2010-10-08, 02:09
Bannlyst
Jag skulle vilja vända mig till er som är positiva till den stora invandring Sverige, för att be er förklara för mig vad det är som ni är positiv till.

Varför tycker du att det är bra med en stor invandring och flyktingmottaging till Sverige. Är det främst av humanitära skäl, för att bygga Sverige starkare eller av annan anledning? Diskutera.

"Humanism" är ett arguments om hörs ibland trots att det endast är en liten del av våra invandrare som söker sig till Sverige för att de har ett skyddsbehov. Humanism vore för mig att inrikta politiken på att hjälpa så många nödlidande individer som möjligt. I Sverige värderar vi flyktingar som kommer till oss högre än andra, samtidigt som vi slår oss för bröstet och anser oss stå upp för alla människors lika värde. Jag syftar på att det går åt färre resurser att rädda ett människoliv i tredje världen än i Sverige, och att vi om den politiska viljan fanns, skulle kunna hjälpa många fler än idag (läkare utan gränser kan tex bota 10 personer från kolera för 100 SEK). En spottstyver skulle alltså kunna rädda fler liv än vad sveriges samlade flyktingmottagning gör. Politiska flyktingar, krigsdrabbade med flera kan inte hjälpas i deras direkta närområde, det är jag medveten om. Men att värdera liv olika, tycker jag är unket.

Sverige blir starkare av invandring och flyktingmottagning sägs det. Jag tror inte det förhåller sig så, på ett ekonomiskt plan. Och jag tycker inte att det förhåller sig så, på andra plan. Om jag tror fel, så t visa gärna att jag har fel. Det är inte heller ovanligt att man i debatten kan höra att "alla kommuner måste hjälpa till", "Malmö har fått bära mycket av bördan" osv, och då kan man få intrycket av att invandringen är en börda för samhället, och inte en tillgång. Ingen annan fråga är så här infekterad och tabubelagd, och jag förstår det inte. Månmga andra frågor som berör liv och död kan vi diskutera på ett öppet och moget sätt, men tydligen inte denna.

Jag anser att den stora invandringen har orsakat enorma problem med utanförskap, rasism, kriminalitet, hat och klyftor i Sverige (jag tycker att det är media och politikernas fel, och absolut inte invandrarens). Jag undrar alltså, vad är det som ni tycker är så bra med invandringen, så att det uppväger nackdelarna?
Senast redigerad av Megaballen 2010-10-08 kl. 02:13.
Citera
2010-10-08, 03:31
Bannlyst
Att bara kolla ens mor i ögonen och veta hon behöver inte oroa sig längre , är värt det hela. Och fler invandrare fler jobb, fler jobb, ett rikare Sverige.

För bara 50 år sen visste inte ni inte vad ris var, kan inte ens tänka tanken hur Sverige skulle vara utan invandrare.

Nu är det bara vänta tills idiotiska argument och trakasserier från SDare.
Citera
2010-10-08, 03:58
Medlem
rotwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walato
Att bara kolla ens mor i ögonen och veta hon behöver inte oroa sig längre , är värt det hela. Och fler invandrare fler jobb, fler jobb, ett rikare Sverige.

För bara 50 år sen visste inte ni inte vad ris var, kan inte ens tänka tanken hur Sverige skulle vara utan invandrare.

Ursäkta off-topic, men får man fråga vad din mor behövde oroa sig över "förr"?

