2010-10-09, 15:26
Medlem
Jag kommer inom några dagar få ungefär 14-16k för en tjänst jag gjort, det är svart kan man säga. Är det lugnt att få pengarna på bankkontot? Vill verkligen inte betala skatt eller nåt liknande. Har ju läst att banker rapporterar vidare om man sätter in en lite större summa kontanter, hur är det om någon annan sätter in pengarna?
Citera
2010-10-09, 15:31
Medlem
QueenOfSpadess avatar
Inge bra alls, kan hända vad som helst.. banken är lurig.. du sticker nog ut om du får in den enorma summa på kontot...

Be att få pengarna i handen och göm dom i madrassen så slipper du oroa dig!
Citera
2010-10-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenOfSpades
Inge bra alls, kan hända vad som helst.. banken är lurig.. du sticker nog ut om du får in den enorma summa på kontot...

Be att få pengarna i handen och göm dom i madrassen så slipper du oroa dig!

16k är ingen enorm summa direkt, men avsevärt större än vad jag brukar få.

Att få pengarna i handen går tyvärr inte.
Citera
2010-10-09, 15:37
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
16k är ingen enorm summa direkt, men avsevärt större än vad jag brukar få.

Att få pengarna i handen går tyvärr inte.
det är normalt sätt inga problem. det uppstår bara problem om du har oturen att bli granskad av skatteverket. se till att inte göra några tveksamma avdrag på deklarationen så är det väldigt liten risk att du åker på det. förutsatt att det bara är en vanlig överföring mellan två konton alltså, och inte en firma som gör det som en löneutbetalning utan att betala in skatt.

om någon undrar så kan det vara bra att ha en förklaring som "sålde en hembioanläggning till nån snubbe"
Citera
2010-10-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är normalt sätt inga problem. det uppstår bara problem om du har oturen att bli granskad av skatteverket. se till att inte göra några tveksamma avdrag på deklarationen så är det väldigt liten risk att du åker på det. förutsatt att det bara är en vanlig överföring mellan två konton alltså, och inte en firma som gör det som en löneutbetalning utan att betala in skatt.

om någon undrar så kan det vara bra att ha en förklaring som "sålde en hembioanläggning till nån snubbe"

Det låter lugnande, är en summa mellan två privatpersoner bara så vitt jag vet. Tack för svar!
Citera
2010-10-09, 15:47
Bannlyst
Man slipper skatta om man tjänar mindre en 18k /året.

16k överföring på banken är ju en flug skit för dom, inget kommer hända.
Citera
2010-10-09, 15:56
Medlem
Celenos avatar
Har sålt dyrare saker än så på blocket och ingen myndighet har hört av sig...
Citera
2010-10-09, 16:33
Medlem
gåvoskatten är borta så har du inte ett ständigt inflöde på liknande summor så torde ingen bry sig, bara hävda mormors madrass gav utdelning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in