2010-10-07, 13:34
Medlem
Vore det inte kul om man fick återse sånt man såg förr?

TV4Guld tar ju en del gamla serier bl.a. men även något nyare men jag tänker
på SVT och alla de barnprogram man såg, Hjärnkontoret bl.a. men sen Rederiet
och Tre Kronor som sändes på 4an.....

Vad sägs om en ny kanal som kudne hetat SVT Nostalgi eller kanske nått liknande
där man enbart visar äldre program som är minst 1 år gammalt.

Vid 17.30 är det barnprogram av det äldre slaget till klockan 19.3, där slänger man
in nån såpa eller liknande och vid 20.00 blir det dagens höjdpunkt i form av Rederiet eller liknande.

Eller så börjar man sälja ut filmer, serier och program på DVD, Rederiet skulle kanske bli populärt.

Vad är er reaktion på dom tankarna?
Citera
2010-10-07, 13:36
Medlem
Fimparens avatar
Menar du att man kanske ska göra tex en sån HÄR ???
Citera
2010-10-07, 13:44
Medlem
BlackBookss avatar
Problemet i att sända äldre program är att upphovsmän, skådespelare, STIM (musik) mfl ska både godkänna sin medverkan samt få betalt för att programmen sänds.

Så det är rätt långsökt.
Men TV4 Guld finns ju. Glo på det.
Citera
2010-10-07, 13:50
Medlem
Det vore verkligen inte alls dumt men då gäller det ju att det finns rättigheter kvar om de ska sälja serier också, kanske lättare att få det om serien/ programmen är svenska men en serie som jag skulle önska att de kunde få ut på dvd var en som gick på jullovsmorgon om jag inte minns fel nämligen Spegel Spegel..formligen älskade den visst har den gått i repris med men den är fortfarande lika bra än
Citera
2010-10-07, 14:01
Bannlyst
Mjo, men allting var verkligen inte bättre förr. Barnprogrammen var i och för sig betydligt bättre förr, idag verkar ungarna bara titta på massa hjärndött mainstreamskit.
Sen fanns det ju några riktigt goa program som typ ''Blåsningen'' som man gärna skulle se lite mer av igen så en sån kanal kanske inte vore helt dum. Klassiska filmer på helgerna ''Gudfadern'' osv.
Citera
2010-10-07, 14:19
Medlem
Enklaste sättet att lösa problemen på är att skaffa en DVD spelare och en massa skivor, några år senare så har man ett helt bibliotek med gammalt "media" från TV, vill man se nått igen så finns det att plocka fram.

Litar inte riktigt på hårddiskar jag, tror DVD-skivor är säkrare förvaring så det vore ju nått.

Tack för tipset om Rederiet där, lusläste senaste Ginza och såg hur pengarna verkligen blåste ut genom fönstret.....fanns mycket kul att köpa där och priserna var helt och hållet överkomliga.

Uppdaterar återigen, det mesta var bättre förr, tittar lite på SVTB emellanåt faktiskt men tycker att alla gör till sig hela tiden, gjorde Frida Nilsson det? Eller alla dom andra som verkligen kunde leda TV-program?

Nej inet alls, dom kändes välutbildade och pålästa om allt dom gjorde, självklart är väl inte Frida Nilsson jättepåläst och kan allt men skickade man in en fråga till Hjärnkontet fick väl hon och hennes kolleger fördjupa sig i frågan och därmed kunde hon ge ett professionellt intryck i TV sen.

Det mesta finns på tuben idag men då det gäller barnprogram är det ju mest jinglar och intron p.g.a. lagar och regler.....men vissa serier kan man t.o.m. få tag på på den vägen.
Senast redigerad av bastuper 2010-10-07 kl. 14:23.
Citera
2010-10-07, 15:31
Medlem
erikbes avatar
Vill man få tag på något så får man det. Tro mig
Citera
2010-10-07, 17:30
Medlem
Jasså är du aktiv på FB eller är det nån som tipsat dig?

Jag känner igen ditt nick och vet att du lagt ut en hel del.

Nått tips på om hur man kan få tag på gamla Hjärnkontoret och sådant?
Citera
2010-10-07, 18:31
Medlem
elelitos avatar
Du får börja jobba på inom TV så du får tillgång till deras arkiv, te x SVT -nställda kan logga in via ett program och få tillgång till delar av material.
Citera
2010-10-07, 18:45
Medlem
DelGriffiths avatar
SVT Nostalgi har man haft i tankarna länge.

SVT24/SVTB kunde de gott göra om så som TS föreslår. SVT24 har väl i princip bara repriser och nyheter och SVTB kör för mycket nya barnprogram.

Kunskapskanalen kör ju redan en del gamla dokumentärer och faktaprogram så den är jag ganska nöjd med, egentligen skulle de kunna föra över alla dokumentärer och faktaprogram från SVT1 och 2 till Kunskapskanalen och nischa kanalerna ordentligt.

Men det finns väl alltid hinder i vägen.
Citera
2010-10-07, 18:58
Medlem
Ja nattetid är de ju bara nyheter o den där skärmen som går ständigt men visst, eller en SVTB Klassisk eller nått, ska finnas en sida på nätet där dom samlat äldre program, får ta en titt på det.

Visste att det hette nått med Arkiv eller Klassiskt, "Öppet Arkiv" kanske har några bra gamla godingar.

http://svt.se/2.108083/oppet_arkiv?lid=index_355872&lpos=sajt&from=inneha ll_ao
Senast redigerad av bastuper 2010-10-07 kl. 19:00.
Citera
2010-10-07, 19:48
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Vore det inte kul om man fick återse sånt man såg förr?

TV4Guld tar ju en del gamla serier bl.a. men även något nyare men jag tänker
på SVT och alla de barnprogram man såg, Hjärnkontoret bl.a. men sen Rederiet
och Tre Kronor som sändes på 4an.....

Vad sägs om en ny kanal som kudne hetat SVT Nostalgi eller kanske nått liknande
där man enbart visar äldre program som är minst 1 år gammalt.

Vid 17.30 är det barnprogram av det äldre slaget till klockan 19.3, där slänger man
in nån såpa eller liknande och vid 20.00 blir det dagens höjdpunkt i form av Rederiet eller liknande.

Eller så börjar man sälja ut filmer, serier och program på DVD, Rederiet skulle kanske bli populärt.

Vad är er reaktion på dom tankarna?

Minst 1 år gammalt det är nostalgi det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här