Jag antar du menar för något i hemlandet.
Citera
2010-10-08, 10:55
Bannlyst
Citat:

• Svårt att kommentera din mor eftersom du inte förklarar hennes situation, men generellt så tycker jag att det är äckligt hyckleri att endast hjälpa de som kommer till vår gräns, och som "vi ser i ögonen", medan de som vi inte kan se i ögonen, tex de svältande barnen prioriteras lägre.
  • Fler männniskor ger fler jobb och skatteintäkter, men även fler utgifter. Jag är inte lika övertygad som du, att en stor befolkning per automatik betyder rikedom och lycka. Det finns många små länder som är mycket rika, och stora länder som är fattiga. Om utbildningsnivån är låg och arbetslöshetsnivån hög på de invandrade så blir det såklart en förlust för samhället.
  • Nu går det att få tag på ris även i länder utan hög invandring, så det argumentet tycker jag är barnsligt. Jag tror Sverige hade varit ungefär som våra grannländer utan massinvandring, och att vi kunde behållit vår särställning som världens (nästan) rikaste och bästa land. Jag tror inte det skulle inneburit någon katastrof om Sverige inte tagit emot någon invandrare alls. Självklart om det hade skett över en natt att alla invandrare lämnade landet så skulle det innebära en del problem.
Citera
2010-10-08, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaballen
Jag skulle vilja vända mig till er som är positiva till den stora invandring Sverige, för att be er förklara för mig vad det är som ni är positiv till.

Varför tycker du att det är bra med en stor invandring och flyktingmottaging till Sverige. Är det främst av humanitära skäl, för att bygga Sverige starkare eller av annan anledning?
För att Sverige har en okränkbar rätt att fortsätta existera oberoende av den vita kvinnans beslut att utplåna den vite mannen.
Citera
2010-10-08, 15:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Hur menar du?

Vi vet vad sushi är utan japaner. Vi till och med äter sushi i våra svenska restauranger utan japaner. Hur är det möjligt?
Citera
2010-10-08, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hur menar du?

Vi vet vad sushi är utan japaner. Vi till och med äter sushi i våra svenska restauranger utan japaner. Hur är det möjligt?

Nu gick du över gränsen, du äter sushi i dina svenska restauranger? Utan japaner, vem lärde er alla dessa sorters mat rätter?

När det gäller mina mamma...Kan jag hålla det kort, om ni undrar så jävla mycket. Hon eller snarare hela familjen höll på att bli dödat i hemlandet. Många släktingar är förvånade hur vi alla kunde överleva vi är en ganska stor familj

Och nu många skulle föredra att hon drog ut ur landet.
Citera
2010-10-08, 15:27
Medlem
Citat:
Nu gick du över gränsen, du äter sushi i dina svenska restauranger? Utan japaner, vem lärde er alla dessa sorters mat rätter?

När det gäller mina mamma...Kan jag hålla det kort, om ni undrar så jävla mycket. Hon eller snarare hela familjen höll på att bli dödat i hemlandet. Många släktingar är förvånade hur vi alla kunde överleva vi är en ganska stor familj

Och nu många skulle föredra att hon drog ut ur landet.

Det går väl alldeles utmärkt att lära sig laga sushi genom kulinariska studiebesök i japan? Man kanske till och med kan få recept och handledning av japanerna?
Citera
2010-10-09, 02:07
Bannlyst
Ska jag dra slutsatsen att det som uppväger ett raserat samhälle, med våldtäkter, dödsskjutningar, spillda människoliv i tredje världen etc är att vi svenskar ska kunna få riktig sushi, serverad av en i Sverige permanent boende Japan? Är det det starkaste argumentet för massinvandring som Internet kan frambringa?
Citera
2010-10-09, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaballen

Varför tycker du att det är bra med en stor invandring och flyktingmottaging till Sverige. Är det främst av humanitära skäl, för att bygga Sverige starkare eller av annan anledning? Diskutera.

"Humanism" är ett arguments om hörs ibland trots att det endast är en liten del av våra invandrare som söker sig till Sverige för att de har ett skyddsbehov. Humanism vore för mig att inrikta politiken på att hjälpa så många nödlidande individer som möjligt. I Sverige värderar vi flyktingar som kommer till oss högre än andra, samtidigt som vi slår oss för bröstet och anser oss stå upp för alla människors lika värde. Jag syftar på att det går åt färre resurser att rädda ett människoliv i tredje världen än i Sverige, och att vi om den politiska viljan fanns, skulle kunna hjälpa många fler än idag (läkare utan gränser kan tex bota 10 personer från kolera för 100 SEK). En spottstyver skulle alltså kunna rädda fler liv än vad sveriges samlade flyktingmottagning gör. Politiska flyktingar, krigsdrabbade med flera kan inte hjälpas i deras direkta närområde, det är jag medveten om. Men att värdera liv olika, tycker jag är unket.

