2010-10-08, 01:26
Medlem
LongJons avatar
Hej!

Har en vän som behöver gå ner omkring 30 - 40 kg (han är 175 lång, väger 110 kg, dvs. rätt fet) och jag har lovat att börja träna och promenera med honom (samt motivera honom rent allmänt).

Dock har han nu fått för sig att allt skinn kommer att hänga från honom när han gått ner och vad jag sökt på internet, så kan det mycket väl bli så.

Finns det någon här som gjort en större viktresa och tappat 30 - 40 kg och inte haft "hängande hy" efter det? Vad gjorde ni för att slippa det, i så fall?

/LongJon
Citera
2010-10-08, 01:44
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongJon
Hej!

Har en vän som behöver gå ner omkring 30 - 40 kg (han är 175 lång, väger 110 kg, dvs. rätt fet) och jag har lovat att börja träna och promenera med honom (samt motivera honom rent allmänt).

Dock har han nu fått för sig att allt skinn kommer att hänga från honom när han gått ner och vad jag sökt på internet, så kan det mycket väl bli så.

Finns det någon här som gjort en större viktresa och tappat 30 - 40 kg och inte haft "hängande hy" efter det? Vad gjorde ni för att slippa det, i så fall?

/LongJon

Förhoppningsvis så kommer skinnet att dra ihop sig medans han går ner i vikt. Är han ung dessutom så går det nog bra.
Jag är inget proffs, men jag tror att det är störst chans att det går bra.
Förövrigt så är han faktist inte så hemskt överviktig.
Citera
2010-10-08, 01:46
Medlem
sifoner&lustgass avatar
har fått intrycket av att de som gått ner väldigt mycket i vikt brukar få operera bort "påsarna"
Så det är nog enda sättet
Citera
2010-10-08, 01:47
Medlem
sifoner&lustgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonesname
Förhoppningsvis så kommer skinnet att dra ihop sig medans han går ner i vikt. Är han ung dessutom så går det nog bra.
Jag är inget proffs, men jag tror att det är störst chans att det går bra.
Förövrigt så är han faktist inte så hemskt överviktig.

Nä det där med att det blir påsar kvar gäller nog bara grovt feta, som varit det ett bra tag.
Citera
2010-10-08, 02:49
Medlem
sunderlings avatar
Om han kommer att arbeta sig ganska sakta neråt kommer skinnet förlja med och sitta tight. Punt slut
Citera
2010-10-08, 15:04
Medlem
blaserads avatar
Som sagt så är han inte så väldig överviktig så att han kommer få stora påsar av hud efter. Hur gammal är han? Hos folk under 30 tar det oftast max ett år och sen har huden dragit sig tillbaka naturligt, däremot är han över 40 kan det lätt bli slapp hud som har svårt att dra sig tillbaka. Tror dock knappt det kommer synas då övervikten inte är så stor.
Citera
2010-10-08, 15:28
Medlem
Heller78s avatar
Det beror på lokal landstingspolitik och egen envishet. Ofta är reglerna så att man får operation av överskottshud om man har genomgått en gastric bypass eller binding. Medan de som går ner vikten på egen hand själva måste betala för att ta bort huden. Logiken är imponerande minst sagt. Det brukar lite elakt sägas att de mest korkade politikerna aldrig kommer längre än landstinget...

Låter iofs inte som att din kompis måste få problem med huden. Övervikten är inte enorm.
Citera
2010-10-12, 17:52
Medlem
Tojjbojjs avatar
När jag gick ner från 105kg till 74 kg så upplevde jag att lufttorka efter dusch hjälpte avsevärt. Gärna lufttorka utomhus om man som jag röker, en cigg efter duschen ute i det kalla höstmörkret på balkongen med enbart en handuk runt midjan har sin lilla charm det med. Gäller bara att passa sig för lunginflammation.
Citera
2010-10-12, 21:53
Moderator
v50s avatar
I regel är det större chans att huden drar ihop sig när man går ner i vikt om personen är ung än om personen är äldre pga att huden är mer elastisk när man är yngre, att gå ner i vikt i lagom takt gör att huden har större chans att hinna dra ihop sig än om man går ner i snabb takt tex genom lågkaloridieter (VLCD).
Citera
2010-11-15, 14:01
Medlem
Nja, jag är dryga 30 bast och har gått ner mycket i vikt, Magen fladdrar som om jag fortfarande vägde som en häst. Har ett BMI på ca 22 och anses vara vältränad, men har ändå dallrande "tjejhöfter". Haft i 15 år, Enda som hjälper är en eller två operationer, men det har man liksom inte råd med. En vanlig Bukplastik tar INTE bort hänget som dallrar på höfterna. Samtidigt är det inte tillräckligt mycket för att man ska få det betalt av Landstinget. Frustrerande. Stulit 15 år av mig känns det som. Vissa får visst ganska hårda magar efter operationer medan andra förblir ganska mjuka. tror det kostar 45-50 000kr för att rätta till min mage. Vad får man om man säljer en lunga eller en njure?
Citera
2010-11-27, 01:54
Medlem
Jag har tappat ca 40 kg på 6 månader och min hud hänger, har dock blivit lite bättre än va de va först. Jag är 19 år och hoppas fortfarande att de ska dra ihop sig för landstinget ville inte ge mig en operation.
Citera
2010-11-30, 02:38
Medlem
Fezs avatar
Jag har tappat 36kg på ett halvår och bestämde mig direkt att operera bort överflödig hud. Är nyopererad just nu och har en platt och fin mage. Tar dock några månader till innan det läkt riktigt.

Jag betalade dock för min egen operation. 50,000kr är inte mycket för en snygg mage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in