2010-11-18, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men tvärtom brukar man lyfta fram att Paulus revolterade mot sin strika fariséiska bakgrund.
Han ville ha något enklare. En form av israelisk puja; en kristus-gud att vörda och bekänna sig till som fixar biffen åt dig.

Ja, man brukar ju det.

Jag tycker personligen att det är en ganska slarvig sammanfattning av Paulus verk. Det har nog främst att göra med misstaget att betrakta Paulus från ett ganska sentida protestantiskt perspektiv.
Citera
2010-11-18, 20:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det har nog främst att göra med misstaget att betrakta Paulus från ett ganska sentida protestantiskt perspektiv.

Men det är ingen större nyhet att Paulus betonar Jesus universella frälsningsgärning och att porten till himmelriket öppnas genom tro. Inte genom att följa en massa judiska bud.

Däri spelar mycket sannolikt hans egen bakgrund som farisé in, han distanserar sig till sitt eget problematiska förflutna.
Citera
2010-11-19, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men det är ingen större nyhet att Paulus betonar Jesus universella frälsningsgärning och att porten till himmelriket öppnas genom tro. Inte genom att följa en massa judiska bud.

Däri spelar mycket sannolikt hans egen bakgrund som farisé in, han distanserar sig till sitt eget problematiska förflutna.

Skulle vilja vända på det där.

Paulus säger, tror jag, att porten till himmelriket öppnas genom Jesus universella frälsningsgärning, och genom tron på den stiger vi in.

Med tanke på att Paulus inte skiljer rättfärdighet från tro, så menar jag att den främsta skillnaden mellan den fariséiske Sauls och den kristne Paulus teologi( med hänsyn till den judiska lagen) inte ligger i synen på dess giltighet, utan i förtroendet för människans förmåga att helt och hållet uppfylla den.
Citera
2010-12-20, 20:37
Medlem
HIDEKAI11s avatar
Jesus sade ju klart bestämt att gospeln
skulle spridas ut till hela världen, som ett vittne till alla folk, och sen ska slutet komma.
Citera
2011-06-20, 18:18
Medlem
kristallklars avatar
Varför vann Kristendomen sådant gehör efter Jesus?

Jag tycker det är ett fascinerande faktum att den tidiga kristendomen på ett par århundraden tågar in som statsreligion i romarriket. Den tycks äga en sorts sprängkraft. Och givetvis är det så med de trosåskådningar och ideologier som vinner gehör och blir populära: de har en eller annan framgångsformula. Något i deras upplägg, i deras idé, appellerar till människor. Vad är kärnan i den kristna framgångsformeln tror ni?

Är det själva kärleksbudskapet som känns modernt och fräscht och vackert och oegennyttigt? Eller är det kanske snarare monoteismen som slutligen hittat sin form, och som i kristendomen kommer till uttryck. Med en enda gud, en singularitet, blir ju sådant som förlåtelse eller försoning mer påtagligt och personligt. Man har ett kontrakt med en tydlig motpart, istället för ett virrvarr av gudar med diverse egenskaper. Vad är det som får just kristendomen att bli så framgångsrik tror ni? Vilken betydelse har Jesus? Vilka av hans ord och handlingar är avgörande? Eller finns det snarare historiska anledningar, som liksom vilade i den tidens tankeklimat? Den långa väntan på messias är ju en aspekt. Men knappast förklaringen till att kristendomen erövrar rom och världen. Uppskattar alla - såväl troendes, som icketroendes - synpunkter. Själv tillhör jag den senare kategorin.
Citera
2011-06-20, 18:23
Medlem
Pallevantes avatar
Efter ett par hundra år av motsättningar, främst mellan kristna, judar och hellenister, kom man att ha ett kyrkomöte där man beslutade sig för att treenighetsläran var den rätta och att Jesus faktiskt varit Guds son. Senare kom Konstantin, då kejsare i Rom, att göra kristendomen till statsreligion. Vid fälttåg använde han sig av kristna symboler och tack vare att Rom var så stort kunde religionen spridas fort och snabbt få fäste.

Det är självklart bara en av sidorna och en snabb resumé av vad som hände, men som du ser kom slumpen (så klart) att spela väldigt stor roll. Det kunde lika gärna varit något annat.

Det "kristna kärleksbudskapet" är centralt inom alla religioner, så det var inget speciellt ens på den tiden
Citera
2011-06-20, 18:32
Medlem
Frappants avatar
Det är inget av detta ontologiska eller filosofiska alls. Genomsnittsmänniskan kan inte ta till sig detta stoff ens i dag, och än mindre förstås genomsnittsmänniskan under levnadsförhållanden som i romarriket.

Förklaringen är att kristendomen, genom idén med en helig allmännelig kyrka, är ett förnämligt instrument för att bygga centraliserade enhetsstater. Staten får ett svåröverträffat kontrollmedel gentemot medborgarna, helt universellt, ingen slipper undan då kristendomen är en monopolreligion, och mycket verkningsfullt - vem vill bli bannlyst i detta livet och uppeldad i nästa?