Sverige blir starkare av invandring och flyktingmottagning sägs det. Jag tror inte det förhåller sig så, på ett ekonomiskt plan. Och jag tycker inte att det förhåller sig så, på andra plan. Om jag tror fel, så t visa gärna att jag har fel. Det är inte heller ovanligt att man i debatten kan höra att "alla kommuner måste hjälpa till", "Malmö har fått bära mycket av bördan" osv, och då kan man få intrycket av att invandringen är en börda för samhället, och inte en tillgång. Ingen annan fråga är så här infekterad och tabubelagd, och jag förstår det inte. Månmga andra frågor som berör liv och död kan vi diskutera på ett öppet och moget sätt, men tydligen inte denna.

Jag anser att den stora invandringen har orsakat enorma problem med utanförskap, rasism, kriminalitet, hat och klyftor i Sverige (jag tycker att det är media och politikernas fel, och absolut inte invandrarens). Jag undrar alltså, vad är det som ni tycker är så bra med invandringen, så att det uppväger nackdelarna?
Du frågar om invandring och inte om asyl? Invandring bör vi ha för att andra länder ska stå villiga att låta svenskar invandra. Asyl ska vi ge för att vi ska ta vår beskärda del av ansvaret, speciellt när många andra länder skiter i det. Vad många idioter glömmer är att den pyttelilla mängd asylinvandrare vi har till sverige inte går att jämföra med den enorma mängd individer som befinner sig i gränsande länder till oroshärden.
Citera
2010-10-09, 05:07
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztr
Du frågar om invandring och inte om asyl? Invandring bör vi ha för att andra länder ska stå villiga att låta svenskar invandra. Asyl ska vi ge för att vi ska ta vår beskärda del av ansvaret, speciellt när många andra länder skiter i det. Vad många idioter glömmer är att den pyttelilla mängd asylinvandrare vi har till sverige inte går att jämföra med den enorma mängd individer som befinner sig i gränsande länder till oroshärden.

Så för att det finns så många människor finns i grannländerna så ska vi ta in x antal människor i Sverige? Underbar logik...

Att andra länder skiter i det ska inte vi behöva betala notan för, går det inte att få igenom att andra länder ska hjälpa till ska inte oskyldiga svenska skattebetalare pröjsa för det - vill du och alla andra invandringsvurmare ha hit all världens människor får ni betala för det privat.
Citera
2010-10-09, 19:32
Bannlyst
Citat:
Du frågar om invandring och inte om asyl? Invandring bör vi ha för att andra länder ska stå villiga att låta svenskar invandra.
Då tycker jag att vi ska diskutera om vi möjligen ska avstå vår rätt att få invandra till Somalia, Etiopien, Iran, Irak med flera länder.
Citat:
Asyl ska vi ge för att vi ska ta vår beskärda del av ansvaret, speciellt när många andra länder skiter i det. Vad många idioter glömmer är att den pyttelilla mängd asylinvandrare vi har till sverige inte går att jämföra med den enorma mängd individer som befinner sig i gränsande länder till oroshärden.

Ponera att du har tio människor som lider nöd. Om du har begränsat med resurser, så tvingas du till ett val:
  • A. Hjälpa alla tio på plats.
  • B. Hjälpa den starkaste individen, som har ekonomi och kontakter att ta sig till det geografiskt otillgängliga landet Sverige, och lämna övriga nio åt sitt öde.
Är det alternativ B som du kallar att ta sin beskärda del av ansvaret?! Jag skulle lite tillspetsat kalla det för överlagt mord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in