meningen sagts hade förundersökningen lagt ned i samma stund som polisen lämnat henne.
Senast redigerad av Garre74 2010-12-22 kl. 01:03.
Citera
2010-12-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ja vad är problemet?

Jag hade gärna sett lite mer beskrivet av hur hemsk Osama var, eller våldsam, eller hotfull han var mot kusinen. Kan du läsa ut nåt?

I praktiken kan man säga att hon är rädd för en pappa som är ute och letar efter sina barn som barn tagit och stuckit.

Hon blir "rädd" av att han åker runt hennes dagis ett antal gånger. Ursäkta?
"är rädd att han ska kidnappa hennes egna barn eller något annat barn på hennes förskola"

Hade hon inte sagt den meningen sagts hade förundersökningen lagt ned i samma stund som polisen lämnat henne.
Han stog utanför hennes arbetsplats flera gånger och länge så att kollegor och tom föräldrar på förskolan reagerade, det vet jag. Det finns även bevis på de otaliga gånger han stått och stirrat in i hennes hus rakt över gatan. Som sagt varken du eller jag kan veta hur hon upplevde det. Om det nu är nedlagt varför ödsla energi på det.

Det som däremot kan diskuteras är hur Osama med kan ansöka om irakiskt medborgarskap till barnen och att de dessutom fick det i april trots att inte mamman ville det, har han förfalskat mammans namnteckning? Det måste väl erkännas att det kan anses som ett orosmoment i hela denna historia då han gör på detta sätt, eller tycker någon att det är helt superbra gjort?
Citera
2010-12-22, 01:45
Medlem
Jag antar att man måste läsa Osamas blogg för att hänga med i tråden?

Ibland kan det bli väldigt internt här, vilket gör mig som inte är inblandad lite förrvirrad.

Den 16 dec. handlade alltså om vårdnadstvisten, ej om bortförandet?
Blev det inställt pga sjukdom? Vad händer nu?

Ber om ursäkt om jag verkar korkad. Följde tråden lite i början, men sen blev den alltför intern....
Citera
2010-12-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksombara
Han stog utanför hennes arbetsplats flera gånger och länge så att kollegor och tom föräldrar på förskolan reagerade, det vet jag. Det finns även bevis på de otaliga gånger han stått och stirrat in i hennes hus rakt över gatan. Som sagt varken du eller jag kan veta hur hon upplevde det. Om det nu är nedlagt varför ödsla energi på det.

Det som däremot kan diskuteras är hur Osama med kan ansöka om irakiskt medborgarskap till barnen och att de dessutom fick det i april trots att inte mamman ville det, har han förfalskat mammans namnteckning? Det måste väl erkännas att det kan anses som ett orosmoment i hela denna historia då han gör på detta sätt, eller tycker någon att det är helt superbra gjort?

Visserligen sant, men så som det är beskrivet i anmälan så väcker det ändå en del funderingar.
Om kusinen var den som hämtade posten bör hon vetat en del om varför Anna flyttade - men att dra slutsatsen att han ska kidnappa okända på ett dagis får då en att fundera vad Anna eg sagt...

Men det är ju inte säkert att mammans signatur behövs. Men ändå, det är ju verkligen försvårande för honom. Eller mer kanske det behövs ju förklaras och rimligheten i vad han sagt där vet jag inte. Man får väl hoppas att de typ tar in nån från Irakiska ambassaden / nån forskare som vet rimligheten.
Citera
2010-12-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Jag antar att man måste läsa Osamas blogg för att hänga med i tråden?

Ibland kan det bli väldigt internt här, vilket gör mig som inte är inblandad lite förrvirrad.

Den 16 dec. handlade alltså om vårdnadstvisten, ej om bortförandet?
Blev det inställt pga sjukdom? Vad händer nu?

Ber om ursäkt om jag verkar korkad. Följde tråden lite i början, men sen blev den alltför intern....

Hej, det är helt ok - den är i starkt behov av nytt blod. Det finns lite för få "utomstående" även om det finns vissa.

16:e December skulle vara en ny muntlig förhandling som rätten gått med på, men den kunde inte genomföras vad gäller vårdnaden, utan bara umgänget till i januari bestämdes - då en ny förhandling kommer att ske.

Allt detta på grund av sjukdom.

Bortförandet har åklagaren väckt åtal på eftersom Osama vägrade ta emot brottsföreläggande om 50 dagsböter.

Ställ gärna fler frågor om du vill veta mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in