Idén om en helt allomfattande stat för hela kristenheten sprack under medeltiden men förblev levande under flera hundra år efteråt. Men stater som Frankrike, Spanien, för den delen Sverige är oupplösligt förknippade med sitt kyrkoväsen, i Sverige en ren statskyrka, annorstädes i mer katolska sammanhang en smidig, lyhörd och resursstark samarbetspartner för statsmakten, på ytterligare andra håll ytterligare något annorlunda men med samma grundidé i botten.

Ingen religion har egentligen gjort någon liknande resa och mycket riktigt är kristendomen världens största religion. Islam som mer bygger på kamp och strid har inte riktigt samma statsbyggande och statsuppehållande natur.
Citera
2011-06-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Jag tycker det är ett fascinerande faktum att den tidiga kristendomen på ett par århundraden tågar in som statsreligion i romarriket. Den tycks äga en sorts sprängkraft. Och givetvis är det så med de trosåskådningar och ideologier som vinner gehör och blir populära: de har en eller annan framgångsformula. Något i deras upplägg, i deras idé, appellerar till människor. Vad är kärnan i den kristna framgångsformeln tror ni?

Är det själva kärleksbudskapet som känns modernt och fräscht och vackert och oegennyttigt? Eller är det kanske snarare monoteismen som slutligen hittat sin form, och som i kristendomen kommer till uttryck. Med en enda gud, en singularitet, blir ju sådant som förlåtelse eller försoning mer påtagligt och personligt. Man har ett kontrakt med en tydlig motpart, istället för ett virrvarr av gudar med diverse egenskaper. Vad är det som får just kristendomen att bli så framgångsrik tror ni? Vilken betydelse har Jesus? Vilka av hans ord och handlingar är avgörande? Eller finns det snarare historiska anledningar, som liksom vilade i den tidens tankeklimat? Den långa väntan på messias är ju en aspekt. Men knappast förklaringen till att kristendomen erövrar rom och världen. Uppskattar alla - såväl troendes, som icketroendes - synpunkter. Själv tillhör jag den senare kategorin.
Detta är vad aposteln Lukas (Lukas skrev både Lukas evangeliumet och apostlagärningarna i Bibeln) skriver (när han är rörd av den Helige Anden) strax efter Jesus blivit korsfäst, död och begraven, och sedan på tredje dagen återuppstått, ~32 e.Kr.

Just innan vad som beskrivs i stycket nedan så har apostlarna blivit fängslade för att de predikat i Jesus namn, vartefter Herrens ängel har släppt ut dem ur fängelset. Läs detta och förstå VARFÖR Kristendomen blev en sån "hit", det var för att den var av Gud.

25. Då kom en och berättade för dem: Se, de män, som ni har satt i fängelset, de står nu i templet och undervisar folket.
26. Då gick befälhavaren med tjänarna och hämtade dem, dock utan våld, ty de fruktade att de skulle bli stenade av folket.
27. När de hade hämtat dem dit, förde de dem fram inför Rådet. Översteprästen frågade dem,
28. och sade: Har vi inte allvarligen förbjudit er att undervisa i det namnet? Och se, ni har uppfyllt Jerusalem med er lära och ni vill dra över oss denne mannens blod.
29. Då svarade Petrus och apostlarna och sade: Man måste lyda Gud mer än människor.
30. Våra fäders Gud har uppväckt Jesus, som ni hade hängt upp på trä och dödat.
31. Honom har Gud med sin högra hand upphöjt till hövding och frälsare, för att ge Israel omvändelse och syndernas förlåtelse.
32. Vi är hans vittnen till detta, och likaså den Helige Ande, som Gud har gett dem som lyder honom.
33. Då de hörde detta, blev de ursinniga och började rådslå om att döda dem.
34. Då stod en farisé upp i Rådet, en laglärare vid namn Gamaliel, som var mycket aktad av allt folket, och befallde att man för en kort stund skulle föra ut apostlarna.
35. Sedan sade han till dem: Ni män av Israel, se er för vad ni gör med dessa män.
36. För en tid sedan uppträdde Teudas, och sade sig vara något, och till honom slöt sig ett antal av omkring fyrahundra män. Och han blev ihjälslagen, och alla de som trodde honom förskingrades och blev till intet.
37. Efter honom uppträdde Judas från Galiléen, i de dagar då skattskrivningen skedde. Han förledde mycket folk till att avfalla och följa honom. Också han förgicks och alla de som hade lytt honom blev förskingrade.
38. Och nu säger jag er: Befatta er inte med dessa män, utan låt dem vara. Ty är detta rådslag eller verk av människor, så skall det bli om intet,
39. men är det av Gud, så kan ni inte slå ner det. Se till att ni inte må befinnas strida emot Gud.
40. De blev övertygade av honom och kallade in apostlarna, lät prygla dem och förbjöd dem att tala i Jesu namn och lät dem gå.
41. De gick från Rådet, glada över att de var värdiga att lida vanära för hans namns skull.
42. Och de upphörde inte att varje dag i templet och i husen, undervisa och predika evangelium om Jesus Kristus.

