Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
ingen som insett va pengar det finns i en sån lösning????
Det är väl en integritetsgrej. Random mupp som vet vem du är men exempelvis är sjuksköterska på ett helt annat ställe skall inte kunna rota i ditt privatliv osv. Men jag vet inte. Sådant här känns ju som mindre intrång än mycket annat som de ju uppenbarligen är helt ok med ...
Citera
2010-10-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Det är väl en integritetsgrej. Random mupp som vet vem du är men exempelvis är sjuksköterska på ett helt annat ställe skall inte kunna rota i ditt privatliv osv. Men jag vet inte. Sådant här känns ju som mindre intrång än mycket annat som de ju uppenbarligen är helt ok med ...

nej det är det inte. läkarna förvänta samarbeta runt dej iaf pappersvägen.

själv trodde jag de hade integritetsgrejen som policcy på mödravårdscentralen men icke då, det fanns bar ingen funktion för att spara mina tidigare svar...t ex om ja va rökare, gjort abort mm

men detta med hur d fukar på landsting osv har ja kollat upp lite precist kan ajg säga. så nej, ej integritetsgrej även om man kunde önska att nån tog tag i en lösning å fyllde på med kanppen. får ej vidareförmedlas till andra sjukhus/avdelningar
Citera
2010-10-10, 12:43
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Bra när folk har tankat socbidrag från flera olika kommuner och dylikt med.

"Hej jag bor här ge mig pengar", och så sker det ingen kommunikation emellan dem ..

Vad har du för belägg för att "folk" har kunnat få ut soc-bidrag från olika kommuner samtidigt? Tror inte detta går att göra i praktiken, speciellt inte om de kollar upp ens deklaration året efter där det lär stå att man har fått inkomst. Nej, här verkar du snacka om saker du inte känner till.
Citera
2010-10-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Vad har du för belägg för att "folk" har kunnat få ut soc-bidrag från olika kommuner samtidigt? Tror inte detta går att göra i praktiken, speciellt inte om de kollar upp ens deklaration året efter där det lär stå att man har fått inkomst. Nej, här verkar du snacka om saker du inte känner till.
Det har ju uppenbarligen gått att göra eftersom jag har läst i någon tidning att det har hänt(1). Däremot åkte ju uppenbarligen vederbörande dit på det och fick säkert betala tillbaka.

Varför skulle jag snacka om saker jag inte känner till? Mer än frågande/konstaterande om min egen okunskap =P

Hittar ingen vettig träff på google, nåja, någon hade iaf lyckats leecha bidrag från flera olika ställen. Lär ju inte ha varit bostadsbidrag antar jag?

http://gt.expressen.se/nyheter/1.324...iljoner-kronor
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...geArt549588=43

Inte så lätt att söka på fler, socialbidrag och kommuner eftersom det blir rätt mycket brus...

1) Om jag nu inte skulle minnas fel. Sluta gör mig tveksam!
Citera
2010-10-10, 13:06
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
I ena fallet du länkade rörde det sig om att en anställd på kommunen var inne och trixade i datorn, och i det andra var det en kille som spelade CP-skadad, vilket knappast är vad jag frågade om källor på, utan det vi diskuterade var att få socialbidrag (försörjningsstöd) från fler än en kommun.

Citat:
Det har ju uppenbarligen gått att göra eftersom jag har läst i någon tidning att det har hänt(1).

Älskar dina källhänvisningar.
Senast redigerad av Smurfkonto2010 2010-10-10 kl. 13:11.
Citera
2010-10-10, 13:38
Medlem
Citat:
I ena fallet du länkade rörde det sig om att en anställd på kommunen var inne och trixade i datorn, och i det andra var det en kille som spelade CP-skadad, vilket knappast är vad jag frågade om källor på, utan det vi diskuterade var att få socialbidrag (försörjningsstöd) från fler än en kommun.
Ja, jag påstod aldrig att de var rätt, bara annat fuskande.
Citat:
Älskar dina källhänvisningar.
Jag har ju redan förklarat varför, det betyder ju inte att jag har fel, det är fritt fram för dig att försöka bevisa det ...

