• 3
  • 4
2012-01-15, 19:05
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prometheus
Ja, det förstår jag.

Jag tänkte att det skulle ge extra smak om frukten var finfördelad så jag skar upp de stora frukterna och slutresultatet blev i stort sett helt ogenomskinligt. Det kanske alltid brukar blir så? Kanske är det bättre att behålla fikon etc hela?

Jag har någon gång delat fikonen med ungefär samma smakresultat. Om jag låter glöggen stå ett tag tar jag bort några av fikonen eftersom de liksom kardemumman och nejlikan lätt kan ta överhanden. Vad gäller färgen har min glögg alltid blivit grumlig och brunaktig. Men inget som syns i muggen och det känns som sammet i magen
Citera
2012-10-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Så nu börjar det närma sig för årets glöggkok. Jag kommer återigen att puffa för den glöggen som heter Översteglögg. Om man vill ha vinglögg så bara byt ut spriten mot vanligt rödvin, vill man ha den helt alkoholfri så byt ut alkoholen mot saft istället.

Tänkte faktiskt passa på att göra denna glögg nu i vinter. Dock är problemet att jag är nöt/mandel-allergiker och således är det jäkligt dumt att kasta i mandlar i glöggen tyvärr. Finns det något annat som man kan ha istället för mandlar i som ger en någorlunda liknande effekt smakmässigt (eller om det går med något annat som ger en lite annan smak men ändå fungerar), eller ska man skippa det helt?

MVH
Citera
2012-10-14, 09:41
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueSeraSera
[/spoiler]

Tänkte faktiskt passa på att göra denna glögg nu i vinter. Dock är problemet att jag är nöt/mandel-allergiker och således är det jäkligt dumt att kasta i mandlar i glöggen tyvärr. Finns det något annat som man kan ha istället för mandlar i som ger en någorlunda liknande effekt smakmässigt (eller om det går med något annat som ger en lite annan smak men ändå fungerar), eller ska man skippa det helt?

MVH

Det är nog bara att skippa helt då. Tror inte de har nån större betydelse smakmässigt för glöggen. Den smakar mest av fikon, russin och kardemumma. På tal om kardemumma så ta det försiktigt med den. Minsta mängd för mycket av den kryddan så smakar hela koket bara just kardemumma.
Citera
2012-10-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Det är nog bara att skippa helt då. Tror inte de har nån större betydelse smakmässigt för glöggen. Den smakar mest av fikon, russin och kardemumma. På tal om kardemumma så ta det försiktigt med den. Minsta mängd för mycket av den kryddan så smakar hela koket bara just kardemumma.

Tack så mycket för svaret! Eftersom att man själv kan kasta i några mandlar i glaset när det sedan är färdigt så antog jag att det inte gjorde alltför mycket, men alltid bäst att fråga då man inte är så erfaren inom området. Yes, det ska jag tänka på!
Citera
2012-10-31, 09:09
Medlem
Här länge håller sig en flarra glögg? Snackar om en alkoholfri Blossa, datumet gick ut i slutet av förra året och har stått oöppnad i svalen. Är väl bara att köpa ny, men tänkte att det är onödigt att hälla ur den ifall den funkar att dricka ändå? Ser inga beläggningar och jox i flaskan, lite svårt att se dock då flaskfan är grön och glöggen mörk

Nåväl, annars ska jag inhandla blåbärsglögg i år igen, var förjävla gott. Köper alkoholfri och tippar i hembränt, enkelt och ger resultat!
Citera
2012-11-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Hejsan.

Hade för första gången tänkt göra mig lite glögg till julen. Anledningen till detta är att jag befinner mig i Spanien. Och där kommer ju då självklart ett problem. Hur får jag tag i "svagdricka" här? Någon som har någon idé om vad jag ska ha istället? I övrigt borde väl det mesta gå att få tag på?

Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av kantrat
Svagdricka köper jag varje år på ICA MAXI men fungerar även på mindre ICA butiker.
Då borde det även finnas på andra stora matbutiker, men för er som vill vara mer hardcore än att köpa svagdricka finns det recept för att tillverka egen.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12434

För er som inte vill öppna sidan
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här