Apostlagärningar 5:25-42

Det är intressant att du ställer dig frågan om varför kristendomen blev en sån succé, sedan börjar du räkna upp en massa alternativ, men DU UTESLUTER DET MEST TROLIGA, nämligen just det som Bibeln säger, att ett verk som är av Gud INTE går att slå ned. Detta passar in på ett annat stycke från en av aposteln Paulus brev:

3. Ty den tid skall komma, då de inte skall tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen,
4. och vända sina öron från sanningen och vända sig till fabler.

2 Tim 4:3-4

Bibeln, gamla och nya testamentet består av 66 böcker som är skrivna av 40 olika författare, INGEN BOK I BIBELN SÄGER EMOT DEN ANDRA. Jesus Kristus uppfyllde alla profetior om Honom från gamla testamentet (och det är många, hundratals, bland annat förutspås den exakta tidpunkten Jesus ska förklara sitt Messiasskap för Israel 483 år innan så skedde när Han red in på åsnan i Jerusalem strax innan sin korsfästelse).

Och profetior är fortfarande exakta, som t.ex. Uppenbarelseboken kapitel 17 som säger att det är staden som ligger på sju kullar (Katolska kyrkan i Rom) som regerar över världens makthavare (som de gjorde officiellt för 500 år sedan innan Gud befriade världen med den protestantiska reformationen, ur vilken ALLA våra fria högteknologiska länder kommer från.)

Om du är intresserad av att börja skrapa på ytan vad gäller Vatikanens makt över jorden så kan du börja med att läsa denna tråden:
https://www.flashback.org/t1403488
Citera
2012-02-06, 09:21
Medlem
Djäkligt bra fråga hur en såpass tråkig religion kunde konkurrera ut grymt häftiga saker som Asatro, keltisk panteism och allt dylikt.
För att inte tala om de grekiska/romerska gudarna.

I mina ögon så ter sig Jesus och Jehova riktigt otroligt tråkiga.
Man får inte leva sitt liv som man vill, kristendomen förespråkade bristande hygien och motarbetade de flesta former av upplysning såvida man inte råkade ha prästhelvetena på sin sida och gav all ära till "Gud".
"Gud" måste för övrigt vara det tråkigaste och mest grå namn på en gudom som används.

Och varför just bara EN? Det är ju störtlöjligt.
Just monoteismen gör ju att folk likförbannat har ägnat sig åt så kallad idoldyrkan i form av helgon, Jesus och gudarna vet allt även fast deras förbannade mörkerbok förbjuder det.

Nej, kristendomen innebar tusen år av komplett mörker, och vi känner fortfarande efterdyningarna i väst.
På många andra platser är kristendomen fortfarande ett tungt ok om halsen och hindrar upplysning.
T.ex. att preventivmedel/kondomer inte får användas trots HIV/AIDS-epidemin, bara för att en senil gubbdjävel i Rom tycker det.

Om någon form av ideologi någonsin har varit hemsk och våldsam så är det de abrahamitiska religionerna överlag.
Kristendomen är värst på många sätt, men Islam och judendomen är förkastliga pestspridare de också.
Lika goda kålsupare, om inte annat.
Jag skulle verkligen inte gråta ifall alla som följde dessa religioner föll ner och dog.

Nej, jag vet att alla folk som drabbats kommer återhämta sig nu långt senare.
Och jag hoppas att vi nu kan gå tillbaka till en mer avslappnad syn på religion, men att vi går tillbaka till våra gamla gudar och våra gamla synsätt.
Det är dags att skita i bibeln nu.

Till alla kristna där ute.
Jag har eldat biblar, använt en som toalettpapper (det dög inte ens till det, men jag gjorde det mest för sakens skull), jag har pissat på en bibel, jag har klippt sönder alla biblar på min första skola och förstört många på alla jag varit på.
Varje gång någon försökt få oss att gå till kyrkan så har jag ställt till med enorma svårigheter och vunnit varenda gång just för att jag vågar kämpa.
Kristendomen är en religion för veka fegskitar, och den hyllar allt som INTE är bra med mänskligheten.

Seriöst. Åt helvete med er, er äckliga dasspappersbok och vite krist. USCH.
Citera
2012-02-06, 11:58
Medlem
Man hittade en beläggning/sten med en inskription på Syriska förra året (i dagens Syrien, nära Aleppo). Dem tror att den är från tidig 400-tal (406/407).

Det står:

"[...] this martyrion was mosaiqued, which is in St John. In the days of Father Superior Mar Barnaba the work was started in that martyrion, and in the days of Father superior Mares this work was completed. Lord, in the kingdom, remember deacons Theodotus and Cosma, and mosaist Noah, and John, who all undertook the charge for Our Lord and have mosaiqued this house so that whoever readeth shall pray for them."

Visar att organisationen hade utvecklats så mycket redan då att det tidigare än inskriptionens datum fanns titlar som "father superior av kloster x". Även ordet "martyrion" som är en kyrka som har reliker av martyrer eller markerar deras begravningsplats.

Om ni vill läsa mer/se bilder: http://syrcom.cua.edu/Hugoye/Vol14No1/HV14N1ChatonnetDesreumaux2.pdf
Senast redigerad av suroyo 2012-02-06 kl. 12:00.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in