De flesta brukar väl inte posta källhänvisningar till varenda uttalande de gör.

Bara för att jag inte vet var jag skall hitta det nu flera år senare betyder det ju inte att det inte var sant.

Du får väl ringa din kommun och fråga om de jämför sina register med någon annan kommun, och om de nu gör det hur länge de har gjort det.

Här kunde jag avsluta med något okvädesord. Ät mitt bajs och sluta slösa min tid.

Antagligen typ 14-17 år gammal / halvt efter.
Citera
2010-10-10, 14:00
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
De flesta brukar väl inte posta källhänvisningar till varenda uttalande de gör.

Att bara skriva att något är fakta och bara hänvisa lite löst till "en tidning jag läste" känns inte sådär jätteseriöst, och sen att länka till två artiklar som inte har med ämnet att göra förstår jag inte.

Citat:
Du får väl ringa din kommun och fråga om de jämför sina register med någon annan kommun, och om de nu gör det hur länge de har gjort det.

När man söker försörjningsstöd ska man visa upp alla konton man har, och då lär kommun #2 se att kommun #1 redan satt in pengar. Det var ju det diskussionen handlade om, eller hur?

Citat:
Här kunde jag avsluta med något okvädesord. Ät mitt bajs och sluta slösa min tid.

Antagligen typ 14-17 år gammal / halvt efter.

Vad bra du är på att debattera.

Ha en trevlig dag.

Citera
2010-10-11, 01:25
Medlem
ghoxosters avatar
Tror svaret är sekretess-avtal som det är problem.
Alltså tex socialförvaltning får ej kontakta andras kommuners socialförvaltning pga sekretess.
Det fick jag veta av uppdrag granskning på tv för par år sedan. Men vet ej om det har blivit nåt förbättring hos dem nu.
Citera
2010-10-11, 01:30
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghoxoster
Tror svaret är sekretess-avtal som det är problem.
Alltså tex socialförvaltning får ej kontakta andras kommuners socialförvaltning pga sekretess.
Det fick jag veta av uppdrag granskning på tv för par år sedan. Men vet ej om det har blivit nåt förbättring hos dem nu.

I see your point, men även om de inte har kontakt med varandra lär ju kommun #2 se insättningen från kommun #1 på kontot, och finns det pengar på kontot får man således inget bidrag från kommun #2. Eller är jag helt ute och reser?
Citera
2010-10-11, 01:43
Medlem
ghoxosters avatar
Der borde gå så. Men när jag såg på teven så följde UG (uppdrag granskning) med en man som brukar göra så runt Sverige o tjänar upp 20-40k..

Men man måste ha kanske bra argumention, h*n som fuskade berättade att h*n brukar ha en snygga kläder på sig, e välvård o kommer in till förvaltning med förtvivlade humör och berättade att han har fått spark sen har h*n förlorat sin boende pga partner vill skilja sig o kasta ut h*n eller med annan argumention som har känslor med göra typ lite chockad/panik, och bor på hotell pga har ej boende så sociala brukar gå in o betala för det.

Det är säkert mer komplicerade än så men det gick för den person på teven.
Skulle vilja få veta av nån som har erfarenheter av det, roligt få information. Jag skulle inte göra så!
Citera
2010-10-11, 16:10
Medlem
Minardis avatar
När socialtjänsten ska se ens kontoutdrag så får de väl inte begära det själva från banken/erna utan man får själv begära ett utdrag och visa upp för socialtjänsten och då kan man ta vilket konto som helst. Är någon som sagt att det funkar så, så jag kan inte garantera till 100% att det funkar så.

Sen är det inte alltid man behöver visa upp kontoutdrag, det ska vara så men det är inte alltid så, beroende på lata människor eller för stor arbetsbörda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in