• 1
  • 2
2010-10-09, 11:22
Medlem
qu4dros avatar
Tänkte formatera om datorn och började undra att hur många partitioner kan windows 7 ultimate använda ? Kommer 5st att bli för mycket eller ?
Citera
2010-10-09, 11:31
Medlem
basti_85s avatar
Ingen aning tyvärr.

Men jag är däremot nyfiken på varför du vill ha så mycket som 5 partitioner? Är du osäker så är det väl bara att ha 4 mappar i ena partitionen?
Citera
2010-10-09, 11:35
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basti_85
Ingen aning tyvärr.

Men jag är däremot nyfiken på varför du vill ha så mycket som 5 partitioner? Är du osäker så är det väl bara att ha 4 mappar i ena partitionen?
Så här tänkte jag mej:
  • windows
  • program
  • nerladdningar
  • spel
  • backup
För att jag ska kunna formatera bort alla program utan att förlora mina nerladdningar eller windows när datorn börjar bli seg om ett halvår.
Senast redigerad av qu4dro 2010-10-09 kl. 11:37.
Citera
2010-10-09, 11:40
Medlem
riXs avatar
Du kan bara ha 4 primära partitioner om du kör med Basic disk.

Antingen har du basic disk och en utökad partition som går att dela upp i max 128 partitioner tror jag det är, eller så kör du med dynamic disk så kan du ha "oändligt" antal volymer.

Dynamiska diskar kan dock skapa problem om windows i framiden kukar ur och du måste boota med t.ex. en liveCD.

Edit:
Rekommenderar att du har samma partition för program och windows.
Sen behöver du inte flera partitioner för flera typer av data som du vill spara, däremot kan det vara bra att ha data som huvudsakligen är statisk på en partition och filer du hela tiden flyttar och tar bort på en annan, ger bättre prestanda.

Mappar är bättre än partitioner, vill du sen ha enhetsbokstäver på dina olika typer av filer kan du bara mounta dem som nätverksdiskar.
Senast redigerad av riX 2010-10-09 kl. 11:43.
Citera
2010-10-09, 15:09
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Så här tänkte jag mej:
  • windows
  • program
  • nerladdningar
  • spel
  • backup
För att jag ska kunna formatera bort alla program utan att förlora mina nerladdningar eller windows när datorn börjar bli seg om ett halvår.
Känns som något gammalt W95 trick.
Formatera för att ta bort program är inget bra alternativ. Allt som läggs i registret kommer då forfarande vara kvar och det är det som kan göra datorn segare. Använd mappar istället för olika partitioner!
Citera
2010-10-09, 16:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd 2 partitioner. En för själva systemet/program t.ex. 80GB och resten för data. Flytta sen användarprofilerna till data-disken så slipper du fragmentera systemdisken i onödan.
Citera
2010-10-09, 17:22
Medlem
merlin2s avatar
gör så här istället

1:a partitionen, tex c
windows
program
spel

2:a partitionen, tex d
nerladdningar
backup
Citera
2010-10-09, 18:11
Medlem
qu4dros avatar
Okej tack för svaren, men kommer inte min c partition att bli oerhört slö med windows + ca 100 program/spel på ? Gillar nämligen att testa en massa nya program
Citera
2010-10-09, 18:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Iom att du kör short-stroke på systempartitionen blir den bara slö om du aldrig defraggar den. Kör en defrag halvårsvis på system och den förblir rapp.
Citera
2010-10-09, 18:20
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Iom att du kör short-stroke på systempartitionen blir den bara slö om du aldrig defraggar den. Kör en defrag halvårsvis på system och den förblir rapp.
Vad menas med short-stroke ?
EDIT: Läste att short stroke kräver en partition på max 64gb och jag som tänkte mej en c partition på ca 100gb minst så det kommer väll inte att funka då ?
Senast redigerad av qu4dro 2010-10-09 kl. 18:32.
Citera
2010-10-09, 21:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Vad menas med short-stroke ?

Det betyder att man inte allokerar hela disken för systempartitionen utan bara den första snabba delen, om det är 60, 100 eller 200 GB spelar mindre roll om det är en 1TB disk. Ju mindre short-strokad systemdisk man har - desto snabbare blir den.
Citera
2010-10-09, 21:39
Medlem
merlin2s avatar
är det program du gillar att testa och inte är mycket grafikkrävande kan du alltid köra det i vmware (virtuell dator, dator i dator) vilket gör att datorn borde inte bli avsevärt slö, sedan kan du sätta datorn på att varje månad kör en en fullständig defrag på alla dina hårddikar och då ser jag inte några större problem.

kör så här själv och ser inte att hårddisken är slö först efter runt 6 månader om jag inte kör defrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in